چهارشنبه 12 مرداد 1384

حملات مکرر به مدافعین حقوق بشر، اکبر گنجی در بستر مرگ، دیدبان حقوق بشر

(نیو یورک، 3 اوت 2005)-- سازمان دیدبان حقوق بشر امروز با صدور بیانیه ای گفت که دولت ایران با دستگیری عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری و تهدید شیرین عبادی برنده جایزه نوبل ، حملات خود بر علیه مدافعین حقوق بشر را تشدید کرده است.

در 30 ژوئیه ماموران لباس شخصی از سوی دادستان تهران سعید مرتضوی، سلطانی را در کانون وکلای دادگستری بازداشت کردند. روز بعد، جمال کریمی راد سخنگوی قوه قضائیه اتهام سلطانی را "افشای اسرار پرونده جاسوسان هسته ای" عنوان کرد. سلطانی هم اکنون در بند 209 اوین نگهداری می شود.

اگر چه مقامات قوه قضائیه اتهام سلطانی را افشای اطلاعات هسته ای در پرونده موکلین وی عنوان کرده اند ولیکن وی به این پرونده دسترسی نداشته است. دیدبان حقوق بشر گفت که به نظر میرسد که بازداشت سلطانی عملکردی سیاسی و به دلیل وکالت وی در پرونده زهرا کاظمی و اکبر گنجی میباشد.

چند روز قبل از بازداشت سلطانی، وی و دیگر وکلای اولیای دم زهرا کاظمی در دادگاه تجدید نظر بر این نکته تکیه کردند که زهرا کاظمی توسط نیروهای امنیتی و قضائی بازداشت شد و در حین بازداشت به قتل رسید و عملکرد قوه قضائیه پس از دو سال که از این قتل سپری شده است موجب سرپوشی بر وقایع این پرونده میباشد.

به گفته هادی قائمی پژوهشگر دیدبان حقوق بشر: "دستگیری سلطانی نشانه شومی از وضعیت حقوق بشر در آستانه ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد میباشد."

همچنین در طی هفته گذشته شیرین عبادی برنده جایزه نوبل بدفعات از سوی مقامات قضائی ایران تهدید شد. در 25 ژوئیه، محمود سالارکیا معاون دادسرای تهران، عبادی را متهم به هماهنگی اعتصاب غذای گنجی کرد و گفت: "یکی از مشکلات گنجی وجود وکیلی مشکوک و مرتبط با بیگانگان است." روزنامه کیهان که به نکته نظرهای دادستان تهران نزدیک است در مقالات مختلفی این اتهامات را قبلا منتشر کرده بود. عبادی با تکذیب این اتهامات گفت: "همگان می دانند که طرح چنین سناریوئی برای پوشاندن حقایقی است که برخی مایل به افشای آن نیستند."

"اگر شیرین عبادی برنده جایزه نوبل و یک شخصیت والا و شناخته شده در سطح بین المللی اینچنین تهدید میشود، دیگرمنتقدین چگونه میتوانند احساس امنیت کنند؟" قائمی گفت.

عبادی و سلطانی از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر میباشند. وکلای این کانون در بسیاری از پرونده های نقض حقوق بشر از جمله پرونده زهرا کاظمی و اکبر گنجی نقش فعالی دارند.

گنجی که برای پنج سال و شش ماه گذشته به خاطر نوشته هایش در حبس است، برای بیش از 50 روز گذشته در اعتصاب غذا بسر میبرد. به گفته همسر گنجی وی نزدیک به مرگ است و تنها با سرم هائی که در مواقع اضطراری به او وصل میشود زنده مانده است و گنجی به اتصال سرم به شدت اعتراض دارد.

"تهدید شیرین عبادی و دستگیری سلطانی در این موقعیت یک امر تصادفی نیست. انگیزه این عملکردها این است که مدافعین حقوق بشر نتوانند حکومت را به پاسخگوئی در قبال موارد نقض حقوق بشر چالش کنند. میخواهند آنها را تهدید و ساکت کنند،" قائمی گفت.

در 2002، قوه قضائیه ناصر زرافشان یک وکیل سرشناس دیگر را دستگیر ودر طی یک دادگاه غیر منصفانه و غیر علنی به اتهام "افشای اطلاعات سری" به 5 سال حبس محکوم کرد. زرافشان وکالت خانواده روشنفکرانی که در سال 1998 توسط ماموران وزارت اطلاعات به قتل رسیدند را بعهده داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دید بان حقوق بشر گفت که دولت ایران وظیفه دارد که ازگنجی، عبادی و سلطانی و دیگر مدافعین حقوق بشر محافظت کند. بر اساس اعلامیه سازمان ملل متحد در زمینه مدافعین حقوق بشر، که در مجمع عمومی این سازمان با توافق تمامی اعضاء در سال 1998 به تصویب رسید دولتها "محذور هستند که از تمامی امکانات خود برای حفاظت مدافعین حقوق بشر از سوی مقامات صالح و شایسته استفاده کنند تا هیچگونه خشونت، تهدید، اقدام تلافی جویانه، تبعیض، فشار، یا هرگونه اقدامات خودسرانه بر علیه مدافعین حقوق بشر اعمال نشود."

دید بان حقوق بشر از دولت ایران خواست که به آزار و اذیت وکلا و مدافعین حقوق بشر خاتمه دهد و اکبر گنجی و عبدالفتاح سلطانی را بلافاصله و بدون قید و شرط آزاد کند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حملات مکرر به مدافعین حقوق بشر، اکبر گنجی در بستر مرگ، دیدبان حقوق بشر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016