یکشنبه 13 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن رضايی در نشست مطبوعاتی: شخصاً برای حضور در عرصه انتخابات تصميم گرفته ام، فارس

خبرگزاری فارس: کانديدای احتمالی رياست جمهوری دهم در پاسخ به اين سوال که آيا با اصرار هاشمی رفسنجانی وارد صحنه انتخابات شده‌ايد، افزود: بنده شخصاً برای حضور در عرصه انتخابات تصميم گرفتم.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، محسن رضايی دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام و کانديدای انتخابات رياست جمهوری در اولين نشست رسانه‌ای خود در محل خبرگزاری فارس تاکيد کرد: برای انجام تکليف به صحنه آمده‌ام.
وی گفت: اگر بخواهيم از زاويه عادی به اين نکته نگاه کنيم که می‌مانم يا خير، به نتيجه نمی‌رسيم. من برای تکليف آمده‌ام و تا آخر خط خواهم ماند.
رضايی با بيان اينکه احساس تکليف از اينجا برمی‌آيد که ملت به سمت دوراهی است، افزود: اگر مسير احمدی‌نژاد ادامه يابد به سمت پرتگاه خواهيم رفت و اگر به سمت گذشته ادامه يابد به شکست مواجه می‌شويم.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در تبيين علل شکست اصلاح‌طلبان گفت: مهمترين علت اين است که افرادی که خود مسئول بوده‌اند اکنون از قانون می‌گريزند. در اصلاحات هيچ برنامه‌ای پيدا نکرده‌ام.
کانديدای انتخابات رياست جمهوری دهم با اشاره به ضرورت تحقق حقوق شهروندی تاکيد کرد: اين مسئله با توجه به نخبگان مطرح شد اما اقتداری در تحقق اين شعارها نبود. اگرچه دولت نهم دستاوردهايی داشته اگر به پرتگاه برويم همين دستاوردها نيز از ميان خواهد رفت. رفتن به سمت پرتگاه به خاطر اشتباهات دولت است.
وی متذکر شد: لذا بايد در سياست خارجی نه منفعلانه و نه ماجراجويانه حرکت کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رضايی گفت: اصول انقلاب را حفظ می‌کنم و از همه ظرفيت‌ها استفاده خواهم کرد. ما راه سومی می‌خواهيم که در آن انفعال نداشته باشيم و آزادی مقابل دين قرار نگيرد. بايد همه ظرفيت‌های ملی را بسيج کرد و ميان ايران و کشورهای منطقه‌ای همگرايی بوجود آورد.
اين کانديدای انتخابات رياست جمهوری يادآور شد: گفتمان ما توحيدی - انسانی است. انسانيت از زاويه اسلامی آنچنان ارزش بالايی دارد که اگر يک نفر کشته شود انگار همه بشريت را از بين برده است.
وی افزود: هولوکاست انسانی که قرآن کريم نيز به آن اشاره دارد به اين معناست که اگر يک نفر به ناحق کشته شود به معنی از بين بردن بشريت است.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: بايد ببينيم چگونه می‌توان نگاه کنونی را تغيير داد. من اين نگاه را در چارچوب تشکيل دولت ائتلافی می‌خواهم پياده کنم. اقتدار جاهلانه به کشور آسيب می‌زند اما قانونگرايی و آگاهی بدون اقتدار نيز به نتيجه نمی‌رسد، بنابراين اگر بتوانيم اقتدار همراه با آگاهی را در کشور ادامه دهيم به کارآمدی می‌رسيم.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه من برای بيرون آمدن از دوراهی به صحنه آمده‌ام، تاکيد کرد: دموکراسی کارآمد نمی‌شود، مگر اينکه کارآمدی همراه با تعهد باشد. اصولگرايی اصيل، کارآمدی همراه با تعهد است و بنده معتقدم من و همراهانم اصولگرايان اصيل هستيم و حتی قبل از آنکه جناح چپ و راست در کشور تشکيل و فعال شود، ما بوده‌ايم. اگر خون برادران بسيجی و سپاهيان نبود استقلال به اين کشور باز نمی‌گشت و نمی‌توانستيم از اصلاح‌طلبی و اصولگرايی بگوييم.
