چهارشنبه 23 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کنايه صريح محسن رضايی به احمدی‌نژاد درباره رکسانا صابری، ايسنا

طرح محسن رضايی برای فدرالی کردن اقتصاد ایران
- بحث کتاب، بحث پرتقال و گوجه‌فرنگی نيست
- ما نمی‌خواهيم اين طور باشد که يک بانوی ايرانی که خود دولت برايش پرونده تشکيل داده به دادگاه برود و سپس همان دولت از اين موضوع اظهار تاسف کند.
- آزادی‌های سياسی را از شعار بيرون می‌آورم و به قانون تبديل می‌کنم.

محسن رضايی در نشست انتخاباتی که از سوی انجمن اسلامی دانشجويان مستقل دانشگاه شريف برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره آزادی‌های مدنی و اجتماعی برای قشر تحصيل کرده افزود: «اولين کار در اين راستا تهيه‌ قانون جامع حقوق شهروندی است. اين قانون را تهيه و سپس در مجلس تصويب می‌کنيم و به کليه کارگزاران دولت اين قانون را آموزش خواهيم داد».

وی تاکيد کرد: «اين قانون را تضمين می‌کنم؛ اگر کسانی از حقوق شهروندی تجاوز کنند و بخواهند به مسائل مورد احترام جامعه خدشه‌ای وارد سازند جلويشان را می‌گيريم و آن‌ها را مجازات می‌کنيم. ما نمی‌خواهيم اين طور باشد که يک بانوی ايرانی که خود دولت برايش پرونده تشکيل داده به دادگاه برود و سپس همان دولت از اين موضوع اظهار تاسف کند».

وی درباره به کارگيری بانوان در کابينه‌اش نيز پاسخ داد: «من نمی‌خواهم برای رای آوردن از بانوان حمايت کنم اما معتقدم ما بانوان شجاع‌تر و کارآمدتر از خانم کلينتون هم داريم و اصلا چرا بايد تنها مسووليت سازمان محيط زيست را به بانوان داد».

رضايی افزود: «در اين راستا يک هفته مانده به زمان انتخابات تعدادی از اعضای کابينه‌ام را معرفی می‌کنم».

وی در بيان نگاهش به تحريم‌های اعمال شده از سوی آمريکا عليه کشورمان نيز پاسخ داد: «ما نبايد منتظر بمانيم که آمريکايی‌ها حرکتی کنند؛ بنابراين برنامه‌ای بر مبنای تغييرات متقابل تدوين کرده‌ايم. از مهمترين مسائلی که ما با آمريکايی‌ها حل و فصل خواهيم کرد، کنار زدن تحريم‌ها و ادامه استراتژی هسته‌ای در ايران خواهد بود».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در پاسخ به سوالی درباره کناره‌گيری‌اش از کانديداتوری دوره قبل انتخابات رياست جمهوری و احتمال تکرار آن در اين دور يادآور شد: «در آن زمان گفتم که يا با گلوله کنار می‌روم يا زمانی که مردم مرا نخواهند اين کار را می‌کنم؛ چراکه برداشت من اين بود که هنوز ارتباط لازم بين من و مردم برقرار نشده است. اما در اطلاعيه‌ای که منتشر کردم گفتم که من به نفع ملت ايران کنار خواهم رفت و در واقع اين بيانگر نوعی اعتراض به آن انتخابات بود؛ چراکه ديدم صورت مساله رقابت پاک شده و آن انتخابات به انتخابات شورای شهر تبديل شده است. در اين راستا از آقای ضرغامی خواستم که بين کانديداها مناظره برگزار کنند که الحمدالله اين را قبول کردند و اميدوارم که کانديداها اين مساله را قبول کنند؛ چراکه بدون مناظره انتخابات شفافيت لازم را پيدا نخواهد کرد. با اين‌که چهار نفر هستيم و اگرچه ممکن است شورای نگهبان اين تعداد را به هشت نفر برساند اما مناظره مهم است».

رضايی درباره ضمانت ماندنش در عرصه نيز گفت: «اگرچه ممکن است عده‌ای با جوسازی اين سوال را مرتبا تکرار کنند، اما هرچقدر که جلو برويم خواهيد ديد که من تا آخر در عرصه باقی خواهم ماند. هر دست آلوده‌ای که وجود داشته باشد را شناسايی می‌کنم، البته اين کار را برای تسويه حساب شخصی‌ام انجام نمی‌دهم. هم‌اکنون ميزان حيف و ميلی که در سيستم اداری انجام می‌شود به خاطر وجود ضعف مديريت بسيار بيشتر از فساد اقتصادی است».

