پنجشنبه 27 اسفند 1383

خاتمي: تعليق مادامي است كه مذاكرات ادامه يابد، فناوري هسته‌يي رابا هيچ امتيازي عوض نمي‌كنيم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


رييس جمهور تاكيد كرد: به هيچ وجه تكنولوژي هسته‌يي را در مقابل هيچ امتيازي از سوي آمريكا قرار نمي‌دهيم و فعاليت هسته‌يي خود را ادامه داده و تلاش مي‌كنيم تا آژانس بين‌المللي و دنيا را مطمئن كنيم كه سلاح هسته‌يي نداريم و به همين دليل بوده است كه تا به حال همكاري‌هاي مفيدي را با آژانس داشته‌ايم و آنچه را كه تا به حال به دست آورده‌ايم، خواست تاريخي ملت ماست.


به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به اصفهان، حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمد خاتمي ـ رييس جمهوري كشورمان ـ در پايان يكصد و سي و پنجمين اجلاس كشورهاي توليد كننده نفت (اوپك)‌ و قبل از رفتن به ضيافت رسمي وزراي نفت اوپك، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ گفت.


وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ي اظهارات اخير بوش و طرحي كه مطرح كرده براي اينكه توقف كامل غني‌سازي در ايران صورت گيرد، گفت: خواست ما هم از رييس جمهور آمريكا توقف سياست‌هاي نادرستي است كه در مورد ايران و خاورميانه دارد.


خاتمي ادامه داد: معتقدم بخش قابل توجهي از بحران‌هاي موجود كه گريبانگير منطقه‌ي ما و نيز خود آمريكا شده، ناشي از سياست‌هاي غلط آنها است. خطر سلاح‌هاي هسته‌اي كاملا روشن است و اگر آمريكا واقعا براي توقف كردن توليد سلاح‌هاي اتمي تلاش مي‌كند بايد به سراغ كشورهايي برود كه نه عضو NPT هستند و نه تابع مقررات بين‌المللي و در عين حال صاحب زرادخانه‌هاي بزرگ اتمي هستند كه خطرناك‌ترين آنها در منطقه‌ي ما اسرائيل است.


رييس جمهور اظهار داشت: صرف نظر از اغراض آمريكا در طرح اين مسايل، اصل نگراني از توليد و توسعه‌ي سلاح‌هاي اتمي در دنيا نگراني بجايي است و خود ما هم از اين مسئله نگران هستيم. ما به هيچ وجه در پي توليد سلاح‌هاي هسته‌اي نيستيم چرا كه به لحاظ اعتقادي و باورهاي الهي و نيز با توجه به آنچه كه در دنيا مي‌گذرد، سلاح‌هاي اتمي را بزرگ‌ترين خطر و تهديد براي دنيا مي‌دانيم و در دكترين نظامي و سياسي ما به هيچ‌وجه اين سلاح‌ها جايي ندارند.


حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمد خاتمي با تاكيد بر حق كشورمان در دسترسي به تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌يي طبق قوانين بين‌المللي، تصريح كرد: ما بارها بر اين حق پافشاري كرده‌ايم و گفته‌ايم و دنيا نيز اين را قبول دارد و و آنچه را به دست آورديم در فضايي بوده كه مورد تهديد بوده و تنها به كمك توان و شايستگي نيروها و دانشمندان خودمان به آن دسترسي پيدا كرديم. قبل از انقلاب تحقيقاتي كه دانشمندان آمريكايي كردند براي ايران بين 7 تا 10 هزار مگاوات برق حاصل از انرژي اتمي را مورد تاييد قرار دادند.


