Click for Amazing Phone Card








جمعه 13 خرداد 1384

لاريجاني: ديپلماسي سنتي در مذاكره با اروپايي‌ها جواب نمي‌دهد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


علي لاريجاني در يك برنامه‌ي تلويزيوني به بيان ديدگاه‌هايش درباره‌ي مسايل اقتصادي و سياسي روز و هم‌چنين برنامه‌هاي دولت احتمالي‌اش در صورت پيروزي پرداخت.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي لاريجاني، نامزد نهمين دوره‌ي انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوال مجري برنامه در خصوص انرژي هسته‌يي به عنوان فردي كه طي 10 سال گذشته از اعضاي شوراي امنيت ملي كشورمان بوده است، گفت: مساله‌ي فن‌آوري هسته‌يي براي كشور ما يك پديده‌ي نوظهور است. اگر آن را با يكي از صنعت‌هاي گذشته مقايسه كنيم، اين كار بايد در مقايسه با ملي شدن صنعت نفت صورت گيرد؛ چرا كه درجه اهميت آن براي پيشرفت و آباداني كشور زياد است و مستقيما در زندگي تك‌تك مردم تاثيرگذار مي‌باشد.

لاريجاني ادامه داد: در قضيه‌ي ملي شدن صنعت نفت، انگليسي‌ها مي‌گفتند ايرانيان صلاحيت ندارند ثروت ملي را در دست بگيرند. امروز آمريكايي‌ها با همكاري انگليسي‌ها مي‌گويند ايرانيان صلاحيت ندارند خود، تكنولوژي برتري را در زمينه‌هاي فن‌آوري اتمي داشته باشند كه اين تحقير ملي ايراني‌هاست.

وي خاطرنشان كرد: فرانسه با جمعيتي نزديك به جمعيت ايران 70 درصد نيروهاي الكتريسيته خود را از نيروگاه‌هاي اتمي تامين مي‌كند.

لاريجاني افزود: نگراني آمريكايي‌ها و اروپاييان به اين خاطر است كه ايران در آستانه‌ي يك جهش تكنيكي است و معتقدند رسيدن ايران به تكنولوژي اتمي، دريچه‌ي جديدي براي پيشرفت كشور ما باز مي‌كند. ايران كه موقعيت ژئوپلتيك برجسته، نيروي متخصص فراگير و يك عنصر الهام‌بخش دارد كه در صورت عجين شدن اين سه عامل، قدرت تاثيرگذاري ايران در منطقه به شدت بالا مي‌رود و در نتيجه توازني كه سعي دارند در منطقه ايجاد كنند به هم خواهد خورد.

وي علت حضور اروپاييان را در صحنه‌ي مذاكرات اتمي ايران، جلوگيري از به شوراي امنيت رفتن پرونده و خاتمه يافتن آن در آژانس ذكر كرد و گفت: از ابتدا به نظر مي‌رسيد مسير مذاكره خلاف اين است و اروپاييان بيشتر به دنبال محكم كردن بحث تعليق اورانيوم و ضمنا به نوعي محروم كردن ايران از غني‌سازي هستند.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري، به يكي از بندهاي مذاكره‌ي اوليه‌ي اروپاييان اشاره كرد و افزود: اروپاييان گفتند در مقابل تعليق كامل غني‌سازي اورانيوم به ايران كمك مي‌كنيم كه به WTO وارد شود. اين در حالي است كه اين دو مساله با هم هم‌وزن نيستند. مثل اين است كه مرواريد غلطان بدهيم و آب‌نبات بگيريم.

وي تاكيد كرد: اروپاييان در ابتداي ورود به صحنه مي‌خواستند تضمين عيني بگيرند كه ما بمب اتم نسازيم و تضمين عيني خواست آنها اين بود كه ايران اساسا به فن‌آوري اتمي دست پيدا نكند. اين در حالي است كه ايران عضو آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است و NPT را پذيرفته و طبق بند چهارم آن اجازه دارد اين فن‌آوري را در اختيار بگيرد.

لاريجاني در ادامه گفت: پيشنهادي كه از طرف ايران داده شده است، تا امروز مورد قبول آنها نبوده و چالش‌ها هم‌چنان ادامه دارد.

وي اصل مذاكره را يك پيام سياسي دانست و اذعان داشت: روش ديپلماسي سنتي جواب نمي‌دهد؛ چرا كه نخبگان سياسي كشور در اين موضوع نقش موثر ندارند و هم‌چنين محدوده‌ي تاثيرگذاري به دست افراد خاصي است.

اين نامزد انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: مذاكرات بايد منجر به حفظ منافع ملي ما شود. ما بايد گام به گام نتيجه‌ي مذاكره را ببينيم بعد پيش رويم و به همين دليل ديپلماسي مدرن برخلاف ديپلماسي سنتي كه قائم به افراد است، در يك رويكرد و سيستم كارشناسي استوار است و با ورود نخبگان به اغناي ملي، بيشتر از اغناي بين‌الملل توجه مي‌شود.

وي فن‌آوري هسته‌يي را خواست مردم ايران عنوان كرد و گفت: اين فن‌آوري براي مردم ايران بالاتر از يك حق است؛ چون مستقيما به روي ثروت ملي ايرانيان تاثير مي‌گذارد.

