چهارشنبه 23 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن رضايی: پست‌های کليدی را به بانوان تحويل می‌دهيم، ايسنا

ـ انتقال قدرت از نسل اول به نسل دوم و سوم را از خود دولت شروع می‌کنيم

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: ما يک تيم مديريتی توانمند آماده کرده‌ايم که شعارهای‌مان را به کمک آن تيم عملی می‌کنيم.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) محسن رضايی بعد از ظهر روز چهارشنبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در پاسخ به سوالی مبنی بر بيان تضمين برای تحقق شعارهای انتخاباتی‌اش اظهار کرد: برای همه‌ افرادی که ادعا می‌کنند، اين خطر وجود دارد. بنابراين من نبايد خود را از اين خطاها مبرا کنم. اما در زندگی خود از ابتدای تشخيص سياسی تا به امروز به هر حرفی که زده‌ام عمل کرده‌ام؛ در نگاهی به سابقه‌ام خواهيد ديد که وقتی مساله انقلاب در پيش است، ما و عده‌ای از دوستان‌مان در دانشگاه علم و صنعت، گروهی به نام منصورون را ايجاد کرديم و مثل بقيه نبوديم که به مسجد برويم و تنها ادعای دينداری داشته باشيم و به انقلاب هم توجهی نکنيم. ما در زمان جنگ هم لباس دانشگاه و سياست را از تن درآورديم و برخلاف بسياری از دوستان‌مان که وارد دولت، مجلس و قوه قضاييه شدند، از آن‌جا که ديديم کشورمان در حال اشغال شدن است، لباس رزم به تن کرديم و به دفاع از سرزمين‌مان پرداختيم.

وی افزود: وقتی هم که جنگ تمام شد، من در دانشگاه رشته‌ اقتصاد را دنبال کردم؛ چون می‌دانستم که مهم‌ترين مشکل ما مشکل اقتصاد خواهد بود و در واقع خودم را آماده کردم که اگر زمانی کشور به من نياز داشت با تمام وجود به کشورم خدمت کنم. پس من آگاهانه حرف می‌زنم؛ اين‌طور نيست که ديگران در رابطه با مسائل اقتصادی نوشته‌ای را به من بدهند و من آن را بخوانم و اصلا ندانم آن مطلب چيست.

وی درباره به‌کارگيری بانوان در کابينه‌اش پاسخ داد: معتقدم که بانوان و جوانان سرمايه‌های انسانی هستند که در اداره کشور در حاشيه قرار گرفتند اما در برنامه‌ريزی که ما طراحی کرده‌ايم از اين دو قشر استفاده خواهيم کرد. در اين راستا اداره‌ فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها را به افراد جوان و تحصيل‌کرده ليسانس به بالا و زير ۳۵ سال می‌دهيم و بعد از يک سال به تعدادی از اين افراد که به رشد بالاتری رسيده‌اند استانداری‌ها و بعد از آن وزارتخانه‌ها را برای‌شان در نظر می‌گيريم و در واقع در راستای انتقال قدرت از نسل اول به نسل دوم و سوم از خود دولت شروع می‌کنيم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام هم‌چنين گفت: ما در نظر داريم که پست‌های کليدی را به بانوان تحويل دهيم، نه اين‌که پست‌هايی مثل رياست سازمان محيط زيست را برای آن‌ها در نظر بگيريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به بحث شهريه‌ بالای دانشجويان دانشگاه آزاد به بيان طرح مورد نظر خود در اين‌باره پرداخت و گفت: ما در دولت‌مان يک وام شهريه دانشجويی توسط يک بانک عامل تعيين می‌کنيم که در اين صورت دانشجو طرف دانشگاه آزاد نخواهد بود، بلکه بانک، شهريه را به صورت وام به دانشگاه آزاد می‌دهد و بعد با يک سود منطقی و به صورت قسطی از دانشجويان دريافت می‌کند.

وی هم‌چنين از ميان بردن تبعيض بين اعضای هيات علمی در سراسر کشور را يکی ديگر از برنامه‌های مورد نظرش برشمرد و خاطرنشان کرد: تمام هيات‌های علمی، چه دولتی و چه غيردولتی بايد از حقوق و مزايای يکسان با ضوابط يکسان برخوردار باشند.