وي ادامه داد: بخش قابل توجهي از انرژي امروز دنيا ناشي از بهره‌مندي از انرژي و سوخت اتمي است. ما هم حق داريم كه چنين انرژي را داشته باشيم و براي سوخت هم نمي‌توانيم منتظر ديگران باشيم كه هر روز ممكن است به بهانه‌هايي ما را از بهره‌برداري از سرمايه‌هايي كه داشته‌ايم محروم كنند. علي‌رغم فشار غير عادلانه‌ي آمريكا طي يكي دو سال گذشته خوشبختانه در شوراي حكام آژانس بين‌المللي در نوامبر گذشته آمريكا تنها ماند و در قطعنامه‌ي شوراي حكام به صراحت حق ما براي داشتن تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌اي به رسميت شناخته شد.


خاتمي با اشاره به توافقنامه‌ي پاريس ميان ايران و سه كشور اروپايي، گفت: اين توافقنامه حول دو محور مهم است؛ يكي اينكه ايران تضمين عيني بدهد به اينكه فعاليت‌هايش به سوي توليد سلاح‌هاي اتمي منحرف نخواهد شد، از طرف ديگر اروپا بايد تضمين‌هاي محكم براي امنيت ما و كمك به كشور ما در مسير توسعه بدهد.


رييس جمهور افزود: با اينكه ما عضو NPT هستيم و معتقديم كه ساز و كارهاي آن كافي است براي اينكه آژانس و جهان اطلاع داشته باشند كه ما در مسيري غير صلح‌آميز وارد نمي‌شويم، در عين حال براي حسن نيت خودمان داوطلبانه پروتكل الحاقي را اجرا مي‌كنيم و داوطلبانه فعاليت‌هاي خودمان را تعليق كرديم.


خاتمي با اشاره به همراهي كامل جمهوري اسلامي ايران با آژانس و بازرسان آن براي بازرسي از مراكزي كه آنها مورد خواستشان بوده است، تاكيد كرد: تعليق داوطلبانه‌ي ما هم مادامي است كه مذاكرات ادامه داشته باشد. اما گفته‌ايم كه مذاكرات نمي‌تواند خيلي طولاني باشد و ملت ما هم نمي‌تواند زياد منتظر بماند و آنچه را كه به دست آورده است هم‌چنان معلق بماند.


رييس جمهور افزود: مذاكره‌ي ما با اروپايي‌ها ادامه دارد. چيزي هم كه مطرح نيست و براي ما هم قابل قبول نيست طرح توقف فعاليت‌هاي هسته‌اي است. پيشنهادهاي مشخصي هم براي تضمين‌هاي عيني و عدم انحراف از تكنولوژي صلح‌آميز داريم و انتظار هم داريم كه اروپايي‌ها تضمين‌هاي محكمي را براي امنيت ما و فعاليت‌هاي ما بدهند كه مورد قبول قرار بگيرد.


خاتمي ادامه داد: طرف ما آژانس و اروپاست و ما به حرف‌هاي آمريكا خيلي كاري نداريم، ولي اگر اروپايي‌ها بخواهند توقف را مطرح كنند، يعني نقض آشكار تعهدي كه شده است و اگر آن‌ها بخواهند تعهد پاريس را نقض كنند، مسووليت هر آن چيزي كه پيش آيد به عهده‌ي دوستان اروپايي ما خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به اصفهان، حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي ـ رييس جمهوري كشورمان ـ در پايان يكصد و سي و پنجمين اجلاس كشورهاي توليد كننده نفت (اوپك)‌ و قبل از رفتن به ضيافت رسمي وزراي نفت اوپك، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ گفت.

خاتمي در ادامه افزود:« آنچه مورد توجه ما و اوپك است، بالا بردن سهميه در دنيا و داشتن درآمد مناسب از نفت است. بر اساس اين سياست، تصميم‌گيري مي‌كنيم و معتقديم كه اعضاي اوپك تحت تاثير همين مساله قرار دارند و به مصالح ساير توليد كنندگان نيز توجه دارند.»

خاتمي تاكيد كرد كه اوپك به هيچ وجه مساله‌ي نفت را سياسي نكرده است و اگر نفت تبديل به مساله‌ي سياسي شده است، از طرف كساني بوده كه مدعي هستند نبايد نفت را سياسي كرد.

