یکشنبه 1 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرق سفره رمضان در ایران و عربستان!، شیعه آنلاین

در حالي كه تنها دو روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان، قيمت‌ها در بازار به شدت در نوسان هستند و همين امر باعث شده تا فعالان بازار از احتمال افزايش قيمت‌ها در ماه رمضان خبر دهند. در همین حال آمار و ارقام برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهد.

به گزارش شیعه آنلاین، در حالیکه آمار و ارقام رسمی صادر شده توسط وزارت بازرگانی عربستان سعودی از کاهش 22 درصدی قیمت برنج و 10 تا 20 درصدی دیگر کالاها خبر می‌دهد، در روزهای اخیر قیمت گوشت قرمز و مرغ در کشورمان به ترتیب 15 و 10 % افزایش یافته است، اين در حالي است كه مطابق روال هر ساله، از چندی پیش مسؤولان بخش بازرگانی و كشاورزی از اجرای طرح‌های ویژه برای افزایش عرضه و نظارت بر بازار خبر می‌دهند اما در روزهای اخیر قیمت گوشت قرمز و مرغ افزایش یافته است. بدون شک برنامه ریزی مسئولان و تصمیم گیرندگان دولتی ایران و عربستان در افزایش و کاهش قیمت‌ها نقش اصلی را داشته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




از سوی دیگر، در حاليكه "محمد كاظم نجاتي" معاون امور دام جهاد كشاورزي استان تهران اعلام مي‌كند كه امور دام استان تهران هيچ مشكلي در توليد ندارد و با نزديك شدن به ماه رمضان قيمت مرغ كاهش خواهد يافت، بازار به توصيه‌هاي وي توجه خاصي نداشته است.

وی در رابطه با افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر تا مرز كيلويي 4 هزار تومان، مي‌گويد: مردم نباید مرغ‌هایی با قیمت بالا خریداری كنند، زیرا در حال حاضر در سطح استان تهران و همچنين ساير استان‌ها مرغ با قیمت 2 هزار و 50 تومان برای مصرف كننده توزیع شده است. قیمت مرغ تا حد خیلی زیادی كاهش خواهد یافت، زيرا در حال حاضر شركت پشتیبانی امور دام مرغ منجمد را با شرایط ویژه توزیع می‌كند و تعاونی‌ها می‌توانند با مراجعه به این مركز با قیمت‌های خیلی مناسب مرغ را خریداری كنند. مرغ در حال حاضر با قیمت 2 هزار و 500 تومان در میادین تره‌وبار عرضه مي‌شود اما به زودی با قیمت بسیار پایین‌تر مردم مي‌توانند مرغ منجمد و تازه خريداري كنند.

وی در پاسخ به علت افزايش يك باره گوشت مرغ مي‌گويد: علت اصلی این گرانی‌ها در روزهای اخیر سفرهای مردم بوده كه عده‌ای از این مساله سوءاستفاده كردند و قیمت گوشت مرغ را بالا برده‌اند، اما از مردم خواهش مي‌كنيم با قيمت بالا مرغ نخرند و تنها از مراكز توزيع تحت نظر سازمان و يا ميادين تره‌بار اقدام به خريد مرغ كنند.

به‌نظر می‌رسد پیش‌بینی قبلی برخی دست اندركاران تولید و عرضه مرغ مبنی بر افزایش قیمت این فرآورده در ماه مبارك رمضان به‌دلیل محقق نشدن ابزارهایی مانند پرداخت تسهیلات لازم به اتحادیه‌های ذیربط نیز اكنون محقق شده است؛ به‌نحوی كه طی روزهای اخیر قیمت هر كیلو گوشت مرغ تازه در فروشگاه‌های سطح شهر با افزایش 200 تا 300 تومانی از 2 هزار و 700 تومان در هفته‌های اخیر، اكنون به 3 هزار تا 3 هزار و 300 تومان در هر كیلو افزایش یافته است. همچنين مطابق آمار بانك مركزي، گوشت مرغ با افزايش بي‌سابقه 25 درصدي از كيلويي2250 تومان در تير ماه به 2830 تومان در مرداد ماه رسيده است.