رضايی ادامه داد: هم‌چنين شش ماه قبل از فارغ‌التحصيل شدن يک دانشجو، به او مهارتی متناسب با رشته‌اش آموزش خواهيم داد و از طرف ديگر به تمام کارخانجات و بنگاه‌ها اعلام می‌کنيم که دانشجويان را استخدام کنند و ۵۰ درصد حقوق آن دانشجويان را دولت خواهد پرداخت.يعنی به محض اين‌که دانشجو مدرک خود را از دانشگاه می‌گيرد، بيرون از دانشگاه شغلی انتظار او را می‌کشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مسائل پشت پرده درباره شهريه دانشگاه آزاد گفت: حرف‌هايی که من در اين راستا زدم بر اساس مطالعاتی بود که انجام شده است.

وی درباره مصلحت پيش‌بينی‌اش در زمانی در مورد حمله‌ آمريکا به ايران پاسخ داد: برخورد ما با آمريکا جدی است. اسنادی نيز امروز وجود دارد که نشان می‌دهد آمريکايی‌ها قصد داشتند به ايران حمله کنند و حتی يک بار بوش اين حمله را امضا کرده بود که در اثر آمادگی نيروهای مسلح و مانوری که در خليج فارس انجام شد باعث بازداشتن آمريکا نسبت به اين موضوع شد. اين موضوع را ما به‌موقع گفتيم که در واقع برای خنثی کردن اين حمله بود.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد راه‌کار‌هايش برای کم کردن نرخ تورم نيز پاسخ داد: ما بايد ببينيم در دنيا در اين‌باره چه کارهايی انجام می‌شود. اگر هيچ کشوری در دنيا نيست که تورم ۴۰ ساله داشته باشد پس يقينا ما بايد مشکل داشته باشيم. در اين راستا برای حل گرانی، يک مجموعه برنامه‌ها، اصول و قواعد اقتصادی وجود دارد که طی آن می‌توانيم تورم را با چندين طناب به کنترل خود درآوريم.

وی کنترل کردن کردن مخارج گسترده‌ دولت را يکی از اين راهکارها برشمرد و افزود: بخش زيادی از هزينه‌هايی که امروز بر دوش دولت است بايد به مردم واگذار شود. البته نه به شکل خصوصی‌سازی که در اين چهار سال صورت گرفت. با توجه به اين‌که ما در مساله‌ توليد ملی نيز عقب هستيم، توجه جدی به سرمايه‌گذاری‌های خارجی در ايران را يکی ديگر از راهکارهای موجود می‌دانيم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد سايت تابناک گفت: افراد در سايت تابناک از دوستان من هستند اما اين‌طور نيست که من خودم به آن‌ها انتقادی نداشته باشم و اصلا معتقدم که بايد آزادی بيان را در چارچوب قوانين مشروع جمهوری اسلامی تامين کرد.

رضايی درباره انصراف از رقابت‌ انتخاباتی رياست جمهوری نهم نيز گفت: يکی از دلايلی که من انصراف دادم اعتراض به وضعيت انتخابات بود. در آن زمان هيچ مناظره‌ای صورت نگرفت و من ديدم که انتخابات از شفافيت لازم برخوردار نيست. هم‌چنين ديدم که استقبال گسترده‌ای که من نياز دارم طی آن برنامه‌هايم را عملی کنم ندارم. بنابراين کنار رفتم. در اين دوره نيز من از همان اول گفتم که برای تکليف به صحنه آمده‌ام. حتی اگر تعداد کمی هم به من رای دهند آن را باارزش قلمداد می‌کنم، اگرچه می‌دانم در اين انتخابات نتيجه‌ خوبی شکل می‌گيرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتش در مورد ساخت نيروگاه هسته‌يی با اشتراک ايران، روسيه و آلمان گفت: من از کنسرسيومی صحبت کردم که در خاک ايران ايجاد شود؛ به اين صورت که کشورهای ديگر فناوری‌های‌شان را به ايران می‌آورند و بر آن نظارت می‌کنند، ما هم منافع ملی خود را دنبال می‌کنيم.

وی درباره ميزان اعتقادش به آزادی بيان نيز پاسخ داد: معتقد به آزادی کامل و همه‌جانبه هستم و اصلا دولت ما به دنبال يک آزادی فراگير است. معتقديم که آزادی منهای عدالت يا عدالت منهای آزادی با شکست مواجه خواهد شد و اين دو نيز بدون امنيت، مدافعی نخواهند داشت.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره ادبيات پرسنل نيروی انتظامی اظهار کرد: نيروهای انتظامی امروز با تمام توان در مرزها و شهرها و در مقابله با اشرار دفاع می‌کنند، اما به اين معنا نيست که اشتباه و اشتباه‌کاری در نيروی انتظامی وجود نداشته باشد. من به خاطر ارتباطات خوبی که با نيروی انتظامی دارم اولا سعی می‌کنم مشکلات آن‌ها را در راه برقراری امنيت حل کرده و از آن طرف نظارت‌های دقيقی را با کمک دوستان انجام دهيم و سعی می‌کنيم تا آن‌ها نيز برخوردشان از گذشته بهتر شود اما بدون کمک دولت نمی‌توان اين کار را انجام داد.

