پنجشنبه 19 مهر 1386

انتقاد شدید جیمی کارتر از کابینه بوش به خاطر شیوه‌های بازجویی و شکنجه زندانیان، صدای آلمان

جیمی کارتر رئیس جمهور پیشین آمریکا جرج بوش را متهم کرد که به "اعلامیه جهانی حقوق بشر" پابند نیست و تعریف شخصی خودش را از حقوق بشر ابداع کرده است. کارتر در این گفت‌وگو همچنین نسبت به گزینه حمله نظامی به ایران هشدار داد.

شب گذشته (دهم اکتبر) جیمی کارتر رئیس جمهور پیشین آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه "سی ان ان" گفت: «کشور ما برای نخستین بار در طول زندگی من، اصول اساسی حقوق بشر را زیرپا گذاشته است. ما اعلام کرده‌ایم که مصوبات پیمان ژنو قابل انطباق بر وضعیت زندانیان ابوغریب و گوانتانامو نیست و می‌توانیم زندانیان را شکنجه دهیم و آنها را از اتهام خود بی خبر نگهداریم.»

جیمی کارتر گفت رئیس جمهور آمریکا تعریف خودش را از حقوق بشر ابداع کرده است. هفته پیش روزنامه نیویورک تایمز از وجود اسنادی در وزارت دادگستری آمریکا پرده برداشت که استفاده از روش‌های خشن اقرار گیری را توصیه کرده بودند. این روش‌ها هم اکنون در بازجویی‌های افراد مظنون به تروریسم به کار گرفته می‌شود.

بوش و"ابداع" تعریف جدیدی از حقوق بشر

کاخ سفید وجود این اسناد را تأیید کرده اما اصل آنها را محرمانه و خارج از دسترس رسانه‌ها نگه‌داشته است. به دنبال این گزارش جنجالی، جمعه گذشته رئیس جمهور آمریکا به خبرنگاران گفت: «این دولت مردم را شکنجه نمی‌دهد.»

جیمی کارتر گفت، اگر هنجارهای بین المللی اعلامیه جهانی حقوق بشر را طی شصت سال گذشته درنظر بگیریم، گفته بوش دقیق نیست. وی افزود: «اگر ما تعریف خودمان را از حقوق بشر ابداع کنیم و شکنجه را هم به شیوه خودمان تعریف کنیم، آن وقت می‌توانیم ادعا کنیم که از اصول تخطی نکرده‌ایم.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

کارتر گفته‌های جولیانی درباره‌ی حمله به ایران را "احمقانه" می‌داند

در مورد احتمال حمله آمریکا به ایران، جیمی کارتر سخنان "رودی جولیانی"، نامزد اول حزب جمهوری خواه در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری را "احمقانه" خواند و گفت امیدوار است آقای جولیانی رئیس جمهور نشود. رودی جولیانی گفته است آمریکا برای استفاده از نیروی نظامی علیه ایران باید خود را آماده نگهدارد.

جیمی کارتر در مورد نامزدان حزب جمهوری خواه و رهبران این حزب گفت، «همه آنها به نظر می‌رسد برای جنگ با ایران می‌خواهند از یکدیگر سبقت بگیرند. آنها برای جلب حمایت نیروهای راستگرای افراطی با یکدیگر مسابقه گذاشته اند، در حالیکه این نیروها اقلیت کوچکی را در کشور ما تشکیل می‌دهند.»

عبدی کلانتری، گزارشگر دویچه وله در نیویورک

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34484

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتقاد شدید جیمی کارتر از کابینه بوش به خاطر شیوه‌های بازجویی و شکنجه زندانیان، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016