یکشنبه 14 اسفند 1384

عفو بين‌الملل: نيروهاي چند مليتي به طور مستقيم مسوول نقض حقوق بشر در زندان‌هاي عراق‌اند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


سازمان عفو بين الملل اعلام كرد: نيروهاي چند مليتي در عراق هزاران تن را بي‌هيچ دليلي دستگير كرده و از حقوق اساسي‌شان محروم ساخته‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري يونايتدپرس، سازمان عفو بين‌الملل قصد دارد اين گزارش را كه تحت عنوان "بعد از ابوغريب، دستگيري و شكنجه در عراق است" فردا (دوشنبه) منتشر كند.

اين سازمان طي گزارشي اعلام كرد: برخي دستگيرشدگان بدون هيچ اتهام محاكمه‌اي بيش از دو سال است كه در زندان‌هاي عراق به سر مي‌برند.

اين سازمان افزود: زندانيان عراقي تاكنون فرصتي واقعي براي حضور در دادگاه به منظور بررسي توضيح دلايل دستگيري‌شان به دست نياورده‌اند.

اين سازمان هشدار داده كه اين زندانيان به علت اين كه هيچ كس از آن‌ها اطلاعي ندارد، ممكن است سال‌هاي متمادي پشت ميله‌هاي زندان باقي بمانند.

در اين گزارش اشاره شده است كه برنامه‌اي كه آمريكا و انگليس براي بررسي مسايل دستگير‌شدگان به كار گرفته‌اند، براساس معيارهاي جهاني نبوده است و در اين صورت نظارت بر اين برنامه‌ها از سوي يك دادگاه جهاني ضروري است تا اين زندانيان بتوانند با خانواده‌ها و وكلايشان ارتباط برقرار كنند.

براساس اين گزارش، نيروهاي چند مليتي به طور مستقيم مسوول نقض حقوق بشر در زندان‌هاي عراقي هستند.

در اين گزارش به افزايش دلايل شكنجه‌ي زندانيان از سوي نيروهاي امنيتي عراق و حتي چند مورد مرگ زندانيان نيز اشاره شده است.

سازمان عفو بين الملل با اظهار نگراني نسبت به مرگ و شكنجه‌ي زندانيان افزود: تحقيقاتي در خصوص شكنجه و مرگ زندانيان صورت نگرفته است تا مسوولان ذيربط مورد مواخذه قرار گيرند، البته تحقيقاتي كه انگليس چندي پيش در خصوص نقض حقوق بشر از سوي نيروهايش آغاز كرده تنها در خصوص چند مقام نظامي درجه‌ي پايين بوده است.

سازمان عفو بين‌الملل هم‌چنين اتخاذ اقدامات فوري را به منظور تاكيد بر اهميت حقوق اساسي بشرو جلوگيري از فرو رفتن عراق به مرحله‌ي خشونت‌ها و جنگ‌هاي داخلي ضروري دانست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حسيبه حاج صحراوي، معاون مدير برنامه‌هاي خاورميانه و آفريقاي شمالي سازمان عفو بين‌الملل، اظهار داشت: نيروهاي ائتلاف بعد از گذشت سه سال از سقوط نظام صدام، در زمينه‌ي احترام به درخواست‌هاي اساسي زندانيان عراقي، حمايت از آن‌ها و جلوگيري از اعمال شكنجه‌ها و موارد ديگر احياي حقوق بشر در عراق، با شكست روبرو شده‌اند.

صحراوي دستگيري‌ها در عراق را بي‌حساب و كتاب و بي‌دليل توصيف كرد و خواستار اجراي قوانين مهمي در اين زمينه و تعهد تمام گروه‌ها به اين قوانين شد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29175

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عفو بين‌الملل: نيروهاي چند مليتي به طور مستقيم مسوول نقض حقوق بشر در زندان‌هاي عراق‌اند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016