وی در برابر سوای که در آن ايده‌هايش بلندپروازانه خوانده شد نيز پاسخ داد: «ممکن است چنين تصوری شود اما من صحبت‌هايم را با بسياری از دوستان و کارشناسان نهايی کردم و در تيم مورد نظر خود اين ايده‌ها را قابل عمل می‌دانم».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کوتاه کردن زمان مدت سربازی و حيطه وظايف رييس‌جمهور گفت: «رييس‌جمهور مجری قانون است، من که اين حرف‌ها را می‌گويم در واقع اين توانايی‌ را در خودم می‌بينم که اين‌ها را قانونی کنم؛ چراکه اگر اين موارد را قانونی نکنيم هيچ فايده‌ای ندارد و تنها يک شعار آرمانی سر داده‌ايم».

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره محو اسرائيل نيز گفت: «دموکراسی و انسانيت بايد مبنای حل و فصل مسائل فلسطين شود، به اين صورت که طی يک رفراندوم نوع دولت فلسطين مشخص شده و دولت فلسطين تشکيل شود. وقتی که اين دولت تشکيل شد خودش آن را اداره کند. سازمان ملل هم بر آن نظارت داشته و پس از آن کنار برود و لازم نيست از هولوکاست و غير آن در مورد اين بحث صحبت کنيم».

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح بحث فروپاشی اقتصادی نيز گفت: «من از کلمه‌ فروپاشی استفاده نکردم. گفتم اقتصاد ايران را بايد نجات داد و کسی را هم تخريب نکردم، اما بحثی که در اين زمينه مطرح کردم اعلام هشدار بود؛ گفته‌ام چرا برخی اين‌قدر به خود تعصب دارند. تعصب به خود باعث می‌شود که انسان سقوط کند؛ بنابراين من اعلام خطر و اعلان هشدار کردم و اين با تخريب بسيار متفاوت است».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اولين واکنش‌ها از سوی سايت نزديک به رضايی درباره مافيای سيگار گفت: «اين هم دروغ است مثل خيلی دروغ‌های ديگر. مگر کم دروغ گفته شده است».

رضايی در برابر سوالی مبنی بر وارد شدن به عرصه انتخابات برای شکستن رای احمدی‌نژاد و توصيه هاشمی در اين زمينه گفت: «کسی که گفته هاشمی اين حرف را به من زده،‌ خود می‌داند که دروغ گفته. حتی اگر فقط چند نفر هم در اين انتخابات به من رای دهند آن را بر پيشانی خود خواهم گذاشت. من رای ملت ايران را به هر مقدار باشد مقدس می‌شمارم؛ چراکه اين عرصه را عرصه‌ جهاد می‌دانم و اصلا ما زندگی‌مان را برای اين نظام داده‌ايم و دل‌مان برای نظام می‌سوزد».

وی همچنين خاطرنشان کرد: «جنبش دانشجويی در حال حاضر بايد هدفمند شود و هدفش اين باشد که دغدغه توسعه ملی را هدفمند کند و اصلا جنبش دانشجويی يکی از بسترهای تحقق توسعه ملی است».

وی در پاسخ به سوال ديگری گفت: «اگر امام هم امروز می‌بود مطمئن بودم که همان سياست امروز نظام که مقام معظم رهبری آن را اعلام کرده‌اند را می‌گفت، اما يک عده می‌خواهند جلوتر روند و قاعدتا می‌خواهند بگويند ما از رهبر انقلابی‌تر هستيم. يک عده هم عقب‌تر می‌روند و می‌گويند با اسرائيل مذاکره می‌کنيم که طرح هر دو اين مسائل درست نبوده است. البته کسی که در مورد مذاکره با اسرائيل صحبت کرد بعد از آن گفت منظور من اين بوده که يک گروه پژوهشی برای اين مساله ايجاد کنيم، اما چرا بايد حرفی بزنيم که بعد آن را عوض کنيم».

وی در پاسخ به سوالی درباره سياست خارجی دولت احتمالی‌اش در مقابل دنيای عرب گفت: «طرح اختلافات بين ايران و اعراب يک توطئه است و ما نبايد وارد اين توطئه‌ها شويم. ما بايد به آن‌ها بگوييم که دوست‌شان هستيم و می‌توانيم بر مبنای يک همگرايی منطقه‌ای، اتحاديه مشترک فرهنگی و تجاری با آن‌ها به وجود بياوريم و از وارد شدن به اختلافاتی که طراحی آن زير سر اسرائيل است، دور شويم».

وی هم‌چنين درباره اقتصاد اجتماعی پاسخ داد: «اقتصاد اجتماعی يک تئوری بين اقتصاد سرمايه‌داری و اقتصاد سوسياليستی است».

