جمعه 29 اردیبهشت 1385

سازمان ملل خواستار پايان شكنجه‌گري آمريكا در جهان شد، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۲/۲۹‬

"كميته مبارزه با شكنجه سازمان ملل" در پيش نويس گزارش خود با موضوع شكنجه زندانيان از سوي آمريكا، تاكيد كرد كه واشنگتن بايد مانع شكنجه محبوسان در زندان‌هاي افغانستان و عراق از سوي نظاميان آمريكايي شود و شكنه گران را نيز تحت پيگيرد قرار دهد.

در پيش نويس كميته مبارزه با شكنجه سازمان ملل كه يك نسخه آن روز جمعه در اختيار خبرگزاري آسوشيتدپرس قرار گرفت، آمده است: دولت واشنگتن بايد اقدامات قاطعانه‌اي براي لغو و ريشه‌كني تمامي گونه‌هاي شكنجه و بدرفتاري با زندانيان را كه از سوي كاركنان نظامي يا غيرنظامي آمريكا در افغانستان و عراق صورت مي‌گيرد، انجام دهد.

اين كميته افزود: آمريكا بايد فورا تحقيقات در اين‌باره را آغاز كند و شكنجه گران را تحت پيكرد قرار داده و با مجازات‌هاي مقتضي و مناسب با آنان برخورد كند.

اين كميته كه سرگرم آماده كردن و ارايه نتايج به دست آمده از بررسي شكنجه گسترده زندانيان در كشورهاي مختلف از سوي آمريكايي‌هاست، قرار است امشب، گزارش نهايي خود را منتشر كند.

كميته مبارزه با شكنجه سازمان ملل ‪ ۱۵‬روز پيش تحقيقات در اين زمينه را آغاز و چندين مقام آمريكايي آگاه از دستورات شكنجه‌گري سازمان يافته اين كشور در مناطق مختلف جهان را احضار كرد.

كاربرد گسترده شكنجه از سوي نظاميان آمريكايي نخستين بار با عكس‌هاي يادگاري نظاميان اين كشور با قربانيان شكنجه در زندان ابوغريب بغداد در سال ‪ ۲۰۰۴‬فاش شد.

در آنزمان، نظاميان شكنجه‌گر آمريكايي اعلام كردند در چارچوب دستورات مقامات نظامي و سازمان جاسوسي آمريكا براي اخذ اعتراف، مردان، جوانان و حتي زنان عراقي را تحت انواع شكنجه‌هاي جسمي و جنسي قرار داده‌اند.

با وجود بركناري چند ژنرال آمريكايي در عراق از جمله يك نظامي زن كه كاربرد شكنجه‌ها در زير مجموعه وي در زندان ابوغريب صورت گرفته بود، دولت آمريكا حاضر به پاسخگويي نشد.

پس از افشاي اين اطلاعات، انتشار خبر وجود زندان‌هاي متعدد سيا در خارج از مرزهاي اين كشور بويژه اروپاي شرقي براي انتقال غيرقانوني و مخفيانه متهمان تروريستي از فضاي كشورهاي مختلف، گروههاي حقوق بشر خواستار واكنش سريع سامان ملل شدند.

آمريكا تاكنون با وارد كردن فشارهاي زياد بر سازمان ملل و كشورهاي خواستار تحقيق در اين زمينه، مانع بررسي پرونده شكنجه‌گري نظاميان خود و همچنين وجود زندان‌هاي مخفي سيا در خارج از مرزهاي خود شده است.

برپايه گزارش گروههاي بين‌المللي مدافع حقوق بشر كه تصاوير شكنجه‌گري نظاميان آمريكايي را منتشر كرده‌اند واشنگتن برخلاف كنوانسيون بين‌المللي مبارزه با شكنجه، در خفا زندانيان را شكنجه و با آنان بدرفتاري مي‌كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به‌گفته "جنيفر داسكال" مدير پشتيباني سازمان ديده‌بان حقوق بشر (هيومن رايتس واچ)، اين نخستين بار است كه آمريكا بايد درباره سوابق خود پس از جنگي كه در پي حملات ‪ ۱۱‬سپتامبر عليه تروريسم آغاز كرد، در سطح بين‌المللي پاسخگو باشد.

"كورت جورينگ" از سازمان عفو بين‌الملل نيز گفت: دولت آمريكا نه تنها در اقدام براي ريشه‌كن كردن شكنجه كوتاهي و قصور مي‌كند بلكه عملا در حال ايجاد شرايطي است كه شكنجه و ساير بدرفتاري‌هاي افزايش يابد.

سازمان عفو بين‌الملل و ديده‌بان حقوق بشر همچنين از كميته مبارزه با شكنجه سازمان ملل خواسته‌اند، در قبال تصميم احتمالي واشنگتن براي مصونيت احتمالي شكنجه‌گران آمريكايي، واكنش نسان دهد.

بررسي‌هاي ديده‌بان حقوق بشر درباره شكنجه‌گري آمريكا در عراق، افغانستان و گوانتانامو، نشان مي‌دهد كه دستكم ‪ ۶۰۰‬نظامي و غيرنظامي آمريكايي در مواردي از بدرفتاري يا قتل زندانيان دست داشتند.

برپايه اعلام ديده‌بان حقوق بشر، دادگاههاي نظامي آمريكا تنها ‪ ۵۴‬تن از اين نظاميان شكنجه‌گر را به كمتر از يك سال زندان محكوم كردند.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30028

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سازمان ملل خواستار پايان شكنجه‌گري آمريكا در جهان شد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016