سه شنبه 3 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شمع های خاموش در چهارمين سالروز خاموشی مميز، سرمايه

سرمايه: چهارم شهريورماه به روال هر ساله انجمن طراحان گرافيک ايران برنامه ای را برای سالروز تولد زنده ياد مميز طراحی کرده که به گفته ابراهيم حقيقی در اين مراسم چند نفر از هنرمندان سخنرانی خواهند کرد که تاکنون اسامی آنها قطعی نشده است.
مرتضی مميز چهارم شهريورماه سال ۱۳۱۵ در تهران به دنيا آمد و چهار سالی می شود در روستای «کردان» از توابع کرج آرميده است. او در سال ۱۳۴۴ از دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زيبا فارغ التحصيل شد و سه سال بعد گواهينامه طراحی غرفه و ويترين و معماری خود را از مدرسه عالی هنرهای تزيينی پاريس دريافت کرد. دوره اخذ ليسانس مميز ۱۱ سال به طول انجاميد و مميز در اين دوره به کارهای مختلفی چون کار در آتليه گرافيکی و... مشغول بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در سال ۱۳۴۸ پيشنهاد ايجاد رشته گرافيک را به دانشکده هنرهای زيبا ارائه کرد. بنيانگذاری اين رشته برای دانشجويان هنر باعث شد سيستم ناقص گرافيک جان بگيرد و تلاشی را آغاز کند. تا اين سال مميز به غير از طراحی گرافيک برای کتاب ها و پوسترها، تلاشی را تحت عنوان مدير هنری در مجلاتی چون ايران آباد، کتاب هفته، کيهان هفته، فرهنگ، کاوش و نگين آغاز کرد؛ مجلاتی که نحوه و سبک کاری مميز را در جامعه تثبيت و معرفی کرده است.
آثار مميز در اين دوره در کتاب هفته به چنان پرکاری و دوره خلاقی بدل می شود که نام مميز را به عنوان گرافيستی مولف و کم نظير بر سر زبان ها می اندازد. همچنين ادامه کار مميز در نشريات فرهنگ و نگين، راه را برای ورود گرافيست های جوان و نوجوی دهه ۴۰ مانند فرشيد مثقالی باز کرد.
آثار روی جلد مميز برای نشريه کتاب هفته نمونه هايی از چاپ (سيلک و ليتوگرافی) موفق و خلاقانه ای است که ارزش های گرافيکی بسيار مفيدی را با خود به همراه دارد. وی در همان سال ها يکی ازمهم ترين اثر مدرن تاريخ معاصر را با طراحی چاقوهای واژگون شکل داد. اثر چاقوهای او اجتماعی ترين اثر است که از دهه ۴۰ به بعد پديد آمده است.
مرتضی مميز در طول نيم قرن فعاليت هنری خود در ايران و عرصه هنر بين المللی، در احيا و ابداع هنر گرافيک در ايران و پيشبرد و گسترش فرهنگ ملی و سنت های هنری نقش بارزی داشت. وی آذرماه سال ۱۳۸۳ به عنوان استاد برجسته فرهنگستان هنر، در مراسمی از سوی سيدمحمد خاتمی (رئيس جمهوری وقت) تجليل شد.
مميز در سال های پايانی عمر خويش با بيماری سرطان دست و پنجه نرم می کرد و از ۲۳ آبان ماه ۱۳۸۴ برای تازه ترين دور شيمی درمانی، در بيمارستان آبان تهران بستری شده بود که چند روز بعد حالش رو به وخامت نهاد و سرانجام در سن ۶۹ سالگی روز شنبه پنجم آذرماه ۱۳۸۴ برابر ۲۶ نوامبر ۲۰۰۵ درگذشت.
پيکر مرتضی مميز، هفتم آذرماه، تشييع و در باغبان کلا واقع در کردان کرج، به خاک سپرده شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016