چهارشنبه 9 آبان 1386

سازمان ملل لغو تحريم‌های آمريکا عليه کوبا را خواستار شد، ايسنا

- کوبا نسبت به تلاش واشنگتن برای تغيير حکومت در اين کشور هشدار داد

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


به رغم تعهد واشنگتن برای ادامه دادن به تحريم‌های تجاری عليه کوبا، مجمع عمومی سازمان ملل برای شانزدهمين سال، با اکثريت قاطع آرا پايان اين تحريم‌های فلج کننده عليه کوبا را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۸۴ رای موافق از تمام کشورها خواست که بنا به تعهدی که به منشور سازمان ملل و قوانين بين‌المللی دارند از ترويج و به کار بردن قوانين و مقررات (نظير آنچه که در تحريم آمريکا عليه کوبا) وجود دارد، خودداری کنند.

مجمع عمومی ۱۹۲ عضوی سازمان ملل مجددا از کشورهايی که به اجرای اين قوانين و مقررات ادامه می‌دهند خواست تا هر چه سريعتر اقدامات لازم را برای لغو و ابطال اين قوانين انجام دهند.

آمريکا، اسراييل، جزاير مارشال و پالائو همانند سال گذشته به اين قطعنامه رای منفی دادند و کشور ميکرونزی به اين قطعنامه رای ممتنع داد.

فيليپ پرز روکه، وزير امور خارجه‌ی کوبا، بلافاصله ضمن استقبال از رای مجمع عمومی سازمان ملل آن را يک "پيروزی باشکوه" ناميد.

اين رای مجمع عمومی در حاليست که تنها يک هفته قبل جورج بوش، رييس‌جمهور آمريکا متعهد شد که به تحريم‌ها عليه کوبا ادامه دهد.

تحريم‌های آمريکا ۴۵ سال قبل در پی حمله‌ی نافرجام ۴ تبعيدی کوبايی تحت حمايت آمريکا موسوم به حمله‌ی "خليج خوک‌ها" عليه کوبا تحميل شد.

از سال ۱۹۹۲ ( که تنها ۵۹ کشور به نفع قطعنامه‌ی لغو تحريم‌ها عليه کوبا رای دادند) تاکنون ميزان حمايت‌ها از اين قطعنامه به طور مداوم افزايش يافته است.

اما پرز روکه قبل از اعلام رای مجمع عمومی طی سخنانی اظهار داشت: تحريم‌های اقتصادی و تجاری تاثير فلج کننده‌يی دارند.

وی تخمين زد که با احتساب قيمت کنونی دلار آمريکا، اين تحريم‌ها تا کنون حدود ۲۲۲ ميليارد دلار به کوبا ضرر وارد کرده است.

پرز روکه با بيان اينکه تحريم‌های آمريکا در هيچ سالی به شدت سال گذشته نبوده است، خاطرنشان کرد: واشنگتن حتی شرکت‌های آمريکايی را از ارائه‌ی خدمات اينترنتی به کوبا منع کرده و در حال محروم کردن کودکان کوبايی از امور بهداشت و درمان است.

وزير امور خارجه‌ی کوبا پس از اين رای گيری به خبرگزاری فرانسه گفت: اين رای مجمع بيانگر مخالفت تقريبی جهانی با سياست تحريم و پرخاشگری بوش نسبت به کوبا است.

اما رونالد گودارد، مشاور بلند پايه‌ی وزارت امور خارجه‌ی آمريکا در امور آمريکای لاتين، دولت کمونيستی کوبا را عامل بدبختی‌ها و مصيب‌های اين کشور معرفی کرد.

وی گفت: مشکلات کوبا از تصميمات آمريکا ناشی نمی‌شود بلکه بدليل تحريم آزادی از سوی رژيم کوبا عليه مردم اين کشور است.

گودارد خاطرنشان کرد: ما از جامعه‌ی بين‌المللی می‌خواهيم که همگی از دولت کوبا بخواهند که به عنوان گامی ضروری برای شروع روند احيای حقوق بشر مردم کوبا، تمام زندانيان سياسی را بدون قيد و شرط آزاد کند.

اين در حاليست که چندين سخنران در مجمع عمومی سازمان ملل تحريم‌های آمريکا عليه کوبا را که در فوريه‌ی ۱۹۶۲ آغاز شد، محکوم کردند.

ماجد عبدالعزيز، سفير مصر در کوبا اظهار داشت: جنبش غير متعهدها نگرانی عميق خود در خصوص افزايش ماهيت فرامرزی تحريم کوبا را اعلام می‌کند و مخالف اقدامات دولت آمريکا برای تشديد اين تحريم‌ها است.

هم‌چنين فرخ عامل، معاون سفير پاکستان در سازمان ملل که از طرف يک گروه ديگر متشکل از ۱۳۰ کشور سخن می‌گفت، خواستار گفت‌وگو و همکاری بيشتر در جهت از بين بردن تنش‌ها و افزايش تبادل همکاری‌های منطقی بين کشورهايی که سرنوشت آنها به وسيله‌ی تاريخ و جغرافيا به هم مرتبط است،‌ شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما، جورج دی لموس گودينهو، نماينده‌ی پرتغال در سازمان ملل که از طرف اتحاديه‌ی اروپا سخن می‌گفت، اظهار داشت: ما مخالفت خود را با تمام اقدامات يک جانبه عليه کوبا که بر خلاف مقررات پذيرفته شده‌ی تجارت بين‌المللی است اعلام می‌کنيم و تکرار می‌کنيم که لغو تحريم‌های تجاری آمريکا باعث شکوفايی اقتصاد کوبا به نفع مردم اين کشور خواهد شد.

در همين حال خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داد که وزير امور خارجه‌ی کوبا هشدار داد اگر آمريکا تلاش کند که به زور در کوبا تغيير رژيم انجام دهد، کشورش آماده‌ی دفاع از خود است.

وی با بيان اينکه بروز يک درگيری ثبات آمريکا را به خطر خواهد انداخت، اظهار داشت: ما تهديد نمی‌کنيم وهرگز بلوف نمی‌زنيم. ما به آمريکا احترام می‌گذاريم و خواستار احترام متقابل هستيم و در برابر هرگونه تجاوز خارجی از کشورمان دفاع می‌کنيم.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34762

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سازمان ملل لغو تحريم‌های آمريکا عليه کوبا را خواستار شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016