رضايی در اين راستا سرمايه‌گذاری خارجی و تضمين وجود امنيت برای اين سرمايه‌گذاری، همچنين استقبال از سرمايه‌های ايرانيان خارج از کشور را يکی از راهکارهای خود در اين‌باره برشمرد و اضافه کرد: «دوران دهه‌ اول انقلاب گذشته است که ما بخواهيم قيافه‌های سياسی از خودمان دربياوريم و ادعا کنيم که برای کل عالم طرح داريم ما بايد اول برای خودمان طرح داشته باشيم».

وی در پاسخ به سوالی درباره اتاق فکر و ناهماهنگی‌هايی در اين بين گفت: «اگر خدا بخواهد و دولت با اعتماد شما به دست من سپرده شود، نمی‌گذارم اين ناهماهنگی‌ها ادامه پيدا کند؛ چراکه من با همه مجموعه‌های کشور رابطه خوبی دارم و از افراد کارآمد در اداره کشور استفاده می‌کنم».

وی همچنين در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخيرش در مورد موسوی ‌گفت: «آوردن کلمه وساطت درست نبود؛ دو بار مسائلی پيش آمد که طی آن تقاضای من از امام منجر به نخست وزيری آقای ميرحسين شد. ما نظرات‌مان را خدمت امام گفتيم و اين باعث شد که ميرحسين نخست وزير شود. بعد از آن و برای دور دوم نخست وزيری آقای مهندس ميرحسين موسوی، مقام معظم رهبری و آقای هاشمی خيلی نظرشان به ميرحسين نبود. اما بنا به دلايلی مثل اين‌که بچه‌های جبهه و جنگ با ميرحسين رابطه عافطی داشتند، به امام گفتم که اين اختلافات باعث شده تا بسيجيان وارد مسائل سياسی و در واقع جنگ ديگری شوند. به امام گفتم که آقای ميرحسين باشند تا اين وحدت پاشيده نشود و فکر می‌کردم که وجود ميرحسين در آن شرايط می‌تواند به جبهه و جنگ کمک کند».

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌اش در حوزه فرهنگ نيز با بيان اين‌که "فرهنگ در جامعه ما مظلوم واقع شده است" افزود: «ما می‌توانيم از ظرفيت شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقام معظم رهبری که توجه ويژه‌ای به بحث فرهنگ دارند استفاده کنيم و بايد بدانيم که بحث کتاب، بحث پرتقال و گوجه‌فرنگی نيست».

وی درباره رقيب جدی‌ خود تاکيد کرد: «من رقيب خود را تنها گرانی، بيکاری و عقب‌ماندگی کشور می‌دانم».

وی هم‌چنين در بيان موضع‌اش درباره جبهه اصلاحات اظهار کرد: «من اصلاح‌طلبان را نيز نقد کردم، منتهی اگر نقد من از اين دولت بيشتر است به اين دليل است که اداره قوه مجريه در دست اين دولت است. من در گذشته هم گفته‌ام راهی که ادامه می‌دهيم به سمت پرتگاه می‌رود و بازگشت به گذشته نيز منجر به شکست خواهد شد؛ بنابراين ما نمی‌توانيم به خاطر احساسات سياسی و عاطفی که با اين و آن داريم چهار سال وقت مردم را بگيريم پس بايد مسوولانه برخورد کنيم».

رضايی در ادامه با بيان اين اعتقاد که " وضعيت بانک‌های ما نيز با يک بن‌بست مواجه است" گفت: «مسير پول و سرمايه بايد بر اساس قواعد اقتصادی سروسامان بگيرند. دولت‌ها اگر عرضه دارند بايد از طريق افزايش ثروت ملی، درآمد دولت را بالا ببرند. در اين راستا طرحی دارم که طی آن کشور را به ۹ منطقه فدرال اقتصادی البته نه فدرال کامل تقسيم می‌کنيم و ۹ نفر در حد معاون رييس‌جمهور را به عنوان مسوولان اين مناطق خواهيم گذاشت».

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در ابتدای سخنانش نيز يکی از مهمترين دغدغه‌های جامعه را مساله توسعه و عوامل موثر در آن دانست و گفت: «زمانی عوامل فيزيکی يا منابع مادی در توسعه کشورها نقش تعيين کننده داشت اما امروز مهمترين عامل توسعه ملی، سرمايه اجتماعی و فرهنگی است».

