شنبه 11 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جليلی در بازگشت از ژنو: ۱+۵ تعليق غنی سازی را مطرح نکرد، مهر

دبير شورای عالی امنيت ملی بابيان اينکه هيچ منعی برای بازديد بازرسان آژانس از تاسيسات فوردو وجود ندارد ، تاکيد کرد : در گفتگوهای ژنو به هيچ عنوان موضوع تعليق غنی سازی اورانيوم که در قطعنامه های شورای امنيت آمده است، مطرح نشد .
به گزارش خبرنگار مهر ، سعيد جليلی جمعه شب پس از بازگشت از سفر سه روزه خود به ژنو و مذاکره با گروه ۱+۵ درباره بسته پيشنهادی جمهوری اسلامی ايران، در فرودگاه امام خمينی(ره) در جمع خبرنگاران حضور يافت و به سئوالات آنان پاسخ گفت.

وی گفت : جمهوری اسلامی ايران با اقتدار برآمده از ظرفيت های ملی، منطقه ای و بين المللی که امروز بدست آورده است ، با نگاهی مثبت به همراه مجموعه ای از پيشنهادات که در بسته پيشنهادی ما بود ، وارد گفتگو با کشورهای عضو گروه ۱+۵ شد.

دبير شورای عالی امنيت ملی با مثبت ارزيابی کردن بحث های مطرح شده با گروه ۱+۵ در محورهای سه گانه ای که در بسته پيشنهادی ذکر شده بود اظهار داشت: در اين جلسه محورهای سه گانه ذکر شده بسته پيشنهادی جمهوری اسلامی ايران را برای طرف ۱+۵ تبيين کرديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جليلی تصريح کرد: ظرفيت های جمهوری اسلامی ايران و اقتضائات جهانی که امروز پيش رو داريم ايجاب می کند که همکاری ها شکل بگيرد.

دبير شورای عالی امنيت ملی با اظهار اميدواری نسبت به اينکه در آينده همکاری های مشترکی ميان ايران و ۱+۵ شکل گيرد، عنوان کرد: طرف ها ديدگاههای خود را در اين جلسات مطرح کردند، ضمن اينکه نظر ما هم اين بود که اين گفتگوها در سطحی پايين تر تداوم يابد تا بر اساس آنچه که ذکر شده گفتگوها حول محورهای نگرانی های مشترکی که در بسته پيشنهادی ذکر شده بود ادامه يابد.

جليلی با تاکيد بر اينکه دفاع از حقوق ملت ايران مفروض گفتگوها با طرف ۱+۵ بوده است که از آن حمايت قاطع کرده ايم گفت: موضوع گفتگوها محورهای مطرح شده در بسته پيشنهادی جمهوری اسلامی ايران بود تا با تشريک مساعی بتوانيم به سمت جهانی مبتنی بر صلح و پيشرفت حرکت کنيم.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اينکه در ديدار دوجانبه جمهوری اسلامی ايران با نماينده آمريکا مسائل مطرح شده چه بود، گفت: ما دو دور گفتگو داشتيم، يکی در نوبت صبح و ديگری در نوبت بعدازظهر که بين اين مدت در حاشيه صرف ناهار همه کشورهای طرف ۱+۵ سئوالات خود را که از گفتگوهای صبح باقی مانده بود مطرح می نمودند که ما هم پاسخ آنها را می داديم.

وی با بيان اينکه فکر می کنيم دوری از گفتگوها برای همکاری و نقاط اشتراک شکل گيرد، عنوان کرد: به توافق رسيديم و بر همين مبنا معاونان درباره چگونگی ادامه گفتگوها بحث خواهند کرد.

دبير شورای عالی امنيت ملی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اينکه با طرف ۱+۵ بر سر بازديد از سايت جديدالتاسيس فوردو توافق شده است ، گفت: درباره تاسيسات جديد که جمهوری اسلامی ايران چندی قبل احداث آن اعلام کرد بر مبنای سئوالاتشان توضيحاتی ارائه کرديم مبنی بر اينکه حق غنی سازی را برای ملت ايران محفوظ می دانيم.

جليلی تصريح کرد: به آنان توضيح داديم که تاسيسات نطنز جزو حقوق اساسی ما بوده و برای حق قانونی يک ملت که در چارچوب آژانس است و بازرسان آژانس نيز به آن نظارت داشتند عده ای در اين ميان به خود اجازه می دهند که اقدام به تهديد نظامی کنند، طبيعی است که ما هم برای دفاع از خود تمهيداتی را بيانديشيم که وضعيت امنيتی آن بالاتر باشد.

وی ادامه داد : به همين دليل به دنبال احداث تاسيسات جديد فوردو رفتيم و به عنوان يک حقوق اساسی و در چارچوب قوانين آژانس و ان پی تی هر گاه بازرسان آژانس بخواهند برای بازديد از اين تاسيسات بيايند همانند تاسيسات نطنز منعی نخواهند داشت و می توانند از آن بازديد کنند .

مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران توضيح داد که در حقيقت در جلسه ژنو فقط اطلاع رسانی درباره تاسيسات فوردو صورت گرفته است.

وی در ادامه جلسه پرسخ و پاسخ با خبرنگاران درپاسخ به سئوالی مبنی بر اينکه چرا ايران بايد سوختی با غنای ۳.۵ درصد بدهد تا در ازای آن از طرف غربی سوختی با غنای ۲۰ درصد دريافت نمايد، گفت: يکی از حقوق قانونی ما در چارچوب فعاليت صلح آميز هسته ای غنی سازی اورانيوم است که يکی از مصارف صلح آميز آن نيز بحث مصارف دارويی است.

دبير شورای عالی امنيت ملی با بيان اينکه رآکتور تحقيقاتی تهران ايزوتوپ های دارويی مورد نياز کشور را توليد می کند ، تصريح کرد: ما برای اين رآکتور احتياج به سوختی با غنای ۲۰ درصد داريم و زمانی که سوخت موجود تمام شود بايد سوختی با غنای ۲۰ درصد را جايگزين آن کنيم ، ضمن اينکه در نطنز سوختی با غنای ۵ درصد توليد می شود و طبيعتا يکی از وظايف آژانس تسهيل دسترسی به آنچه که انرژی صلح آميز است برای اعضا می باشد.

وی افزود: بر اين مبنا دو سه ماه قبل نامه ای به آژانس بين المللی انرژی اتمی مبنی بر اينکه به سوختی با غنای ۲۰ درصد نياز داريم ارسال کرديم.

دبير شورای عالی امنيت ملی با بيان اينکه آژانس بين المللی انرژی اتمی صرفا نقش بازرسی از تاسيسات هسته ای را ندارد گفت: آژانس بين المللی بايد علاوه بر بازرسی نسبت به احقاق حقوق همه اعضا وظيفه خود را ايفا کند که بر اين مبنا ما از اين آژانس درخواست سوخت با غنای ۲۰ درصد را کرديم و آنها به کشورهايی که دارای چنين سوختی بودند اين موضوع را اعلام کردند و آن کشورها پيشنهادات خود را مطرح نمودند، همانطور که ما قبلا گفتيم کشورهايی که چنين سوختی را دارند می توانند پيشنهاد بدهند تا ما در جلسه کارشناسی با آنان به توافق برسيم.

جليلی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اينکه در جلسه ژنو موضوع انتقال پرونده هسته ای ايران که سياسی شده ، از شورای امنيت به آژانس بين المللی انرژی اتمی مطرح شده است يا خير، گفت: موضوع بحثی که دراين جلسه مطرح شده بود بحث بر سر محورهای مذکور در بسته پيشنهادی جمهوری اسلامی ايران بود و بر اين مبنا اعلام کرديم ايران به عنوان يکی از اعضای آژانس با توجه به تحولات اخير و اقدامات اعتماد سازی که انجام شده است، يک استثنا نيست و بايد از تمام حقوق خود برخوردار شود.

وی در پاسخ به سئوال ديگری مبنی بر اينکه آيا گفتگوها آينده در سايه تفاهم برگزار می شود ، گفت: يکی از بحث هايی که در جلسه مطرح شد اين بود که اگر گفتگوها بخواهد ادامه يابد و به نتايج مثبت برسد، لازمه تحقق آن دوری از اشتباهات گذشته است يکی از اشتباهات گفتگو در سايه تهديد بود ، ما می گوييم اگر گفتگويی بخواهد شکل بگيرد بايد در فضايی از تفاهم و همکاری باشد.

به گزارش مهر ، دبير شورای عالی امنيت ملی در پاسخ به سئوال ديگری مبنی بر اينکه البرادعی امروز با چه هدفی به تهران سفر خواهد کرد گفت: البرادعی در پايان دوران ماموريت خود به سر می برد، ضمن اينکه بخش عمده کار وی معطوف به موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ايران بوده است و بر اين اساس ايشان مانند ساير شخصيت ها اظهار تمايل کرده است که سفری به ايران داشته باشد و ما هم از آن استقبال کرديم.

وی در پاسخ به خبرنگار ديگری که پرسيد گفتگوها را چگونه ارزيابی می کنيد گفت : اين گفتگوها رو به جلو و مثبت بود، ضمن اينکه ما درباره چگونگی ادامه گفتگوها نيز بحث کرديم تا به مداليته ای برای ادامه آن دست پيدا کنيم و اين را فرصتی برای همکاری حول محور مشترک بين جمهوری اسلامی ايران با طرف۱+۵ می دانيم.

جليلی در پايان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اينکه در جلسه که با طرف ۱+۵ داشته ايد بحث تعليق غنی سازی اورانيوم در خاک جمهوری اسلامی ايران مطرح شد يا خير گفت: به هيچ عنوان بحث تعليق غنی سازی اورانيوم در کشورمان از سوی ۱+۵ مطرح نشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016