وی با اشاره به ديدگاه‌های خود درباره انتخابات آينده رياست جمهوری گفت: دولت ائتلاف کارآمدی را تشکيل می‌دهيم و ائتلاف بين اقوام مدنظر ماست. من به ايران عشق می‌ورزم و تبعيض ميان اقوام را به مصلحت نمی‌دانم چراکه همه نيروهای کارآمد بايد در اداره کشور سهيم شوند. رضايی اظهار داشت: شکل‌گيری ائتلاف از نيروهای کارآمد، زمينه و بستر مناسبی را برای انتقال قدرت از نسل اول به دوم و سوم فراهم می‌کند. متاسفانه تاکنون از نسل های دوم و سوم فضايی را آماده نکرده‌ايم تا مسئوليت را به آنها منتقل کنيم.
اين کانديدای رياست جمهوری افزود: بسترسازی و فراهم کردن بستر مناسب برای انتقال قدرت از جمله مسايلی است که می‌توانيم عمر نظام را طولانی کنيم. برای انتقال قدرت به جوانان فضای بالقوه‌ای وجود دارد که به صورت بالفعل هنوز تحقق نيافته است. می‌بايست امروز از نسل دوم انقلاب، ۱۰ تا ۱۵ نفر آماده کانديداتوری رياست جمهوری وجود داشت چون قطعا آينده انقلاب با بسترسازی امکان‌پذير است.
محسن رضايی در ادامه اولين نشست خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در خبرگزاری فارس به وضعيت کنونی جامعه اشاره کرد و گفت: بيکاری در ايران زياد است اما افرادی دو شغله و سه شغله شده‌اند و بعضی‌ها که نمی‌توانند شغل ديگری را به دست بياورند، زندگی را می‌گذرانند. معتقدم با پول‌پاشی ميان بيکاران نمی‌شود ايجاد کار کرد بلکه بايد با فقر مبارزه کنيم و رسيدگی به فقرا بدون مبارزه با فقر امکان پذير نيست.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: ايجاد شغل و درآمد کافی از جمله نکات مورد توجه من است اما استفاده از فرصت‌های بی نظير تاريخ ملت ايران نيز يکی ديگر از نکات است. ما با اقيانوسی از فرصت‌ها مواجه‌ايم. ضلع قدرت در منطقه هستيم که برای ما فرصت و يک تهديد است.
محسن رضايی افزود: فرصت ديگر بحران اقتصادی است که برای استفاده از اين فرصت برنامه دارم. جامعه به شدت نيازمند آرامش و ثبات برای پيشرفت و تعالی است.

*تعدادی از اعضای کابينه را پيش از انتخابات معرفی می‌کنم

محسن رضايی کانديدای انتخابات رياست جمهوری دهم صبح امروز يکشنبه در اولين نشست خبری خود در محل خبرگزاری فارس، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه کابينه خود را قبل از انتخابات معرفی می‌کنيد يا خير افزود: معتقدم به موازات دولت رسمی، بايد دولت سايه به عنوان اتفاق فکر شکر داد و در آن از همه نخبگان موافق و مخالف استفاده کرد.
وی با بيان اينکه هدف اصلی دولت سايه‌، مشورت دادن به وزارتخانه ها و نظارت بر روند اجرايی امور است، تصريح کرد: در دولت سايه از حضور مخالفين نيز برای ارائه مشورت استقبال می‌کنم.