وی يادآور شد: «مدت‌هاست که در ايران دغدغه توسعه بين نخبگان کشور، انديشمندان، روشنفکران و مردم پيدا شده است و راه‌های مختلف حتی قبل از انقلاب اسلامی برای دستيابی به توسعه يافتگی در ايران در پيش گرفته شده و بعد از انقلاب نيز دولت‌ها به فکر ارائه برنامه برای اين توسعه ملی بودند».

وی با بيان اين اعتقاد ‌که "در حال حاضر در بخش توسعه اقتصادی به عقب‌ماندگی دچار شده‌ايم" به طرح اين سوال پرداخت که " آيا علت عقب‌ماندگی و عدم توسعه يافتگی ما در رشد توسعه ملی ناشی از اين نمی‌شود که ما از سرمايه ملی، انسانی و فرهنگی استفاده درست نمی‌کنيم؟" و افزود: «با ۳۴۰ ميليارد دلار چه از ناحيه فروش نفت و گاز و چه از ناحيه فروش ساير کالاها و خدمات غيرنفتی می‌توانستيم جهش اساسی در اداره کشور به وجود بياوريم. حال اگر اين درآمد به ۵۰ ميليارد دلار هم می‌رسيد اتفاقی نمی‌افتاد؛ چراکه روش درستی برای مديريت و طرح‌ها و ايده‌ها وجود ندارد».

وی گفت: «بايد ببينيم که گمشده ما کجاست؛ آيا گمشده ما بحث آزادی، ‌مردم‌سالاری، مديريت و يا اخلاق است؟ چرا با وجود همه دلسوزی‌هايی که طی اين سی سال از سوی افراد با عقايد مختلف مطرح شد، اين گمشده را نيافتيم؟‌ سی سال فرصت زيادی بوده و ايران بايد بيشتر از اين پيشرفت می‌کرد».

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام حلقه‌ مفقوده در اين بحث را مديريت منابع انسانی، سرمايه انسانی، سرمايه اجتماعی و در يک کلام عدم ايفای نقش فعال نيروی انسانی دانست و افزود: «همه کسانی که به عنوان نخبه در اين کشور مطرح هستند می‌توانند در اين جامعه تاثيرگذار باشند».

وی در ادامه مساله جوانان و علم را يکی ديگر از موارد مورد توجه در اين راستا دانست و خاطرنشان کرد: «ما بايد ببينيم که چقدر از علم در اداره کشور استفاده می‌کنيم و اصلا مديريت ما چه‌قدر علمی است؟ همچنين چقدر از نيروی جوان در اداره کشور استفاده می‌کنيم»؟

وی با بيان اين‌که " جوانان هميشه فرشته نجاتی برای ايران بودند"‌ يادآور شد: «امام (ره) با کمک جوانان، استبداد و اشغالگران را از کشور بيرون راند. پس چرا اين معجزه حضرت موسی امام و اين عصای موسوی ملت ايران خود با مشکلات فراوان روبروست.

رضايی گفت: «‌اگر می‌خواهيد به من رای ندهيد رای ندهيد اما به فکر اين باشيد که جوانان راه ملت نجات ايران هستند و به کسانی رای دهيد که از ميان شما بتوانند مديران توانمندی را معرفی کنند و قدرت و مديريت را از نسل اول به شما منتقل کنند.

وی خاطرنشان کرد: «به من گفتند شما چرا وارد صحنه شده‌ايد؟ در جواب می‌گويم برای اين‌که احساس نگرانی می‌کنم. در حال حاضر می‌بينم که يکسری باندبازی و گروه‌گرايی حرکت توفنده ملت ايران را کند کرده‌ است».

وی با طرح اين سوال که " ما چرا نبايد ايران را به يک قدرت ملی و فناوری تبديل کنيم؟"‌ افزود: «ما در اين راستا نياز به لشکرکشی، کار نظامی و تهديد کردن نداريم، بلکه از طريق علم، فناوری، ‌تجارت،‌ فرهنگ و صلح و امنيت می‌توانيم ايران را به بعد از گذشت سی سال به يک کشور قدرتمند تبديل کنيم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه درباره بزرگ بودن دولت ابراز عقيده کرد: «امروز بين علم و زندگی، علم و کشاورزی،‌ علم و فناوری و بين علم و صنعت شکاف وجود دارد و تا اين گسست حل نشود ما به توسعه ملی دست پيدا نمی‌کنيم. من نگران هستم و اگر اين نگرانی وجود نداشت و احساس می‌کردم که دوستان من می‌توانند اين نگرانی‌ها را برطرف کنند، مثل سی سال گذشته کنار آن‌ها می‌ايستادم و به صحنه نمی‌آمدم».

وی هم‌چنين با حضور بر سر مزار شهدای گمنام در دانشگاه شريف نسبت به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.





















Copyright: gooya.com 2016