وی ابراز عقيده کرد: مگر در ادارات دولتی برخورد نامناسب انجام نمی‌شود؟ ما چنين مساله‌ای را از خود هيات دولت شروع می‌کنيم. در اين راستا شما شک نکنيد که اگر خبری به من برسد و به من بگويند که در گوشه‌ای از مثلا چابهار اهانتی به کسی صورت گرفته، من از پشت ميز رياست جمهوری بلند می‌شوم و با آن فرد خاطی برخورد می‌کنم.

وی درباره علت کمک‌های ايران به لبنان و فلسطين پاسخ داد: ما امروز در منطقه نسبت به کشورهای رقيب‌مان مثل ترکيه، پاکستان و عربستان که البته از دوستان ما هستند از نفوذ سياسی بالايی برخورداريم و خود اين نفوذ باعث جلوگيری از بسياری از حملات به ما شده است و ما اصلا زمانی می‌توانيم دفاع کنيم که يک ايران قدرتمند، پيشرفته و ثروتمند داشته باشيم.

رضايی افزود: ما از اين به بعد در ارتباطات خارجی‌مان در عين حال که ارزش‌های ايرانی و اسلامی‌مان را دنبال می‌کنيم، ارزش‌های ميهنی‌مان را نيز مورد توجه قرار خواهيم داد. چنان‌چه ارزش‌های ايرانی مثل مساله‌ خليج فارس و دريای خزر را جدی دنبال می‌کنيم و از اهانتی که به زوار ما در کشورهای همسايه می‌شود جلوگيری خواهيم کرد و البته اين سياست‌ها را از طريق دوستی و نه تشنج و تنش‌آفرينی دنبال می‌کنيم.

رضايی در پاسخ به سوالی مبنی بر راه‌کارش برای ايجاد نشاط و تفريحات سالم در جامعه، بيکاری را يکی از عوامل کاهش‌دهنده شادی عنوان و اظهار کرد: ضعف اخلاق نيز در جامعه ما در حال رشد است و بايد در اين بحث از خود دولت شروع کرد و يک دولت بانشاط و بااخلاق داشت.

وی در بيان راهکاری برای جلوگيری از بزهکاری‌های موجود در جامعه نيز پاسخ داد: در حال حاضر امنيت سياسی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه ضعيف است و ما می‌خواهيم امنيت همه‌جانبه‌ای را در کشور محقق کنيم.

وی هم‌چنين مساله‌ صرفه‌جويی در بنزين را نيز مورد توجه قرار داد و گفت: ما هدفمند کردن يارانه‌ها را به اين شکل که در دولت نهم مطرح شده تغيير می‌دهيم و به شکل ديگری در می‌آوريم.

به گزارش ايسنا دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوال درباره گشت‌های ارشاد و آزادی‌های مدنی گفت: من نمی‌خواهم با احساسات شما بازی کنم و يا اين‌که برای خودم رای جمع کنم، من به دنبال اين هستم که صادقانه به شما بگويم چنين مشکلاتی را چگونه می‌توان به طور ريشه‌ای حل کرد.

رضايی افزود: ما در ابتدا لايحه‌ قانونی جامع حقوق شهروندی را تنظيم کرده و سپس به تصويب مجلس می‌رسانيم. بعد از اين‌که آن قانون تصويب شد نيروهای دولتی را آموزش خواهيم داد؛ چراکه بسياری از تخلفاتی که صورت می‌گيرد مربوط به اين است که کارگزاران دولت، آموزش لازم را نديده‌اند و يا حتی خود اطلاعی از قانون ندارند.

