جمعه 18 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن رضايی: با تشکيل دولت ائتلافی اقتصاد کشور را نجات می‌دهم، نامزدهای فعلی توانايی ايجاد جهش را ندارند، ايلنا

اگر مطمئن بودم نامزدهای فعلی می‌توانند مشکلات را حل کنند، کنار آن‌ها می‌ماندم ولی ما به اين نتيجه رسيديم که نامزدهای فعلی توانايی ايجاد جهش را ندارند.


به گزارش خبرنگار ايلنا محسن رضايی پيش از ظهر امروز در حاشيه ثبت‌نام برای انتخابات دهم رياست‌جمهوری در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.
رضايی در ابتدای سخنان خود ضمن تسليت ايام شهادت حضرت زهرا با تاکيد بر اينکه به قصد نجات اقتصاد کشور آمده‌ام، تصريح کرد: اقتصاد نياز به تغيير اساسی دارد و اين‌کار را با تشکيل دولت ائتلافی انجام خواهيم داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با طرح اين پرسش که چرا نجات اقتصاد کشور؟ خاطرنشان کرد: بيش از ۴۰ سال است که گرانی و تورم اقتصاد ما را آزار داده است، بيش از ۳۰ سال است که بيکاری در اقتصاد ما وجود دارد و در طول اين مدت اگر چه دوره‌های نوسانی را داشته‌ايم که گاها اين مشکلات کم و بعضا بيشتر شده است ولی هميشه گريبانگير کشور بوده است.
وی با تاکيد بر اينکه مشکل ديگر اقتصاد ما بهره‌وری پايين و رو به نزول اقتصاد ايران است، گفت: اين مساله باعث شده است از رشد اقتصادی مطلوبی برخوردار نباشيم.
اين کانديدای انتخابات رياست‌جمهوری با بيان اينکه اقتصاد دولتی با ساختاری سنتی و حجم بزرگی از کسری بودجه مستمر سبب شده است که هر نوع توسعه‌ای در اقتصاد با مانع اقتصاد دولتی مواجه شود، تصريح کرد: اقتصاد ايران از ريل خارج شده است و سنتی است و با مديريت ضعيف می‌خواهيم مشکلات را حل کنيم ولی ما با کمک دوستانمان اقتصاد ايران را نجات خواهيم داد و نخبگان را درگير امر توسعه می‌کنيم.
رضايی ادامه داد: برای حل مشکلات، مشارکت نخبگان از يک سو، و به اجماع رسيدن آنها از سوی ديگر مهم است. بايد با يکپارچگی به توسعه ملی برسيم و مردم نيز بايد مشارکتی جدی در اقتصاد داشته باشند.
وی با تاکيد بر اينکه دولت مردمی را تنها دولتی نمی‌دانيم که با مردم باشد، اظهار داشت: دولت مردمی دولتی است که نه تنها بايد از دل مردم بيرون آمده باشد بلکه اقتصاد را با دست مردم اداره کند.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اينکه سياست‌های اصل ۴۴ و چشم‌اندازبيست ساله، نقشه راه اقتصاد ايران و توسعه ملی ماست، تصريح کرد: مصمم هستيم اين نقشه راه را پيگيری کنيم و سياست‌های اصل ۴۴ را با تمام وجود پياده نماييم که همه اين‌ها بستگی به شکل‌گيری دولتی ائتلافی، کارآمد و متعهد دارد.
رضايی خاطرنشان کرد: دولت ما دولتی ائتلافی خواهد بود يعنی از همه نخبگان کشور که توانايی حضور در دولت را دارند استفاده خواهد شد.اين دولت کارآمد است يعنی از افرادی که دارای توانايی مديريتی است استفاده می‌کند، متعهد است يعنی به اصول انقلاب، نظام و ولايت‌فقيه متعهد خواهد بود و ما در اين چارچوب دست به کمک به سوی همه دراز خواهيم کرد.
