پنجشنبه 2 شهریور 1385

رييس‌جمهور افغانستان به دليل افزايش فقر در کشور در آستانه سقوط است، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی


خونبارترين درگيری‌ها پس از سقوط طالبان، شکست در کنترل تجارت مواد مخدر و ايجاد شکاف‌های عميق ميان فقرا و ثروتمندان اعتبار حامد کرزای، رييس‌جمهور افغانستان را زير سوال برده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشيتدپرس، کمتر از ۲ سال پس از اين که کرزای توانست با اکثريت آرا‌ در اولين انتخابات کشور جنگ زده‌ی افغانستان به قدرت برسد، محبوبيت دولتش به دليل افزايش خشم و نگرانی مردم از فقر و فساد رو به افول است.

قاسم اخگر، يک تحليلگر سياسی افغان می‌گويد: امنيت بزرگ‌ترين نگرانی اين مردم است.

بيش از ۱۶۰۰ تن از اول ماه مه تاکنون در جنوب افغانستان در درگيری‌ها کشته شده‌اند.

مقام‌های غربی می‌گويند افزايش خشونت‌ها بيشتر به دليل جنگ نيروهای بين‌المللی با مبارزان طالبان است که اين روزها دامنه‌ی فعاليت خود را به مناطق فقرزده‌ی جنوبی گسترش داده‌اند.

شکست دولت و حاميان بين‌المللی‌اش برای ايجاد ثبات در مناطق تحت فرمان طالبان تلاش‌ها برای ايجاد توسعه در اين منطقه را از بين برده و توان دولت کرزای برای انجام تغييرات را نابود کرده است.

عبدالحميد مبارز، معاون سابق وزير اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گويد زمانی که کرزای برای اولين بار برای رياست دولت موقت در اواخر سال ۲۰۰۱ انتخاب شد، خيلی خوب بود. مورد قبول همه‌ی مردم بود، اما اکنون دولتش ضعيف شده و نمی‌تواند راه‌حلی برای مشکلات مردم پيدا کند. همه جا می‌توانيد نگرانی و نارضايتی را مشاهده کنيد.

نارضايتی محدود به جنوب افغانستان نمی‌شود. در حالی که تعداد کوچکی از مردم از رفاه فوق‌العاده‌يی برخوردارند بيش از نيمی از جمعيت ۳۱ ميليونی افغان در زير خط فقر زندگی می‌کنند و ۴۰ درصد بيکارند. نبود آب بهداشتی و برق امری عادی است و ترياک يک سوم توليد ناخالص داخلی را تشکيل می‌دهد.

اخگر می‌گويد: مردم امنيت و شغل می‌خواهند، اما دولت نمی‌تواند هيچ کدام را تامين کند. مردم از فساد شکايت دارند و دولت کاری در اين زمينه انجام نمی‌دهد.

جواد لودين، رييس دفتر رياست جمهوری افغانستان می‌گويد: دولت با توجه به منابعش طی ۵ سال گذشته پاسخ‌های خوبی داده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی می‌افزايد: ما فقط نمی‌توانيم به يک مساله بپردازيم؛ فقط امنيت؛ به خصوص در جنوب؛ اما مشخص است که با فاکتورها و عوامل زيادی روبه‌روهستيم که اکثر آن‌ها خارج از کنترل کرزای است، آن‌ها خارج از کشورما کنترل می‌شوند.

برخی از انتصاب‌های رسمی کرزای نيز مورد انتقاد است از جمله قاضی دادگاه عالی که از جانب پارلمان رد شده و رييس‌پليس کنونی کابل که متهم به انجام جنايت‌های سازمان‌ يافته است.

ديپلمات‌های غربی می‌گويند کرزای تمايلی به برکناری کسی ندارد و اين ربطی ندارد که اين فرد تا چه اندازه فاسد باشد، او ترجيح می‌دهد برای عدم رويارويی، افراد را به جای ديگر منتقل کند.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31347

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رييس‌جمهور افغانستان به دليل افزايش فقر در کشور در آستانه سقوط است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016