رضايی در ادامه خاطرنشان کرد: دانش جعفری به عنوان مسئول ستاد انتخاباتی اينجانب، عهده‌‌دار تشکيل دولت سايه و کمک برای تعيين اعضای دولت رسمی نيز هست و تا قبل از زمان رای گيری، افرادی از کابينه مد نظر خود را به مردم معرفی می‌کنم.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگار الجزيره مبنی بر اينکه شما در سخنان خود از احمدی نژاد انتقاد کرديد، آيا بيشترين اين انتقادات معطوف به سياست داخلی است يا مسائل اقتصادی، گفت: نقد ما به احمدی نژاد با ديگران متفاوت است. آنان نقد را برای بازگشت به گذشته صورت می‌دهند، وليکن بنده نقد را در جهت حرکت به آينده انجام می‌دهم.
رضايی ادامه داد: معتقدم از نقد بايد در جهت منافع ملی استفاده کرد.
اين کانديدای انتخابات رياست جمهوری دهم يادآور شد: در حال حاضر آمريکا نيازمند ما است و ما بايد برای منافع خود، از موضع اقتدار اقدام کنيم. من هيچ وقت نامه‌ای به رئيس جمهور آمريکا نمی‌نويسم که پاسخ آن را ندهند.
وی در مورد سياست های اقتصادی احمدی نژاد نيز گفت: تا پايان سال ۸۷، ۳۴۰ ميليارد دلار درآمد ما از منابع نفت و گاز بوده که می توانستيم سرمايه گذاری خوبی کنيم اما در اين راستا کاری انجام نداده‌ايم.
کانديدای احتمالی رياست جمهوری دهم در پاسخ به سوال خبرنگار فارس منبی بر اينکه آيا ورود شما به صحنه انتخابات موجب انشقاق جريان اصولگرايی می‌شود يا خير و شما متعلق به چه جريانی هستيد، گفت: خود را متعلق به انقلاب می‌دانم؛ انقلابی که اصلاح طلبان و اصولگرايان را به وجود آورد.
وی با بيان اينکه در سال ۱۳۵۱ گروه منصورون را با جمعی از دوستان به وجود آورديم، افزود: پس از پيروزی انقلاب، يک سری از افراد در صحنه سياست ورود پيدا کردند و عده ای ديگر در صحنه جنگ حاضر شدند.
رضايی با تاکيد بر اينکه تعلق ما به اصولگرايی اصيل و انقلابی به معنای اعتقاد به مبنای انديشه امام و اسلام است، تصريح کرد: مشابه بنده افرادی زيادی در هر دو جناح وجود دارند که در صورت کارآمدی، از همه اين اصولگرايان اصيل استفاده خواهيم کرد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد ايجاد انشقاق نيز گفت: بنده از هر سه کانديدا رای‌هايی را می‌گيرم.
کانديدای احتمالی رياست جمهوری دهم در خصوص سلامت انتخابات تصريح کرد: سلامت انتخابات را با تعداد ناظرينی که پای صندوق ها خواهيم داشت، حل می‌کنيم و اگر در اين راستا تخلفی ديده شود قدرت اين مسئله را داريم که از طريق قانون با متخلفين برخورد کنيم.
رضايی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رابطه ايران با آمريکا گفت: لشکرکشی از توان آمريکا خارج شده و جنبش اجتماعی در آمريکا نوع جديدی از سياست خارجی را ديکته خواهد کرد. ما از موضع اقتدار می‌‌توانيم از نيازهای آمريکا در جهت منافع ملی خود بهره برداری کنيم.

*سربازی را يکساله و به نوعی شغل تبديل خواهم کرد

محسن رضايی دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام و کانديدای رياست جمهوری در ادامه اولين نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبری فارس (توانا) مبنی بر اينکه آيا با اصرار آقای هاشمی رفسنجانی وارد صحنه انتخابات شده‌ايد و چقدر نظر وی در آمدن شما مؤثر بود، گفت: من شخصا برای حضور در عرصه انتخابات تصميم گرفتم.
