سه شنبه 16 اسفند 1384

ديده‌بان حقوق بشر از پيشرفت‌هاي تركيه در مبارزه با شكنجه تقدير كرد، ايسنا

"آنكارا بايد فعالانه‌تر عمل كند"


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

ديده‌بان حقوق بشر پيش از ديدار ترويكاي وزراي امور خارجه‌ي اروپايي از تركيه در 8 مارس (17 اسفند) در گزارشي اعلام كرد، در راس تلاش‌هاي جدي تركيه براي حذف شكنجه، اجراي برنامه‌اي است كه براساس آن گروه‌هاي حقوق بشري استاني مي‌توانند بر پاسگاه‌هاي محلي نظارت داشته باشند. با اين حال اين نظارت نياز به گسترش مستقل و بيشتري در سراسر كشور دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي ديده‌بان حقوق بشر، از اوايل سال 2005 يك شبكه از شوراهاي حقوق استاني، تحت نظارت دفتر نخست‌وزيري تركيه به ديدارهاي از پيش اعلام شده يا اعلام نشده از مراكز و پاسگاه‌هاي پليس مي‌پردازند تا تضمين كنند كه در اين اماكن اعمال ضد حقوق بشري نظير شكنجه و سوءرفتار با زندانيان صورت نمي‌گيرد. شوراهاي حقوق بشر تا اواخرسال 2005، در 31 استان از 81 استان اين كشور، از پاسگاه‌ها و مراكز پليس ديدار داشتند.

مدير اروپا و آسياي مركزي ديده‌بان حقوق بشر مي‌گويد: ديدار از مراكز پليس توسط شوراهاي حقوق بشر مي‌تواند ابزار موثري در كمك به حذف شكنجه در تركيه باشد.

وي افزود: اگر نظارت‌هاي مهم تنها بر روي كاغذ باقي بمانند، شكنجه‌ي زندانيان و سوءرفتار با آن‌ها هم‌چنان ادامه خواهد يافت.

ديدارهاي منظم و اعلام نشده به وسيله‌ي سازمان‌ها و نهادهاي نظارتي مي‌تواند به تضمين عدم اعمال سوءرفتارها و شكنجه‌ها كمك كند.

در گزارش جديد ديده‌بان حقوق بشر به ارزيابي فعاليت‌هاي نظارتي شوراها و نهادهاي حقوق بشري استاني در تركيه بر پاسگاه‌ها و مراكز پليس پرداخته شده است.

اطلاعات اين گزارش، حاصل مصاحبه با پزشكان، حقوقدانان و مقامات حكومتي در 81 استان تركيه است كه حاكي از پيشرفت‌هايي در اين خصوص به رغم وجود برخي مشكلات و معضلات در اين خصوص است. تاكنون در حدود نيمي از استان‌هاي تركيه، شوراها و نهادهاي حقوق بشري هيچ نوعي نظارتي بر اين گونه مراكز تداشته‌اند يا اگر هم انجام شده، ناكافي و ناكارآمد بوده است.

ديگر گروه‌هاي حقوق بشري هم تا زماني كه شكايت رسمي‌ از اعمال شكنجه در چنين مراكز دريافت نكرده‌اند زياد راغب به انجام نظارت‌هاي خودجوش نيستند. تعداد كمي از اين گروه‌ها نيز فعالانه و مداوم به بازديد از مراكز و پاسگاه‌ها مي‌پردازند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اين گزارش از ترويكاي اتحاديه‌ي اروپا كه قرار است 17 اسفند از تركيه ديدار داشته باشد، خواسته شده كه پيشرفت‌هاي حاصله را تصديق كند، اما از تركيه بخواهد كه جدي‌تر موضوع را دنبال كند.

سيستم نظارتي شوراي حقوق بشري تركيه در حال حاضر در حال گذران مراحل آزمايشي است و گام‌هاي بيشتري براي تضمين عدم استفاده از شكنجه، نياز است.

ديده‌بان حقوق بشر در اين رابطه به دولت تركيه توصيه‌هايي كرده است.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29214

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ديده‌بان حقوق بشر از پيشرفت‌هاي تركيه در مبارزه با شكنجه تقدير كرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016