اين کانديدای انتخابات رياست‌جمهوری با بيان اينکه جوانان و بانوان ما دو قشری هستند که طی دو دهه اخير کمترين نقش را در اداره کشور داشته‌اند، تصريح کرد: بايد کاری کرد که بانوان و جوانان ما در اداره کشور نقش بيشتری داشته باشند. در غير اين صورت کارآمدی حاصل نخواهد شد.
وی با تاکيد بر اينکه مساله فرهنگ در حل مشکلات اقتصادی بسيار تعيين‌کننده است، گفت: بدون توجه به فرهنگ نمی‌توانيم اقتصاد را نجات دهيم برای بيرون کردن فقر از فرهنگ، روحانيت و انديشمندان حداکثر استفاده را خواهيم کرد.
رضايی با تاکيد بر اينکه دولت کارآمد با مجلس و قوه قضاييه هماهنگی کامل خواهد داشت، تصريح کرد: فکر نمی‌کنم دولتی که من تشکيل می‌دهم کوچک‌ترين اصطکاکی بين ما و مجلس به وجود بيايد. وعده‌ها و شعارهای ما پس از آن‌که تبديل به قانون شود با برنامه‌ريزی‌ای که انجام می‌دهيم، اجرايی خواهد شد و اميدوارم با راه سومی که پيش گرفته‌ايم اقتصاد ايران را به سمت اقتصاد شکوفا پيش ببريم.
رضايی ضمن اعلام خبر انتصاب حسن بيادی دبيرکل آبادگران جوان به عنوان مشاور خود، در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه شما اعلام کرديد که تخريب کانديداها نبايد صورت بگيرد ولی در اولين کنفرانس خبری خود رئيس‌جمهور را تخريب کرديد و در سخنانی ديگر نيز آقای ميرحسين موسوی را تخريب کرده‌ايد، گفت: بنده نقد را بسيار قبول دارم. نقد بايد منصفانه صورت بگيرد. در اولين کنفرانس خبری خود گفتم که اگر کشور اين مسير را ادامه دهد، به سوی پرتگاه می‌رود و من آمده‌ام که از اين اتفاق جلوگيری کنم. اين اظهارنظر است کجای اين مساله تخريب است!
رضايی ادامه داد: بنده آقای موسوی و کروبی را جزو سرمايه‌های انقلاب می‌دانم، آقای احمدی‌نژاد هم جوان پرکاری بوده است من اين‌ها را رقيب خود نمی‌دانم. بيکاری و فقر رقيب من است.
اين کانديدای انتخابات رياست‌جمهوری با بيان اينکه اخلاق در سياست نکته‌ای مهم و کليدی است، تصريح کرد: در جلسه‌ای از من پرسيدند که آيا از آقای موسوی حمايت کرده‌ايد؟ که من جواب دادم در گذشته دو بار از ايشان حمايت کرده‌ام ولی شرايط امروز با آن زمان قابل قياس نيست.
رضايی در پاسخ به اين سوال که ستادهای انتخاباتی شما فعال شده است و اين خارج از قانون انتخابات است، گفت: ستادی فعال نشده است. آن دفترهايی که راه افتاده است دفتر ارتباطات مردمی است.همه نامزدهای انتخاباتی چند ماهی است که فعاليت خود را شروع کرده‌اند، بنده نيز از يک هفته پيش شروع کرده‌ام و برای يک حضور موفق دارای برنامه و استراتژی هستيم.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال که شما اعلام کرده‌ايد که به اصولگرايی اصيل معتقد هستيد؟ اين تعريف چه ويژگی‌هايی دارد، گفت: اصولگرايی اصيل يعنی وحدت، برادری، صداقت و محبت يعنی رحمت نبوی و حکمت علوی و عزت حسينی. يعنی تلاش برای اينکه مشکلات مردم حل‌وفصل شود و خدمتگذار بی‌منت مردم باشيم، يعنی عمل به قانون اساسی و محور قرار دادن ولايت‌فقيه و استفاده از همه ظرفيت‌های کشور.
