چهارشنبه 23 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ماموران آزمايش اعتياد در جاده ها مستقر شدند، اعتماد

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي از اعتياد 10 درصدي رانندگان جاده يي به مواد مخدر خبر داد و اعلام کرد براي شناسايي رانندگان معتاد يا رانندگاني که رفتارهاي پرخطري مثل شرب مشروبات الکلي دارند تيم هاي آزمايش در جاده ها مستقر مي شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




محمد رويانيان در گفت وگو با «ايلنا» خبر داد بعد از سرعت و سبقت غيرمجاز در جاده ها، سومين عامل تصادفات جاده يي اعتياد راننده به ماده مخدر يا شرب مشروبات الکلي است. رويانيان گفت؛ در صورت مشاهده سرعت غيرمجاز و سبقت غيرمجاز يا تصادف در جاده ها، بلافاصله اتومبيل مورد نظر متوقف و تست اعتياد از راننده گرفته مي شود و پس از تشکيل پرونده راننده خاطي به دستگاه قضايي معرفي مي شود. رويانيان در عين حال از اعلام جاده هاي داراي مامور تست اعتياد خودداري کرد. رويانيان گفت؛ به منظور جلوگيري از پيش آگاهي رانندگان متخلف، اين افراد به صورت نامحسوس در جاده ها فعاليت مي کنند. رويانيان با اشاره به آمار تصادفات جاده يي بر اثر مصرف مواد مخدر، گفت؛ فقط 10درصد رانندگان وسايل نقليه سنگين مواد مخدر مصرف کرده اند و اين مصرف منجر به تصادفات حادثه خيز جاده يي شده است. او گفت؛ بنابراين ايستگاه هاي پزشکي با تمام تجهيزات پزشکي براي انجام تست اعتياد و الکل در جاده ها مستقر هستند. به عقيده کارشناسان، خستگي رانندگان جاده يي يکي از عوامل مهم در روي آوردن آنها به سوي مصرف مواد مخدر به منظور ايجاد سرحالي کاذب و پرهيز از خواب آلودگي است.

به گفته معاون آموزش، تحقيقات و فناوري وزارت راه و ترابري، 30 تا 40 درصد تصادفات جاده يي در کشورمان به علت خستگي رانندگان روي مي دهد. اکرم جعفري در گفت وگو با رسانه ها گفت؛ طبق استانداردهاي مربوطه، ميانگين ساعت کاري رانندگان بايد حداکثر روزي هشت ساعت باشد، در صورتي که اين رقم در کشور ما 5/13 ساعت در روز است و بعضاً مشاهده مي شود رانندگاني 20 ساعت در روز رانندگي مي کنند. هم اينک طبق آمارهاي ستاد مبارزه با مواد مخدر، ميزان اعتياد در بين رانندگان جاده يي کشور بيش از 30 درصد اعلام شده است. اين در حالي است که آمار عنوان شده در خوشبينانه ترين حالت و حداقل آن است در صورتي که تاکنون منابع غيررسمي ميزان اعتياد رانندگان را بسيار بالا عنوان کرده اند. بر اساس همين آمار، 10 درصد از رانندگان به طور قطع يکي از مواد مخدر را به صورت مداوم مصرف مي کنند.

بر اساس گزارش هاي پيشين پليس راهنمايي و رانندگي هر 25 دقيقه يک نفر در کشور بر اثر حوادث رانندگي جان خود را از دست مي دهد و ميزان حوادث جاده يي ايران چند برابر کشورهاي توسعه يافته اعلام شده است. در کشورهاي توسعه يافته در مقابل هر 100 هزار نفر جمعيت، سه نفر در اثر تصادفات جاده يي جان خود را از دست مي دهند در حالي که در ايران در مقابل هر 100هزار نفر جمعيت، 30 نفر در اثر حوادث رانندگي جان خود را از دست مي دهند. همچنين تعداد کشته هاي حوادث رانندگي در ايران سالانه حدود 21 هزار نفر اعلام شده است که نسبت به سال هاي پيش کاهش چشمگيري نشان مي دهد. بر اساس گزارشي که وزارت بهداشت منتشر کرده است در سال 1384 تعداد کشته هاي حوادث رانندگي حدود 27 هزار و 764 نفر بوده اما در سه سال اخير تعداد کشته هاي رانندگي نزديک به پنج هزار نفر کاهش پيدا کرده است. کاهش آمار تلفات انساني در تصادفات رانندگي، در چند سال اخير کم سابقه است با اين حال کارشناسان مي گويند جاده هاي ايران هنوز يکي از مرگبارترين جاده هاي جهان هستند. ايران در رديف اول حوادث مرگبار جاده يي جهان قرار دارد. بر اساس آخرين گزارش ها، در سال گذشته با وجود کاهش شديد آمار تلفات انساني نزديک به 21هزار نفر در تصادفات جان باخته و حدود 200 هزارنفر نيز زخمي شده اند. پليس راهنمايي و رانندگي و وزارت راه در سال هاي اخير برنامه هاي متعددي را براي کاهش تصادفات رانندگي به اجرا گذاشته و به عقيده کارشناسان، بخشي از کاهش تلفات انساني به اين مساله مربوط مي شود. همچنين به گفته قائم مقام کميته سلامت مجمع تشخيص مصلحت نظام گزارش ها نشان مي دهد در طول اجراي برنامه چهارم توسعه کشور، هشت هزار ميليارد تومان خسارت مالي بر اثر تصادفات جاده يي به کشور وارد شده است. قبل از اجراي برنامه چهارم توسعه کشور هر ساله 27هزار نفر بر اثر تصادفات جاده يي جان خود را از دست مي دادند که با اجراي اين برنامه، آمار به شدت کاهش يافته است.





















Copyright: gooya.com 2016