وی ادامه داد: ما هيات دولت را موظف می‌کنيم که به طور جدی از آزادی‌های مشروع دفاع کند و اجازه نمی‌دهيم کوچک‌ترين تجاوزی به حريم مردم وارد شود. از آن سو نيز از آزادی‌های نامشروع جلوگيری کرده و کاری می‌کنيم که عدالت، آزادی و امنيت هرسه در کنار هم باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان بازگو کردن اتفاقات سال‌های آخر جنگ خاطرنشان کرد: ما امروز بايد بحث‌های مربوط به جنگ را در مسير تاريخی خود دنبال کنيم؛ چراکه ما امروز نياز داريم که صلح، امنيت، توسعه و همکاری را در داخل کشور و بيرون از کشور دنبال کنيم؛ بنابراين اگر خاطرات جنگ در اين راستا باشد، ارزنده است. اما شايد اگر در اين شرايط از خاطرات جنگ برای رای‌آوری استفاده کنيم، از نظر اخلاقی برای من سخت و سنگين است.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در عين حال يادآور شد: کاری که ما در دفاع مقدس انجام داديم برای اين بود که دين خود را به مردم ادا کنيم و اگر من بخواهم در اين نوع جلسات از آن خاطرات يادی کنم در واقع اين را ظلمی به شهدا، جانبازان و رزمندگان عزيز می‌دانم.

وی در پاسخ به سوالی ديگر درباره راه حل معضلات با بيان اين‌که " اين روزها به نظر من اشکالی ندارد که دولت احمدی‌نژاد نقد منصفانه شود" خاطرنشان کرد: شايد قبل از بحث انتخابات، نقد دولت می‌توانست معنای ديگری داشته باشد. من در اين چهار سال گذشته سعی کردم کمترين انتقاد را به دولت احمدی‌نژاد داشته باشم اما امروز بايد مطالب شفاف و منصفانه بيان شود؛ بنابراين می‌گويم که اگرچه در اين دولت خدمات مثبتی هم انجام شده اما اشتباهات بزرگی هم صورت گرفته است.

وی معتقد است: يکی از اشتباهات بزرگ اين است که معلوم نيست درآمد‌های نفتی در اين دولت صرف چه مسائلی شده و اصلا آيا مديريت کافی برای اين منابع وجود داشته است يا خير؟ آن‌چه که ما در اين ميان تجزيه و تحليل می‌کنيم، اين است که با اين پول عظيم ايران می‌توانست جهش بزرگی در اقتصاد داشته باشد اما از زمانی که ايشان روی کار آمده‌اند قيمت‌ها دو برابر شده است؛ بنابراين لازم است تا مديريت اقتصادی را سر جای خود برگردانيم.

رضايی هم‌چنين مساله‌ اخلاق سياسی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: اصولگرايی بدون اخلاق، اصولگرايی نيست و اصلا اصولگرايی يعنی محبت، برادری، ادب و صداقت، و اگر اصولگرايی را از اين مسائل جدا کنيم چيزی به نام اصولگرايی معنا و مفهومی نخواهد داشت.

وی با ابراز تاسف از اين‌که " اخلاق در سياست ضعيف شده است" گفت: البته در دولت‌های گذشته نيز اخلاق ضعيف شده بود اما در اين دولت نيز اخلاق رو به تضعيف رفته است. البته ارتباطی که آقای احمدی‌نژاد بين دولت و مردم برقرار کرد جزو نقاط مثبت ايشان است.

وی در ادامه، الکترونيکی کردن دولت و توجه به تجارت الکترونيک را از ديگر مواردی برشمرد که در دولت آينده‌اش دارای جايگاه و با اهميت خواهد بود.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال که " آيا نگاه شما به رابطه با آمريکا همان نگاهی است که دولت کنونی دارد؟" با بيان اين‌که " من مسير دولت فعلی را درباره اين موضوع دنبال نمی‌کنم" افزود: چراکه واقعيت اين است که در آمريکا تغييری اتفاق افتاده و اوباما چه بخواهد نمايندگی اين تغيير را به عهده داشته باشد و چه نخواهد، جامعه‌ آمريکا به آن لشگرکشی‌های گذشته برنمی‌گردد.

وی در اين راستا طرح تغييرات متقابل ايران و آمريکا را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: در بسته ديپلماسی که دوستان ما در حال تهيه‌ آن هستند به دنبال اين هستيم که از فرصتی که در آمريکا به وجود آمده در جهت منافع ملی خود استفاده کنيم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در ابتدای سخنان خود در اين دانشگاه نيز با بيان اين‌که " من هيچ تبعيضی بين دانشگاه آزاد و دولتی قائل نيستم" گفت: معتقدم از مهمترين مسائلی که بايد دنبال کنيم عدالتی فراگير در همه ابعاد زندگی است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) محسن رضايی بعد از ظهر روز چهارشنبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن افزود: عدالت سياسی، اقتصادی، علمی، آموزشی را نمی‌توان تنها محدود به بخشی از زندگی کرد.