رضايی در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه حضور شما به نفع آقای ميرحسين خواهد بود و يا آقای احمدی‌نژاد گفت: بنده به نفع ملت ايران وارد صحنه شدم. اگر مطمئن بودم نامزدهای فعلی می‌توانند مشکلات را حل کنند، کنار آن‌ها می‌ماندم ولی ما به اين نتيجه رسيديم که نامزدهای فعلی توانايی ايجاد جهش را ندارند مساله من نفع مردم بوده است.
رضايی در پاسخ به اين سوال که برنامه‌های خود را چه زمانی ارائه خواهيد داد، گفت: بر روی برنامه‌ها مفصل کار شده است. در دوره قبل هم محورهايی که مطرح کردم به اندازه کافی مشکلات کشور را مورد توجه قرار داده بود و مردم قضاوت خوبی از اين برنامه‌ها داشتند.
وی در مورد اينکه آيا شما نماينده قشر سرمايه‌دارهستيد، گفت: ما نماينده همه کسانی هستيم که تلاش می‌کنند چه کارگران و چه کارآفرينان. تلاش می‌کنيم توليد، سرمايه‌گذاری و نوآوری را در عرصه اقتصاد پياده کنيم.
رضايی در پاسخ به اين سوال که آيا سازمان مديريت و برنامه‌ريزی را احيا خواهيد کرد، گفت: سازمان مديريت و برنامه‌ريزی اتاق فکری برای اداره کشور بوده است. اشکالاتی در اين سازمان بوده و تداخل‌هايی با کارهای اجرايی کشور داشته است. معتقديم که اين سازمان را بايد احيا کرد ولی نه مثل گذشته، بلکه بايد تفکيک وظايف صورت بگيرد تا اين سازمان به اتاق فکر تخصصی دولت تبديل شود نه اينکه در وظايف دولت تداخلی ايجاد کند.
وی در پاسخ به اين سوال که طرح دولت ائتلافی شکست خورده است، گفت: طرح دولت ائتلافی شکست نخورده است قبلا هم ترجيح می‌دادم يکی ديگر از دوستانی که به اين دولت اعتقاد دارند در صحنه حاضر شوند ولی وقتی موفق نشديم، برای کانديداتوری اعلام آمادگی کردم، ستاد دولت ائتلافی را منحل کردم برای اين‌که اين شائبه به وجود نيايد که برای کانديداتوری من اين ستاد فعاليت می‌کرده، ولی ايده دولت ائتلافی هم‌چنان باقی است.
وی با تاکيد بر اينکه تحت تاثير هيچ‌کس نيستم، ادامه داد: همواره به نفع ملت ايران و اسلام حرکت کردم دليلش هم اين است که در طول سال‌های گذشته زندگی‌ام را کف دستم گذاشته‌ام و هر جا خطری بوده وارد عرصه شده‌ام.
رضايی در پاسخ به اين سوال که فرمانده بسيج اعلام کرده که بسيج جزو نيروهای نظامی نيست و می‌تواند در عرصه سياست حضورداشته باشد گفت: من فرماندهان بسيج و سپاه و نيروهای نظامی را می‌شناسم چنين چيزی گفته نشده است. بسيج و سپاه جزو افتخارات ما هستند و جان خود را برای حفظ تماميت ارضی گذاشته‌اند. اين‌که بگوييم نيروهای مسلح اعم از ارتش،‌سپاه، بسيج و يا نيروی انتظامی قوانين را رعايت نمی‌کند، اشتباه است.
رضايی تصريح کرد: من وقتی می‌خواستم وارد سياست شوم لباس نظامی خود را درآوردم.
وی در مورد ديدار خود با هاشمی رفسنجانی برای حضور در عرصه گفت: من هميشه مستقل بوده‌ام. در انتخابات گذشته هم خودم تصميم گرفتم کناره‌گيری کنم و در اين انتخابات هم چون احساس خطر کردم حضور پيدا کردم و تا آخرين لحظه نيز خواهم ماند.
وی در مورد ائتلاف خود با ميرحسين موسوی گفت: اگر می‌خواستم ائتلاف کنم به صحنه نمی‌آمدم.





















Copyright: gooya.com 2016