وی افزود: يکی از دوستانم گفت چرا اين تصميم را می‌گيريد؟ و من در پاسخ گفتم روند کنونی انتخابات را به اين شکل را قبول ندارم و بسياری از وقت من صرف قانع‌کردن ايشان شد و وقتی وی قانع نشد، من خود وارد عرصه انتخابات شدم و آقای هاشمی هم برای حضور توصيه‌ای نداشتند.
وی تاکيد کرد: من خودم تصميم می‌گيريم و اجازه ندادم که تا به امروز کسی برای من تصميم بگيرند.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه اطلاعات در خصوص طرح امنيت اجتماعی، بيکاری و تورم گفت:‌ تورم در کشور ما در اين ۴ سال به بالای ۱۸ درصد رسيده و با اينکه درآمد مردم افزايش پيدا کرده، قدرت خريد مردم کاهش يافته و قيمت کالاها در دولت احمدی‌نژاد ۲ برابر شده و افزايش حقوق‌ها و دستمزدها نتوانسته است اين کاهش قدرت خريد را جبران کند.
رضايی در ادامه اظهار داشت: از طرف ديگر بيکاری به جامعه ما نيز کشيده شده و بنده طرحی دارم تا بيکاری جوانان را حل کنم و تورم را با سياست‌های مالی و پولی و کاهش مخارج دولت و بالابردن توليد در کشور رفع کنم تا به امنيت اجتماعی کمک شود.
وی در خصوص فرهنگ در دولت فعلی و گذشته گفت: در دولت قبلی بحث از فرهنگ بود اما کاری انجام نشد و در دولت فعلی نيز مسئله فرهنگ مغفول واقع شده و بنده حمايت جوانان و حمايت فعاليت‌های فرهنگی و بخش خصوصی در اين خصوص را مهم می‌دانم.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه افزود: مشکل سربازی را بوسيله همين امر حل خواهم کرد و آنرا به شغل تبديل می‌کنم که سربازی يکساله شده و افرادی که می‌خواهند بيش از يکسال فعاليت کنند، بعنوان يک شغل برای آنان محسوب می‌شود و حقوق نيز دريافت می‌کنند.
رضايی تاکيد کرد: البته اين مسئله بر عهده مجلس و رهبری است اما بنده اين کارها را پيگيری خواهم کرد و استدلال‌های لازم را برای اجرای آن در کشور خواهم داشت.
وی در پاسخ به سئوال يک خبرنگار فرانسوی در خصوص مسئله هسته‌ای و برخورد ايران با رژيم صهيونيستی و مسئله هولوکاست گفت:‌ بيشتر ادبيات احمدی‌نژاد را ماجراجويانه می‌دانم ولی چون سياست خارجی مديريت می‌شود، از بسياری افراط‌ ها جلوگيری می‌شود اما شتاب زدگی در نامه نوشتن و حضور ضعيف در محافل بين‌المللی آسيب‌آور است و ما اين مدل را در سياست خارجی عوض خواهيم کرد تا از روزمرگی خارج شويم.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام درادامه اظهار داشت: در خصوص رابطه ايران با غرب نيز فرآيندهايی را تعيين می‌کنيم که ابتدا و انتهای آن مشخص باشد و حرفه‌ای‌گری در ديپلماسی و فرآيندسازی در سياست خارجی را دنبال خواهم کرد.
رضايی با اشاره به حضور آمريکا و سياست آن در منطقه گفت: آمريکا در منطقه به دنبال امنيت است و ما نيز به دنبال امنيت هستيم و ما معتقديم بدون امنيت در منطقه هيچ کشوری به توسعه نمی‌رسد و دموکراسی‌های خونين به نفع هيچکس و هيچ کشوری نيست. منطقه با اين سياست دموکراسی خونين به آرامش نمی رسد اما تاکيد می‌کنم که سياست ما تعامل با کشورهای منطقه است.
