دوشنبه 5 تیر 1385

بازجويی مداوم از فعالان زنان، روزآنلاين

مريم دستگير

فعالان زن جامعه مدنی، طی روزهای بعد از تجمع ۲۲ خرداد، توسط ماموران امنيتی مورد بازجويی قرار گرفته اند. به گزارش خبرنگار روز از تهران، نوشين احمدی خراسانی و پروين اردلان دو تن از فعالان جنيش زنان و از موسسين مرکز فرهنگی زنان، روز پس از تجمع زنان در ميدان هفت تير، حکم جلب خود را دريافت کردند و با حضور در مراجع امنيتی به سوالات آنها پاسخ دادند. اين درحالی است که موسوی خويينی ها نماينده پيشين مجلس و از اعضای سابق دفتر تحکيم وحدت که در جريان اين تجمع بازداشت شد، هنوز در بازداشت به سر می برد.

روز تجمع، مامورين امنيتی برای بازداشت به خانه نوشين احمدی مراجعه کردند، اما به دليل آنکه وی درخانه نبود موفق به جلب وی موفق نشدند. درهمين رو، ۹ نفر ازمامورين امنيتی با مراجعه به خانه پروين اردلان يکی ديگر از اعضای مرکز فرهنگی زنان برای دستگيری وی اقدام کردند. ماموران امنيتی ساعت ها درحالی که مادر بيمار وی نگران ومضطرب درخانه بوده است، به انتظار وی نشستند. اما پس ازآن هر دوعضو مرکز فرهنگی زنان به شعبه چهارم دادگاه انقلاب فراخونده شدند.

نسرين ستوده و زهره ارزنی وکلای مدافع اردلان واحمدی خراسانی در گفت و گو با روز گفتند که ترجيح می دهند تا پايان گرفتن سوالات مقامات امنيتی به اظهار نظر دراين مورد نپردازند. با اين وجود به وکلای مدافع اجازه حضور در بازجويی ها داده نشده است. اين دوفعال حوزه زنان، طی چند روزه گذشته، هر روز با مراجعه به يکی از نهادهای امنيتی به پرسش های متعدد مقامات مسئول پاسخ داده اند. چهارتا شش ساعت بازجويی روزانه صورت گرفته ازافراد ياد شده، بيشتر حول محور تجمع ۲۲ خرداد بوده است. تجمعی که توسط بسياری از سازمان های بين المللی وپنج برنده جايزه صلح نوبل حمايت شده بود. برگزار کنندگان اين تجمع گفته بودند که اساسا ماهيت آن غيرسياسی است و حتی از شعار دادن نيز پرهيز خواهند کرد. اما ماموران امنيتی برای اولين بار با استفاد ازماموران پليس زن که از باتوم واز واژگان زشت وبی پرده ای استفاده می کردند، تلاش کردند تجمع زنان را متفرق کنند. در نتيجه حضور مقامات امنيتی، بيش از شصت زن ومرد دستگير شدند.

طی روزهای پس از آن، بسياری از فعالان جنيش زنان وافرادی که دراين تجمع حضور داشتند، از طريق پيام های تلفن همراه، به اطلاعات سپاه پاسداران احضار شده اند. اين درحالی است که نهاد ياد شده اساسا وظيفه ای درخصوص رويدادهای مشابه ندارد. برخی از فعالان جنيش زنان به روزگفته اند که به صورت تلفنی برای پاسخگويی به سوالات مقامات امنيتی اظهار شدند اما آنها اظهار داشته اند که تا هنگامی که احضارنامه رسمی دريافت نکنند، به هيچ سوالی پاسخ نخواهند گفت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پروين اردلان ونوشين احمدی خراسانی با اتهام اقدام عليه امنيت ملی روبه رو هستند. اتهامی که هردوی آنها آن را رد کرده اند. دو فعال جامعه مدنی، درحال حاضر با قرارکفالت ده ميليون تومانی آزاد هستند. يک روز قبل از تجمع زنان، وب سايت مرکز فرهنگی زنان که يکی از رسانه های اينترنتی فعال برای پوشش خبری اين روز بود، فيلتر شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بازجويی مداوم از فعالان زنان، روزآنلاين' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016