اما در این بین متوسط هر كيلوگرم برنج وارداتي در اوايل تير ماه 1750 تومان بود كه اوايل ماه جاري به 1800 تومان رسيده و برنج داخلي نيز طي اين مدت اندكي گران شده است. در بازار تهران، افزايش قيمت تخم‌مرغ قابل توجه است و قيمت هر شانه تخم‌مرغ در هفته ابتدايي مرداد ماه به 2800 تومان افزايش يافت، در حاليكه در تير ماه قيمت آن كمتر از 2650 تومان بود. گراني در بازار ميوه‌جات نيز به چشم مي‌خورد و قيمت ميوه‌هايي مثل سيب، پرتقال، زردآلو، گيلاس و هلو تا 14 درصد افزايش پيدا كرده است. البته آلو، شليل، شبرنگ، انگور، طالبي و هندوانه ارزان شده و در بازار سبزيجات، قيمت خيار، گوجه‌فرنگي، كدوسبز، پياز و سبزي‌هاي برگي نسبت به تير ماه افزايش پيدا كرده است.

در محصولات لبني، افزايش 2 درصدي قيمت ماست و رشد 3 درصدي قيمت پنير جالب توجه است. قيمت چاي وارداتي نيز به‌طور ميانگين نسبت به تير ماه اندكي افزايش پيدا كرده است. در مرداد ماه نسبت به تير ماه، قيمت قند و شكر، حبوبات و بعضي سبزيجات نيز كاهش پيدا كرده است.

"حسين مهاجران" رئيس اتحاديه ميوه و سبزي تهران از افزايش 2 برابري قيمت ميوه نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: عدم ذخيره‌سازي و توزيع مناسب در روزهاي پاياني سال گذشته و ايام عيد، سرمازدگي گسترده در ميوه‌ها در اوايل سال جاري و عدم برنامه‌ريزي مناسب از عمده دلايل افزايش قيمت ميوه‌ها در سال جاري است. بازار ميوه به دليل تقاضاي بسيار در روزهاي شعبانيه بار ديگر با افزايش قيمت مواجه شد.

افزايش 50 درصدي قيمت شكر در دو ماه اخير نيز مردم و واحدها را تحت فشار قرار داده است. جمشيد مغازه‌اي، دبير انجمن شيريني و شكلات با بيان اين مطلب مي‌گويد: قيمت شكر در دو ماه گذشته افزايش زيادي داشته و از حدود 500 به 730 تومان رسيده است.

وي با بيان اين كه با توجه به آن كه حدود 25 درصد از قيمت تمام شده محصولات شيريني و شكلات را قيمت شكر به خود اختصاص مي‌دهد و افزايش قيمت آن فشار زيادي را به صنعت وارد مي‌كند، خاطرنشان مي‌كند: در مورد افزايش بي‌رويه قيمت شكر مكاتباتي را با وزارت بازرگاني، سازمان تعزيرات، سازمان حمايت، وزارت صنايع و معادن و دفتر رئيس‌جمهوري داشته‌ايم. افزايش قيمت شكر در حالي است كه چندي پيش توليدكنندگان شكر در وزارت بازرگاني تعهد كرده بودند كه پس از افزايش تعرفه، قيمت شكر را در بازار داخلي تثبيت كنند كه اين اتفاق متاسفانه رخ نداد.

مغازه‌اي درباره افزايش احتمالي قيمت محصولات شيريني و شكلات به دنبال افزايش قيمت شكر مي‌گويد: در شرايط فعلي افزايش قيمت در دستور كار نيست؛ از طرفي ما به دنبال متعادل كردن قيمت شكر هستيم تا گراني آن به مصرف كننده شيريني و شكلات منتقل نشود. سال 1384 نيز كه چنين بحراني روي داده بود، حدود 15 هزار تن شكر را به صورت اماني از وزارت بازرگاني تحويل گرفتيم و با تقسيم آن بين واحدها بحران به‌وجود آمده را پشت سر گذاشتيم.

البته واضح است زماني كه در اوج گراني قيمت مرغ، مسؤولان مردم را به نخريدن دعوت مي‌كنند، و بانك مركزي نيز هر روز از پايين آمدن دوباره تورم در كشور خبر مي‌دهد، واكنش احتمالي مسؤولانه در برابر افزايش قيمت ساير مواد غذايي نيز تكذيب خواهد بود، آن چنانكه در اوج گراني‌هاي اسفند ماه، معاون وزير بازرگاني تمامي اخبار مربوط به افزايش قيمت‌ها را تكذيب كرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016