وی با اشاره به مسئله هولوکاست گفت: ما معتقديم که هولوکاست بايد از ادبيات سياسی خارج و به ادبيات آکادميک برود و اين مسئله به ما هيچ ربطی ندارد. ما در خصوص فلسطين معتقديم که همه افراد در فلسطين از همه اقوام بايد تحت نظارت سازمان ملل و يا ديگر سازمان‌ها بنشينند و قانون اساسی خود را تعيين کنند و رژيم صهيونيستی به اين کشتار ۷۰ ساله پايان دهد و به يک فلسطين با قانون اساسی برسيم و بنده همه تلاش خود را می‌کنم که افراط گرايان صهيونيست نتوانند اينگونه در منطقه سوء استفاده کنند.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سئوال خبرنگار NHK ژاپن در خصوص تعامل ايران با آمريکا و همکاری محسن رضايی با آمريکا در مسئله افغانستان گفت: بنده هيچ همکاری با آمريکا نداشته‌ام اما در گذشته چند تست انجام داديم اما هيچ مردی در عرصه سياست خارجی آمريکا پيدا نشد که در مورد رابطه ايران با آمريکا طرحی درستی داشته باشد جز ريگان که مک فارلين را به ايران فرستاد و تست ما اين بود که وسايل جنگی از آمريکا بخريم اما آمريکا اين وسايل را به ما نداد و اسرائيل را در کنار خود مطرح کرد که ما متوجه شديم که آمريکا منافع خود را مصرف اسرائيل می‌کند.
رضايی در ادامه اظهار داشت: تست جديد ما با اوباما است که تا چقدر می‌تواند راه و رفتار درست را با ايران داشته باشد اما باز تاکيد می‌کنم که من هيچ همکاری با عراق در خصوص افغانستان نداشتم.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه حزب‌الله در خصوص تفاوت وی با احمدی‌نژاد گفت: من تفاوتی با هيچکس ندارم و به طور حتم بسياری از دوستان از بنده‌ افضل‌تر هستند اما من با آقای احمدی‌نژاد در دو بعد فکری، اعتقادی و مديريتی تفاوت‌هايی دارم و معتقدم که در بعد اعتقادی در کنار احمدی‌نژاد انحرافاتی وجود دارد که شايسته کشور نيست و در بعد مديريتی نيز اگر رئيس جمهور شوم در يکی از وزارتخانه‌ها متناسب، از تخصص او استفاده خواهم کرد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: من به مصلحت کشور نمی‌دانم که ايرانی‌هايی که آماده کمک به پيشرفت کشور هستند را از صحنه خارج کنيم، البته من اعتقاداتی دارم که به همان اعتقادات عمل خواهم کرد.
رضايی در خصوص طرح دولت وحدت ملی با حضور ديگر کانديداها گفت: ما طرح دولت وحدت ملی را ۴ سال است که با جمعيت اصولگرايان پيگيری می‌کنيم و از تيرماه سال گذشته نيز پيگير آن بوده‌ايم و با تعدادی از دوستان جمعيت اصولگرايان به اين نتيجه رسيديم که بايد دولت تيمی باشد اما اين امر با حضور خاتمی در عرصه انتخابات تا حدودی منتفی شد اما پس از اينکه خاتمی از عرصه انتخابات خارج شد، فرصت اجرای اين طرح فراهم شد تا اين ايده را دنبال کنيم.
وی يادآور شد: آمدن ميرحسين موسوی نيز هيچ تاثيری در دولت ائتلافی ندارد و قبل از آمدن ميرحسين نيز ما اين طرح را به طور جدی دنبال می‌کرديم.

*در انتخابات آتی مستقل عمل می‌کنم

محسن رضايی کانديدای احتمالی انتخابات رياست‌جمهوری دهم صبح امروز يکشنبه در اولين نشست خبری خود در محل خبرگزاری فارس در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اينکه آيا حضور ناظران بين‌المللی را برای نظارت بر روند انتخابات تأييد می‌کنيد يا خير، افزود: در هر انتخاباتی پيش از هزار خبرنگار و تحليل‌گر خارجی در ايران حضور می‌يابند و ناظر برگزاری انتخابات هستند، حال اگر حضور ناظران بين‌المللی برای زير سئوال بردن انتخابات است قابل قبول نيست وليکن اگر برای کمک بخواهند بيايند مشکلی نخواهد بود.
