پنجشنبه 12 بهمن 1385

مجلس افغانستان عفو عمومی اعلام کرد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل

به رغم درخواست گروه‌های حقوق بشر برای برگزاری دادگاه‌های جنايت جنگی در افغانستان، قانونگذاران اين کشور روز پنجشنبه اعلام کردند که پارلمان افغانستان تمام افغان‌هايی را که در درگيری‌های ۲۵ سال گذشته در اين کشور شرکت کردند عفو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری رويتر اين تصميم که در مجلس سفلی(ولسی جرگه) اتخاذ شده شامل مولا محمد عمر، رهبر طالبان و گلبدين حکمتيار نخست وزير سابق افغانستان که هم اکنون رياست يک گروه شبه نظامی را بر عهده دارد نيز می‌شود.

گروه‌های حقوق بشر به دولت افغانستان برای مجازات کسانی که متهم به انجام اقدامات غير قانونی هستند از جمله برخی از مقامات پارلمان و مقامات ارشد دولتی افغانستان فشار آورده و اعلام کردند انجام عدالت برای برقراری صلح ضروری است.

اما مجلس ملی افغانستان اعلام کرد: اين اقدام به برقراری آشتی در کشوری که بواسطه جنگ و اختلافات داخلی با بحران روبروست کمک می‌کند.

در لايحه‌ی تصويب شده‌ی اين مجلس آمده است: به منظور برقراری آشتی ميان فرقه‌های مختلف در جامعه تمامی طرف‌های سياسی و متخاصم که به هر طريقی در ۲۵ سال جنگ اين کشور شرکت داشته‌اند از لحاظ قانونی و قضايی مورد محاکمه قرار نمی‌گيرند.

برخی از قانونگذاران اعلام کردند: حامد کرزای رييس جمهور افغانستان از تصويب اين لايحه در مجلس اطلاع دارد.

يکی از فعالان زن برجسته در پارلمان که در ميان گروه اقليت مخالف اين طرح بود به خبرگزاری رويتر گفت: اين اقدام مصونيت را برای همه تامين می‌کند.

حاج محمد محقق رهبر سابق مجاهدين که در ميان قانونگذاران برجسته‌ی حامی اين عفو بود، اعلام کرد: اين اقدام در راستای تلاش‌های کرزای برای پيشبرد آشتی ملی صورت گرفت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی معتقد است اين امنيت مولا عمر و حکمتيار را نيز شامل می‌شود.

وی به خبرگزاری رويتر گفت: اين قانون است و قانون بايد در قبال همه به طور مساوی به اجرا درآيد.

اين تصميم در حالی تصويب شد که کرزای چند روز پيش مجددا اعلام کرده بود وی مذاکرات با رهبران طالبان را به منظور پايان دادن به خونريزی‌ها در اين کشور بررسی می‌کند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32660

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجلس افغانستان عفو عمومی اعلام کرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016