وی در ادامه، انقلاب اساسی در توليد، سرمايه‌گذاری، تجارت را مساله‌ اصلی کشور عنوان و اظهار کرد: امروز بسياری از جوانان ما بيکار و بسياری از مردم ما به دنبال يک زندگی برتر هستند و در بسياری از شهرها و روستاهای‌مان نيز به امکانات و خدمات اوليه نياز داريم. البته طرح اين مساله به اين معنا نيست که تاکنون کاری انجام نشده بلکه به اين معناست که انتظارات ملت ايران بسيار بيش از آن چيزی است که در حال رخ دادن است.

وی گفت: من از کسانی که در عرصه سياست و جناح‌های سياسی هستند تعجب می‌کنم که همه‌ منازعات، اظهارنظرها و تحليل‌های خود را محدود به عالم سياست کرده‌اند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با بيان اين‌که " سياست در ايران اسلامی بايد وسيله و ابزاری باشد که با آن بتوانيم به يک زندگی بهتر و ايرانی آبادتر برسيم" گفت: ادارات دولتی، وزارتخانه‌ها و حتی انتخابات ابزاری است که طی آن ملت ايران به زندگی بهتری دست پيدا کند و جايگاه برتری در روابط بين‌الملل داشته باشد و در واقع اگر اين‌طور باشد ما در بخشی از انقلاب موفقيت‌هايی را به دست آورده‌ايم اما در بخش ديگر مثل اقتصاد عقب هستيم.

وی با بيان اين‌که " اقتصاد ما در سطح دنيا آن‌چنان که بايد در شان ملت ايران، نيست" گفت: نخبگان و انديشمندان و جوانان برومند کشور ما که فرشتگان نجات و آزادی ملت ايران از استبداد و اشغالگری بوده‌اند، می‌توانند در اين راستا نقش موثری ايفا کنند. ما آمده‌ايم تا با کمک جوانان عزيز بتوانيم يک انقلاب بزرگ در اقتصاد و مديريت کشور به وجود آوريم.

وی با تاکيد بر اين‌که " انقلاب اقتصادی، بدون انقلاب در مديريت امکان‌پذير نيست" گفت: انقلاب در مديريت تنها اين نيست که با عوض شدن دولت‌ها گروهی بروند و گروهی جايگزين آن‌ها شوند، بلکه الگوی مديريت کشور بايد تغيير کند؛ چراکه ما با اين نوع الگوی مديريتی موجود نمی‌توانيم سرعت و شتاب پيشرفت کشور را بيشتر کنيم.

رضايی در عين حال با تاکيد بر اين‌که " انقلاب مديريتی نيز بايد به صورت اساسی و منطقی دنبال شود" اظهار کرد: نبايد اين‌طور باشد که هر گروهی که می‌آيد گروه ديگر را کنار بگذارد، بلکه بايد هم از ظرفيت‌های گذشته و هم از نسل‌های آينده استفاده کرد.

وی در همين راستا وجود طرح دولت ائتلافی را يک ضرورت قلمداد و در ادامه خاطرنشان کرد: عدالت سياسی بر عدالت اقتصادی مقدم است؛ چراکه اگر توزيع قدرت به خوبی صورت نگيرد اداره‌ اقتصاد، علم، جامعه و فناوری نيز با مشکل مواجه می‌شود. همه اين‌ها بستگی به اين دارد که در راه نهادينه کردن اخلاق و آزادی‌های مشروع هم‌چنين ميدان دادن مردم در اداره اقتصاد و فرهنگ همت کنيم و بدانيم بدون اين‌که جوانان و بانوان وارد مديريت شوند، نمی‌توان يک تحول مديريتی ايجاد کرد.

وی با اشاره به اين‌که " عده‌ای به من می‌گويند چرا به عرصه آمده‌ای؟" در پاسخ به آن‌ها گفت: پس از گذشت ۳۰ سال از انقلاب اسلامی به نظر من هنوز تحولی در مديريت کشور صورت نگرفته، در نتيجه سرعت و شتاب پيشرفت در ايران کم شده و نتوانسته‌ايم زندگی‌ای را که در شان ملت ايران است فراهم کنيم. هم‌چنين هرچقدر من در برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی دقت کردم ديدم که در برنامه‌های آن‌ها نيز تحول و انقلابی که بايد صورت بگيرد، اتفاق نخواهد افتاد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام مهم‌ترين رقيب خود را فقر، بيکاری و گرانی در کشور دانست و ابراز اميدواری کرد که با همت جوانان بتواند چنين انقلاب اقتصادی را به وجود بياوريم.





















Copyright: gooya.com 2016