خاتمي افزود:« آنچه ما مي‌خواهيم ثبات و درآمد كافي در عين رعايت حال مصرف كننده است و نيز اين كه در كنار آن براي بازار نفت سرمايه‌گذاري لازم را داشته باشيم.»

وي تاكيد كرد كه اوپك در حال حاضر در وضعيت خوبي قرار دارد و اگر اختلاف نظري هست، اعضا در كنار هم درباره‌ي آن بحث مي‌كنند.»

رييس جمهور تلاش براي افزايش ظرفيت منابع توليدي نفت، بهره‌برداري بهتر و بهره‌گيري از گاز در داخل و خارج از كشور و نيز توسعه‌ي سرمايه‌گذاري در امر پتروشيمي را از جمله اهداف دو دوره‌ي دولت خود عنوان كرد و افزود:« آنچه مهم است، افزايش ذخاير براي نفت است كه طي سال‌هاي گذشته توانسته‌ايم نتايج خوبي را به دست بياوريم و ظرفيت برداشت نفت را بالا ببريم.»

خاتمي در رابطه با دبيركلي ايران در اوپك اظهار كرد:« فعلا اين بحث به اجلاس بعدي اوپك موكول شده است، اما اميدواريم آن چيزي كه حق ايران و منطقي است، اتفاق بيفتد.»

وي همچنين در پاسخ به پرسش ديگري در رابطه با فشارهاي موجود در اوپك، اظهار كرد:« تحت فشار بودن اوپك از بابت مصرف كنندگان و برخي قدرت‌ها، انكارناپذير است، اما طي سال‌هاي گذشته، منسجم‌ترين و محكم‌ترين اجلاس اوپك را داشته‌ايم كه در آن از طريق اجماع بين همه‌ي كشورها، مسايل حل شده است، چرا كه اوپك در طول سال‌هاي گذشته در عين توجه به مصرف كنندگان مصالح توليد كنندگان را در نظر داشته است.»

خاتمي همچنين در پاسخ به پرسش ديگري، توجه به حفظ ذخاير و افزايش‌ توليد نفت و نيز تشكيل حساب ذخيره ارزي را از جمله دستاوردهاي مهم دولت خود در حوزه‌ي نفت اعلام كرد و گفت:« معتقدم برداشت‌هايي كه به خصوص براي تامين بودجه جاري دولت حساب ذخيره ارزي شده است، به زيان مردم بوده و بايد صرف سرمايه‌گذاري‌هاي مولد به خصوص در بخش خصوصي شود.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در ادامه توزيع ثروت حاصل از نفت را در بين مردم كشورمان ناعادلانه خواند و تصريح كرد:« متجاوز از 20 هزار ميليارد تومان از جيب ملت براي يارانه‌ي سوخت داده مي‌شود، در حالي كه اگر از اين مبلغ درست استفاده شود، مي‌توانيم تامين اجتماعي نيرومندي را براي اقشار مختلف جامعه ايجاد كنيم.»

خاتمي تاكيد كرد كه يكي از چالش‌هاي بزرگ جامعه‌ي ما مساله‌ي بهينه كردن يارانه‌ها است و اين كه وي تلاش خود را براي واقعي كردن آن‌ها به كار برده است.

وي افزود:« دولت من و دولت‌هاي قبل از سعي كرده‌اند كه اين مشكل را حل كنند، اما بايد بگويم كه حل اين مشكل شجاعت و وفاق ملي‌يي را مي‌طلبد كه براي ما ضروري است.»

رييس جمهور كشورمان ادامه داد:« اگر دولت جديدي تشكيل مي‌دادم، بهينه كردن يارانه‌ها جزو اهداف مهم و ابتدايي دولتم بود تا در پايان چهار سال به نتايج خوبي مي‌رسيديم.»

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19424

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي: تعليق مادامي است كه مذاكرات ادامه يابد، فناوري هسته‌يي رابا هيچ امتيازي عوض نمي‌كنيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016