دوشنبه 24 اسفند 1383

خاتمي: تعليق غني سازي اورانيوم تا پايان مذاكرات ادامه دارد، همشهري

ايسنا: رئيس جمهور كشورمان كه در ادامه سفر به ونزوئلا براي افتتاح كارخانه تراكتورسازي «وزايران» به شهر سيوداد بوليوار ونزوئلا سفر كرده بود، پس از افتتاح اين كارخانه، و دريافت عالي ترين نشان سيوداد بوليوار از فرماندار اين استان فرودگاه شهر سيوداد بوليوار را به قصد كاراكاس ترك كرد تا پس از آن ونزوئلا را نيز ترك كند.
سيد محمد خاتمي كه در راس هياتي بلندپايه به ونزوئلا سفر كرده بود، بعدازظهر روز شنبه به وقت محلي، پس از يك جلسه مطبوعاتي با خبرنگاران در فرودگاه كاراكاس، و با بدرقه رسمي رئيس جمهور ونزوئلا، كاراكاس را به قصد تهران ترك كرد.
رئيس جمهور كشورمان پيش از اين در كارخانه تراكتورسازي «وزايران» همراه با رئيس جمهور ونزوئلا از خط توليد تراكتور در اين كارخانه بازديد و مسافتي را در حال رانندگي با تراكتور به اتفاق چاوز طي كردند.
سيد محمد خاتمي، طي سخناني در اين مراسم با تاكيد بر اين كه براي قدرتمند شدن بايد به علم و فناوري مجهز شويم، بر بومي كردن دريافت هاي علمي و تحقيقاتي از كشورهاي پيشرفته ، تاكيد كرد و گفت: بايد قدرت توليد و تبديل سرمايه تجديدناپذير نفت و گاز به سرمايه هاي تجديدپذير شونده را بالا ببريم.
رئيس جمهور ونزوئلا نيز طي سخناني بر گسترش روابط دو كشور تاكيد كرد.
همچنين طي مراسمي پنج سند همكاري از جمله همكاري تكنولوژي و فني و آموزشي، ارايه خدمات مهندسي و تامين و راه اندازي كارخانه سيمان با ظرفيت توليد يك ميليون تن سيمان، ساخت كارخانه توليد آجرهاي صنعتي، تفاهم نامه تامين خدمات كشاورزي و بازسازي سيلوهاي ونزوئلا، و نيز تفاهم نامه براي توليدات كشاورزي به امضاي ايران و ونزوئلا رسيد.

اظهارات خاتمي قبل از بازگشت به تهران

بر پايه اين گزارش رئيس جمهوري اسلامي ايران بار ديگر بر حق مسلم ايران در برخورداري از تكنولوژي هسته اي تاكيد كرد و گفت: تعليق غني سازي اورانيوم تا زماني ادامه خواهد يافت كه مذاكرات ايران با سه كشور اروپايي ادامه داشته باشد. سيد محمد خاتمي قبل از ترك كاراكاس به مقصد تهران در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي اظهار داشت: اين مذاكرات نمي تواند طولاني باشد، اگر تعللي در كار صورت بگيرد مسئوليت آن بر عهده اروپايي هاست.
وي گفت: ما هرگز با اروپا وارد مذاكره نشديم كه شبه امتياز و نه امتياز به ما بدهند و در مقابل از ما بخواهند كه از حق طبيعي خود بگذريم.
وي بار ديگر بر همكاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي و سه كشور اروپايي تاكيد كرد و گفت: ما به آنها اطمينان بيشتر مي دهيم كه هرگز به سوي ساخت سلاح اتمي نمي رويم.
خاتمي برخورداري از فناوري صلح آميز هسته اي را حق مسلم ايران دانست و گفت: اروپا بايد موانع موجود بر سر راه را كه ناشي از اراده سياسي برخي قدرت هاست از ميان بردارد.
وي افزود: تعليق فعاليت هاي غني سازي را داوطلبانه و بصورت موقت انجام داديم.
وي تصريح كرد: ما هرگز اجازه نمي دهيم كساني اين كار (تعليق غني سازي) را به عنوان دست برداشتن از حق قانوني ما بدانند و ما را تحت فشار قرار دهند.
رئيس جمهوري گفت: از سوي ديگر امنيت ايران نيز بايد تأمين شود.
وي گفت: معنا ندارد كه اروپا خواستار توقف دايم فعاليت هاي ما شود اگر چنين شود به معناي نقض تعهد اروپايي هاست.
وي با اشاره به عضويت ايران در «ان پي تي» و آشكار بودن فعاليت هاي هسته اي ايران گفت: بارها آژانس و بازرسان اعلام كرده اند كه هيچ نشانه انحرافي در فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران وجود ندارد.
هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا نيز در اين كنفرانس خبري اظهار داشت: ايران و ونزوئلا بدون توجه به فشارهاي داخلي و خارجي، همكاري هاي خود را ادامه مي دهند.
وي با اشاره به فشارهايي كه عليه ايران در ارتباط با مسايل هسته اي اعمال مي شود گفت: آمريكايي ها با مسايل مختلف از جمله حقوق بشر تلاش مي كنند تا كشورهاي ما را تحت فشار قرار دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اظهارات خاتمي در بدو ورود به تهران

رئيس جمهور كشورمان نتايج سفر به سه كشور كرواسي، بوسني و هرزگوين و ونزوئلا را مثبت ارزيابي كرد.سيد محمد خاتمي پس از بازگشت از سفر شش روزه خود به اين سه كشور در فرودگاه مهرآباد و طي يك كنفرانس خبري با خبرنگاران يادآور شد كه كرواسي در منطقه بالكان، باسوادترين و متحدترين كشور منطقه است و افزود: سياست اين كشور توسعه جدي است و علي رغم اين كه تلاش مي كند تا به اتحاديه اروپا بپيوندد، به كشورهاي شرقي از جمله ايران نيز توجه دارد.
رئيس جمهور كشورمان در بخشي از سخنانش به توجه چاوز رئيس جمهور ونزوئلا در الگوگيري از انقلاب اسلامي ايران و پيشرفت هاي كشورمان اشاره كرد و گفت: آقاي چاوز به صراحت در سخنراني هاي خود الگويش را ايران مي داند كه با سعه صدر كارهاي خود را دنبال مي نمايد.وي با تصريح بر اين كه نبايد دستاوردهاي خود را در مرزهايمان محدود كنيم، تاكيد كرد كه بايد آن را در اختيار كشورهاي ديگر نيز قرار دهيم.
براساس اين گزارش سيدمحمد خاتمي پس از ورود به فرودگاه مهرآباد مورد استقبال حجت الاسلام محمدي گلپايگاني مسئول دفتر مقام معظم رهبري، محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهور، محسن مهرعليزاده رئيس سازمان تربيت بدني و برخي ديگر از مسئولان كشورمان قرار گرفت.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19277

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي: تعليق غني سازي اورانيوم تا پايان مذاكرات ادامه دارد، همشهري' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016