دوشنبه 21 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن رضايی: اصولگرای قبل از انقلاب هستم، مميزی‌ها را بايد به خود فرهنگيان واگذار کرد، ايسنا

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام روز دوشنبه با حضور در نمايشگاه کتاب از غرفه‌های مختلف اين نمايشگاه از جمله غرفه‌ موسسه نشر و تنظيم آثار امام خمينی(ره) بازديد کرد و با مسوولين اين غرفه به گفت‌وگو پرداخت و در ادامه بازديد خود از غرفه‌های مختلف در غرفه سروش با خبرنگاران به گفت‌وگو نشست.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) محسن رضايی با تاکيد بر اين‌که " فرهنگ در جامعه ما مظلوم واقع شده و توجه کافی به آن نشده است" اظهار کرد:‌ من نمونه اين مظلوميت را در اين نمايشگاه می‌بينم؛ چراکه کتاب‌ها بسيار گران است و جوانان و مردم ما که علاقه‌مند به کتابخوانی هستند، نمی‌توانند کتاب‌های مورد نياز خود را خريده و مطالعه کنند.

وی افزود: صحبت من به دولت اين است که اگر يک درصد از ۳۴۰ ميليارد دلار درآمد گذشته را کنار می‌گذاشتند و صرف هنر،‌ ادبيات و کتاب می‌کردند می‌توانستند يک تاثير ماندگار گذاشته و سرمايه‌گذاری بزرگی در اين راستا داشته باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: از طرف ديگر می‌بينيم که برخی وقت‌ها دولت در مسائل روزمره مثل مايحتاج مردم حساسيت ويژه‌ دارد و حتی در اين راستا وزرای خود را نيز بازخواست می‌کند اما به مساله فرهنگ و کتاب و کتابخواتی توجهی نمی‌شود.

وی گفت: متاسفم که با وجود اين‌که ما در ايران از ظرفيت قابل توجه رهبری در حمايت از فرهنگ و اشتياق و علاقه‌ای که ايشان به فرهنگ دارند برخورداريم و همچنين از يک نهاد تام‌الاختيار به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی بهره‌منديم، ولی نمی‌توانيم از اين ظرفيت‌ها استفاده کنيم؛ بنابراين می‌توان گفت که فرهنگ در جامعه مظلوم واقع شده است.

وی با انتقاد از وضعيت فرهنگی جامعه و با بيان اين‌که "ايران ما مهد دانشمندان و فلاسفه است" ابراز عقيده کرد: چرا در چنين کشوری خرافه‌پرستی اوج می‌گيرد؟ در اين راستا من می‌خواهم به صراحت بگويم که با خرافه‌پرستی نمی‌شود کشور را اداره کرد ما برای اداره کشور نياز داريم که از انديمشندان و نخبگان استفاده کنيم.

رضايی آن‌چه " فاصله افتادن بين دولت و مرجعيت و روحانيت" عنوان کرد را يکی از مواردی دانست که برای آن "احساس خطر" می‌کند و افزود: وجود چنين مساله‌ای به ويژه در زمان اصولگرايی به هيچ وجه قابل قبول نيست؛ چراکه اصولگرايی يعنی معنويت، کرامت انسانی، توجه به روحانيت و مرجعيت و ارزش‌های دينی و اخلاق و توجه به ايران و پاس داشتن ميهن و وطن که جزيی از ايمان ماست. من به عنوان سرباز ملت ايران از همه دانشمندان و علما می‌خواهم که اجازه ندهند چنين انحرافاتی به وجود بيايد.

وی با بيان اين‌که " ما برای تغيير و تحولات اساسی و بهبود قوی در فرهنگ برنامه‌های خود را تنظيم کرده‌ايم" گفت: خارج کردن انحصار فرهنگ از دست دولت يکی از عمده‌ترين برنامه‌های ما در اين راستاست. ما می‌خواهيم خود نخبگان و انديشمندان، متولی فرهنگ شوند.

وی افزود: اگرچه حمايت و نظارت دولتی بايد وجود داشته باشد، اما معتقديم که امر فرهنگ حتی مميزی‌ها را بايد به خود فرهنگيان واگذار و فرهنگ را مثل اقتصاد بايد عمومی و مردمی کرد تا بتوان در اين راستا از تمام ظرفيت‌های ملی بهره‌مند شد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد انگيزه‌های ورودش برای آمدن به صحنه انتخابات نيز اظهار کرد: انگيزه‌ام برای آمدن به صحنه اين بود که کشور را از سر دو راهی که قرار گرفته به خصوص در امر اقتصاد نجات دهيم، در اين راستا آقای دانش جعفری را رييس ستاد خود کردم؛ بنابراين معاش و فرهنگ دو رکن اساسی برنامه‌ ماست.

وی در عين حال خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم با هر سه نامزد انتخاباتی حوزه مشترک رای دارم.

وی در پاسخ به سوالی در بيان تعريف خود از اصولگرايی گفت:‌ من اصولگرای قبل از انقلاب هستم. اصولگرايان قبل از انقلاب جان‌شان را فدای استقلال و جمهوری اسلامی کردند. اين در حالی است که برخی اصولگرايان بعد از انقلاب از خوان نعمت شهداء و انقلاب بهره‌برداری کردند، اما مهم اين است که از اصول انقلاب منحرف نشوند و از دين و ارزش‌های انقلاب برای منافع سياسی استفاده نکنند.

رضايی درباره زمان معرفی کابينه مورد نظر خود نيز گفت: يک هفته قبل از انتخابات، کابينه‌ام را معرفی می‌کنم.

وی با تاکيد دوباره بر اين‌که " دولت‌ها در امر فرهنگ ناموفق بوده‌اند" افزود: در چند ماه اخير آن‌قدر که به پرتقال و گوجه‌فرنگی توجه شد به کتاب و کتابخوانی توجهی نشد اين در حالی است که مساله فرهنگ و کتاب و کتابخوانی اهميت بسزايی دارد.

وی درباره مشخصات دولت ائتلافی( دولت مورد نظر خود) گفت: در دولت من به صورت ائتلافی از همه‌ نخبگان و اقوام استفاده می‌شود و برايم هيچ کدام از اقوام برتری ندارند. تعبير بنده در اين راستا اين است که ايران دارای يک پدر واحد بوده است و همه اقوام فرزندان آن پدر واحد بودند به اين دليل ما نبايد در داخل اين خانواده تبعيض قائل شويم و معتقديم که نخبگان همه اقوام بايد در دولت نقش داشته باشند به همين دليل از دولت ائتلافی سخن می‌گوييم.





















Copyright: gooya.com 2016