چهارشنبه 4 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در پی اعلام حذف يارانه‌ها از نان؛ قيمت انواع ساندويج، نان های سنتی و صنعتی در بازار تهران افزايش يافت، ايلنا

وزارت بازرگانی بار ديگر به دور از کار کارشناسی تصميم به حذف يارانه‌های نان از اول مهرماه گرفت که اين امر علاوه بر آثار روانی که بر جای گذاشت، موجب افزايش بی‌رويه قيمت نان سنتی آن هم درماه رمضان شد.


ايلنا: در روزهای اخير برخی توليد کنندگان نان فانتزی قيمت‌ها را افزايش داده‌اند و اين افزايش قيمت در برخی کالاها تاثير گذاشته در اين باره می‌توان به بهای ساندويچ اشاره کرد. البته در برخی از مناطق قيمت نان سنتی (لواش ،بربری،سنگک) نيز افزايش پيدا کرده و قيمت نان لواش هم از افزايش۱۰ الی ۲۰ برخوردار بوده است.
در حالی که نابسامانی بازار نان تهران تمامی ندارد و آشفته‌تر از گذشته شده است، مسئولان استانداری تهران افزايش هر گونه نرخ نان را تکذيب می‌کنند.
به گزارش خبر نگار ايلنا، وزارت بازرگانی همچون چهار سال گذشته بار ديگر دريک اقدام عجولانه و به دور ازکار کارشناسی تصميم به حذف يارانه‌های نان صنعتی از اول مهر ماه گرفته است که اين امر علاوه بر آثار روانی به جاگذاشته در بازار موجب افزايش بی‌رويه نان سنتی آن هم درماه رمضان شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




هر چند که مسوولان وزارت بازرگانی و استانداری تهران با اعلام اين که نرخ نان سنتی بر اساس کار کارشناسی تعيين و به نانواييان ابلاغ شده است اما از سطح شهر خبر می‌رسد که نانوانيان با شگردهای خاصی قيمت نان را به دلخواه خود افزايش داده‌اند.
اين موضوع با واکنش منفی مرتضی‌تمدن استاندار تهران مواجه شد و او هرگونه افزايش قيمت نان را در سطح استان تهران تکذيب کرد.
اما از سوی ديگر افزايش هزينه‌های پخت نان و همچنين افزايش دستمزد کارگران از عوامل اصلی افزايش قيمت نان از سوی صاحبان نانواييان عنوان شده است.
محسن .ف صاحب نانوايی در يکی از مناطق جنوبی تهران در واکنش به پرسش خبرنگار ايلنا مبنی براين که چرا قيمت نان خود را افزايش داده‌ايد گفت: من قيمت نان پخت شده را افزايش نداده‌ام بلکه به دليل کيفيت بايين نان پخت شده دراين نانوايی و افزايش هزينه‌ها اجبار نرخ نان را افزايش داده‌ام.
کارشناسان بازار اما می‌گويند بی انظباطی، عدم بازرسی و فقدان نظارت صحيح بر نانوايی‌ها در اين روزهای ماه رمضان افزايش يافته است.
بسياری از مشتريان نانوايی‌ها در تهران از افزايش قيمت نان و عدم پخت کامل ابراز نارضايتی دارند.
يک فعال بازار که نخواست نامش فاش شود، فروش آزاد آرد را يکی از عوامل اصلی آثارمنفی و روانی بر بازار نان ذکر کرد وگفت: نانوايانی که با آرد آزاد و يا به صورت لابی آرد را دريافت می کنند عامل اصلی آشفتگی‌های اخير بازار بوده اند.
وی از عدم نظارت کافی و بازرسی‌های مستمر با عنوان مولفه‌ای ياد کرد که بر گرانی‌های اخير نان افزوده است.
اين در حالی‌است که تمدن، استاندار تهران با صراحت اعلام می‌کند: قيمت نان سنتی هيچگونه تغييری نداشته است و بازديد مکرر بازرسان حاکی از ثبات قيمت نان در روز های است.
وی همچنين تصريح کرد: برنامه‌ای در پيش بود که سهميه نان صنعتی برداشته شود ولی به دليل ماه مبارک رمضان اعلام شد که برداشت سهميه نان صنعتی به اول مهر ماه موکول می‌شود.
"بی اعتنايی به مشکلات صنف نانوايی و بر طرف نکردن مشکلات اين صنف يکی از عامل های افزايش قيمت است".
يکی ديگر از فعالان بازار نيز در گفت‌وگو با خبر نگار ايلنا با بيان مطلب فوق گفت: دولت و مسئولان هيچ گونه اقدامی برای حل مشکلات و مسائل اين صنف انجام نداده‌اند و با افزايش نرخ تورم و بسياری از خدمات نانوايان مجبورند راهی برای هزينه‌های خود پيدا کنند. يعنی حتی با توجه به مجازات‌های در نظر گرفته شده بر قيمت‌ها بيفزايند.
در حال حاضر با توجه به اين که ۴ روز ازماه رمضان سپری شده است ولی همچنان بازار قيمت ها دستخوش تغييرات است.

گزارش از: شبنم امير طائمه


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016