رضايی در پاسخ به اين پرسش که به چه علت ستاد دولت ائتلافی به کار خود پايان داد و جنابعالی شما کمتر از ۵ ميليون آراء در نزد مردم داريد و حضور شما سبب می‌شود رقابت برای جريان اصولگرا سخت‌تر شود، گفت: ستاد دولت ائتلافی برای اين منظور بود که فرد ديگری در صحنه حضور يابد و ما نيز در کنار آن کمک کنيم وليکن بعد از حضور خود مصلحت نديديم که اين ستاد به کار خود ادامه دهد
وليکن نظريه دولت ائتلافی به قوت خود باقی است و در صورت رئيس‌جمهور شدن آن را محقق خواهم ساخت.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود با بيان اينکه ميزان آراء بنده چه ميزان است، افزود: ملت ايران آنرا مشخص می‌کنند و اينجانب صادقانه وارد عرصه رقابت‌ها شده‌ام ولی بعضی از افراد چهار سال وقت داشته‌اند برخی ديگر چندين ماه و بنده برای حضور در عرصه رقابت‌ها چهل‌روز وقت دارم که با توکل به خدا با هدف تأثير‌گذاری به صحنه ورود پيدا کرده‌ام.
وی با بيان اينکه گفتمان بنده متفاوت با يک شعبه‌ای از اصولگرايی است که در جامعه رواج دارد، افزود: تفکری که ما از اصولگرايی ارائه خواهيم کرد حرف و آرايش جديدی به همراه دارد که آرايی از سه کانديدای ديگر خواهد گرفت.
اين کانديدای احتمالی انتخابات آتی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد مسائل حقوق بشر، اعدام کودکان زير ۱۸ سال و انتخاب وزراء زن در کابينه، گفت: معتقدم قانون و اخلاق دوبال برای اداره کشور هستند مشروط به اينکه يک اقتدار عالمانه و قانونمند پشتوانه اخلاق و قانون باشد و محيط جمهوری اسلامی در صورت همراهی اخلاق، قانون و کارآمدی موجب عدم وقوع تخلف در آن می‌شود.
وی اضافه کرد: اجازه نمی‌دهم کسی با قدرت، از رسانه‌ها برای تخريب بزرگان استفاده کند و آزادی با دين مغاييرتی ندارد و معتقدم با هماهنگی بين دين و آزادی می‌توان مجموعه کارآمدی را بنيان نهاد.
رضايی در خصوص حضور وزراء زن در کابينه خود، گفت: برای اينکه توانايی بانوان را به نمايش بگذارم روبروی هيلاری کلينتون يک وزير زن قرار خواهم داد حال ممکن است در مورد غير از وزارت خارجه از وزير استفاده شود وليکن بسترها در اين راستا فراهم خواهد آمد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص دلايل انصراف خود از کانديداتوری انتخابات نهم رياست جمهوری، گفت: در آنجا تکليفی داشته‌ام ولی به دليل حضور هشت کانديدای ديگر و تبديل شدن انتخابات به شورای شهر تصميم گرفته‌ام کنار بروم ولی در حال حاضر با همان تکليف قبلی به همراه دغدغه‌های ديگری وارد عرصه شده‌ام وليکن در حال حاضر اشتراک با انتخابات قبلی از لحاظ برنامه دارم علاوه بر اينکه مردم را بر سر دوراهی احساس می‌کنم ادامه همين مسير که يک پرتگاه است و بازگشت به گذشته يک شکست است، حضورم سبب می‌شود راه سومی باز شود.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که در خصوص استقبال اقوام لر از کانديداتوری وی و نظرش راجع‌به پيمان اسلو مبنی بر تشکيل کشور فلسطينی در کنار کشور اسرائيلی، گفت: اقوام ايرانی قبل از تعلق به خود به ايران تعلق دارند و ايران طی سالهای طولانی که مورد اشغال دشمنان قرار گرفته اقوام ايرانی از يکديگر جدا نشده‌اند.
