دوشنبه 13 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رد فيلم ها در جشنواره کن، دعوت از پناهی، فيلم کيارستمی محصول ايران نيست، روز

پرستو سپهری - گردانندگان جشنواره کن ضمن رد بيست فيلم ارسالی از جمهوری اسلامی، جعفر پناهی، فيلمساز دربند را به بزرگترين جشنواره هنری سينمای جهان دعوت کردند. آخرين فيلم عباس کيارستمی هم که در اين جشنواره به نمايش در می آيد،محصول سه کشور بلژيک،فرانسه و ايتاليا است وبه عنوان توليد ايران شناخته نمی شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




شصت و سومين جشنواره کن، که هفته آينده در اين شهر جنوبی فرانسه آغاز می شود، باز هم به فيلم هايی که از جمهوری اسلامی آمدند،بی توجهی کرد و در ادامه روندی که طی چند سال اخير در دوره احمدی نژاد اتخاذ کرده، تنها فيلم هايی را موردبررسی قرار داد که در خارج از ايران و يا در داخل ايران،اما بدون مجوز ساخته شده اند.دعوت از جعفر پناهی فيلمساز زندانی از سوی جشنواره کن هم از سوی ناظران هنری، نوعی دهان کجی آشکار به دولت مستقر تلقی شده است.

تنها نماينده ايران در جشنواره کن، فيلم تازه عباس کيارستمی است با عنوان "رونوشت برابر اصل" که آن هم به عنوان محصول مشترک چند کشور، به بخش مسابقه اين دوره جشنواره کن، راه يافته است.

"رونوشت برابر اصل" آخرين فيلم کيارستمی، در خارج از ايران و فارغ از نظارت دولتی، ساخته شده و ستاره مشهور فرانسوی، ژوليت بينوش در آن بازی دارد.

با اعلام اسامی کامل فيلم های بخش های مختلف جشنواره کن مشخص شد که هيچ کدام از فيلم های ايرانی ارسال شده، در بخش های مسابقه، نوعی نگاه و خارج از مسابقه پذيرفته نشده اند؛امری که موجب نااميدی تهيه کنندگان و فيلمسازان ايرانی متقاضی، شده است. سال گذشته هم هيچ فيلمی از ايران در بخش مسابقه حضور نداشت و فيلم بهمن قبادی، "کسی از گربه های ايرانی خبر ندارد" هم که در بخش نوعی نگاه به نمايش درآمد، بدون مجوز قانونی در ايران ساخته شده بود.

پذيرش فيلم کيارستمی- تنها ايرانی برنده نخل طلای اين جشنواره- در بخش مسابقه، نشان از آن دارد که رابطه اين جشنواره با کيارستمی پس از يک دوره ناخوشايند برای کيارستمی، بهبود يافته است. فيلم "شيرين" او به رغم ارائه درخواست برای نمايش در جشنواره در سال گذشته، در هيچ يک از بخش های آن پذيرفته نشده بود.

رقبای صاحب نام کيارستمی در بخش مسابقه امسال آلخاندرو گونزالس ايناريتو با فيلم "زيبا"، مايک لی با فيلم "سالی ديگر"، نيکيتا ميخالکوف با فيلم "آفتاب سوخته ۲"، تاکشی کيتانو با فيلم "خشونت" و برتران تاورنيه با "شاهزاده مون پنسيه" هستند.

در بخش خارج از مسابقه، سه فيلم از سه فيلمساز شناخته شده جهانی به نمايش در می آيد: "تو با يک غريبه بلندقد مومشکی ملاقات خواهی کرد" ساخته وودی آلن، "وال استريت: پول هرگز نمی خوابد" ساخته اوليور استون و "تامارا درو" ساخته استفن فريزر.

در بخش نوعی نگاه هم به نام دو فيلمساز کهنه کار فرانسوی برمی خوريم: ژان لوک گدار با "سينما سوسياليسم" و مانوئل دواليويرا با "آنجليکا".

همچنين اسامی داوران بخش مسابقه کن به شرح زير اعلام شده است: تيم برتون(فيلمساز آمريکايی- رياست هيات داوران)، کيت بکينسيل(بازيگر انگليسی)، جيووانا متزوجيورنو(بازيگر ايتاليايی)،آلبرتو باربرا(مدير موزه سينما-ايتاليا)، امانوئل کارر(نويسنده و کارگردان فرانسوی)، بنيچيو دل تورو(بازيگر پورتو ريکويی)، ويکتور اريک( کارگردان اسپانيايی) و شکار کاپور(بازيگر و کارگردان و تهيه کننده هندی).

آتوم اگويان فيلمساز کانادايی هم به عنوان رئيس هيات داوران بخش فيلم های کوتاه و "سينه فونداسيون" انتخاب شده و کلر دونی فيلمساز فرانسوی به عنوان رئيس هيات داوران بخش نوعی نگاه.

جشنواره کن، هفته آينده از دوازدهم ماه مه با فيلم "رابين هود" ساخته ريدلی اسکات افتتاح می شود و تا بيست و سوم اين ماه در شهر ساحلی کن در جنوب فرانسه برگزار خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016