لاريجاني ادامه داد: در اين رابطه برخي گفته‌اند ايران به دليل داشتن سوخت‌هاي فسيلي مثل نفت و گاز، نيازي به فن‌آوري اتمي ندارد، ولي به نظر من عقب‌نشيني باعث عقب‌ماندگي مي‌شود.

وي درخصوص نرخ تورم به عنوان مهم‌ترين سوال اقتصاد داخلي گفت: نرخ تورم در آمارهاي رسمي حدودا 15 تا 20 است ولي در آمارهاي واقعي بالاي 25 مي‌باشد. تورم جزو بدترين مالياتي است كه ما از مردم مي‌گيريم.

وي كاهش مستمر ارزش پول و تقليل مداوم قدرت خريد مردم را معلول تورم دانست و افزود: در هشت سال اخير،‌ متوسط قيمت اجناس حدودا سه برابر شده است كه ريشه‌ي آن به رشد نقدينگي در كشور بازمي‌گردد.

لاريجاني تصريح كرد: در برنامه‌ي پنج ساله‌ي سوم آمده بود كه رشد نقدينگي در سال 82 بايد 15 درصد باشد اما در صحنه‌ي اجرا اين رقم به 30 درصد رسيد. بنابراين مشكل ما برنامه‌ها نيستند؛‌ چون رشد نقدينگي به كسري بودجه‌ي دولت بازمي‌گردد كه اين كسري بودجه پنهان است. يعني در مقابل هزينه‌ها درآمدها حاصل نمي‌شود.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري، عامل اصلي را بزرگ بودن دولت ذكر و عنوان كرد: دولت ما حجيم است و ما مجبور مي‌شويم تمام توليد ناخالص را به آن اختصاص دهيم. در نتيجه كسري بودجه باعث فشار بر مردم مي‌شود.

وي راهكار اين امر را متوازن كردن اندازه‌ي دولت برشمرد و تاكيد كرد: 70 درصد صنعت كشور در دست دولت مي‌باشد كه درصدي از آن اضافه بر اصل 44 است. وظايف مسلم دولت در قانون اساسي ذكر شده و غير از آن‌چه در قانون آمده، مابقي بايد به مردم واگذار شود.

لاريجاني تاكيد كرد: در آموزش و پرورش بايد تحول جدي صورت گيرد؛ به اين علت كه رشد تكنولوژي IT باعث شده طول عمر علم كوتاه شود. به‌علاوه بحث جهاني‌سازي در حال كمرنگ كردن هويت ملي كشورهاست و مهار اين عوامل به نيروي انساني بازمي‌گردد.

وي ادامه داد: بايد رشد خلاقيت در تعليم و تعلم، پيوستگي هويت و قرار دادن نخبگان به عنوان زيربناي دولت، محور قرار بگيرد و براي اين كار بايد نوع رفتار با معلمان (معيشت مردم و ارتقاي منزلت آنها)، نحوه‌ي آموزش‌ها و آزمون‌ها تغيير كند.

وي گفت: متاسفانه 40 درصد سرمايه‌گذاري در كشور مربوط به بخش غيرمولد و زيرزميني است. اين سرمايه‌گذاري نوعي دلالي و قاچاق به حساب مي‌آيد كه نه تنها اشتغال‌زا نيست بلكه ثبات در كشور را هم از بين مي‌برد.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري، دلايل وجود سرمايه‌گذاري غيرمولد در كشور را موانع زياد بر سر راه سرمايه‌گذاري مولد، از جمله مصوبات و رويه‌ها، عدم مبارزه علمي با قاچاق، شفاف نبودن رفتار اقتصادي، بيكاري و عدم پايداري كشاورزي و مهاجرت روستاييان به شهرها برشمرد.

وي درخصوص برنامه‌ريزي‌هاي دولت آينده‌ي خود در زمينه‌ي بيكاري عنوان كرد: فكر مي‌كنم ظرف مدت چهار سال مي‌توانيم مساله‌ي بيكاري را كاملا كنترل و در سال آخر يك ميليون شغل ايجاد كنيم.

دكتر لاريجاني، اعتياد را از جمله اسفناك‌ترين پديده‌ها در جامعه دانست و تاكيد كرد: حدود 2 تا 3 ميليون نفر معتاد در جامعه وجود دارد كه بسياري از آنها جوان هستند. ريشه‌ي اين مساله بيكاري، ناهنجاري‌هاي اجتماعي و رواني مي‌باشد و از همه مهم‌تر نادرست بودن روش مبارزه است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت: ايران محل ترانزيت است و مواد مخدر براي رسيدن به آمريكا يا ساير نقاط از افغانستان بايد از كشور ما عبور كند. به همين دليل ديپلماسي ما بايد در اين زمينه كاملا هدفدار باشد. يك مبارزه‌ي بين‌المللي را سامان دهيم تا مبارزه با قاچاق به جاي مرزهاي شرقي، در مرزهاي غربي ايران صورت گيرد.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري، ساختار تامين اجتماعي را داراي معضل دانست و افزود: انضباط دقيقي در مورد بيمه‌هاي ما وجود ندارد؛‌ در حالي كه تامين اجتماعي، پايه‌ي ثبات اجتماعي در كشور است.

وي تصريح كرد: فراگيري تامين اجتماعي داراي نواقصي است و ما بايد كيفيت درمان را اصل قرار دهيم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23700

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'لاريجاني: ديپلماسي سنتي در مذاكره با اروپايي‌ها جواب نمي‌دهد، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005