اين کانديدای احتمالی رياست‌جمهوری دهم با تأکيد براينکه پيمان اسلو مبنی بر تشکيل دولت فلسطينی و اسرائيلی در کنار هم طرح شکست خورده است، افزود: طرحی که از اساس دچار شکست شده احتياج به رد کردن ندارد و برای مساله فلسطين بايد طرح‌های جديدی ارائه کرد.
وی با بيان اينکه طرح آينده فلسطين را بايد بر اساس دموکراسی و انسانيت پايه‌ريزی کرد، افزود: دولتی که از دل اين طرح بيرون می‌آيد موفق خواهد بود.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه کرد: از همه گروه‌‌های کارآمد از اتاق فکر خود استفاده می‌کنم و روابط مذهبی و رفاقتی را در تشکيل اين اتفاق دخيل نخواهم کرد.
رضايی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که در خصوص اينکه آيت‌ا... مصباح گفته‌اند که دولت در سايه برای اين است که اگر برای احمدی‌نژاد مشکلی پيش بيايد از آن استفاده کنيم، نظرتان چيست، افزود: وقتی احساس تکليف کنم ثبات قدم دارم لذا پس از پشت‌سر گذاشتن موانع تا آخر باقی خواهم ماند و اينکه دوستان ديگر دولت سايه را نقد کنند حق آنان خواهد بود.
کانديدای احتمالی انتخابات آتی در پاسخ به اين پرسش که تا چه حد نيروهای نظامی و بسيج از شما حمايت می‌کنند، تصريح کرد:‌ به حضور نيروهای نظامی در مناقشات سياسی اعتقادی ندارم و خود نيز به عرصه سياست نظام سياسی را از تن درآورده‌ام و هيچگاه از دوستان نيز در اين جهت کمکی نخواسته‌ام.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اينکه در صورت تشکيل کميته صيانت از آراء عضو آن می‌شويد يا خير، گفت: در انتخابات آتی مستقل عمل می‌کنم و بين سی‌ تا چهل هزار نفر ناظر به وزارت کشور معرفی خواهم کرد.
رضايی با تأکيد بر اينکه هنوز در خصوص عدم صيانت از آراء به نتيجه‌ای نرسيده‌ام، افزود: اما در اين مسير شاهد رفتارهای خوبی نيستم و به شدت از مديران رسانه ملی گلايه‌مندم و انتظارم عملکردی بهتر از رسانه ملی است.
اين کانديدای احتمالی خاطر نشان کرد: با پول‌پاشی موافق نيستم و خدمت‌گذاری به مردم را وسيله‌ای برای تبليغات قرار دادند درست نيست اگر جای دوستان بودم اين سه و چهار سال تبليغات برايم کافی بود و به امور ديگر می‌پرداختم.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سئوال که در صورت عدم پيروزی در انتخابات دولت سايه تشکيل می‌‌دهيد يا خير، افزود: دولت بايد با ارتباط مستمر با نخبگان به کار خود ادامه دهد و طرح دولت سايه را برای هر کسی که رئيس‌جمهور شود ارائه دهد.
رضايی در پاسخ به سئوال ديگری مبنی بر اينک چه طرحی برای بهبود روابط آمريکا داريد، افزود: مقام معظم رهبری در بياناتشان اظهار داشته‌اند، اگر آمريکائيان تغيير کنند ما هم تغيير می‌کنيم در اين راستا در صورت رياست‌جمهوری برنامه‌ای برای اين موضوع دارم که خطوط کلی آن را اعلام خواهم کرد.





















Copyright: gooya.com 2016