پنجشنبه 9 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی از گفتگوی ۱+۵ با جمهوری اسلامی در ژنو، راديو بين المللی فرانسه

گفتگوهای گروه موسوم به گروه (۱+۵)، مرکب از اعضای دائمی شورای امنيت سازمان ملل (آمريکا، روسيه، چين، انگليس و فرانسه) و آلمان پس از يک وقفۀ چهارده ماهه در روز پنجشنبه در ژنو از سرگرفته شد.


دراين گفتگوها، سعيد جليلی – دبير شورای عالی امنيت ملی و مسئول پروندۀ هسته ای جمهوری اسلامی ايران وشماری ديگر از مقامات اين کشور شرکت دارند. خاوير سولانا ، مسئول سياست خارجی اتحادیۀ اروپا در کنار مديران کل وزارت امورخارجۀ گروه (۱+۵) از جانب جامعۀ بين المللی در اين گفتگو ها حضور دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سولانا درروز پنجشنبه نسبت به گفتگوهای امروز در ژنو ابراز خوشبينی کرد اما در مورد فضای حاکم براين مذاکرات سخنی نگفت. نکتۀ در خور توجه در گفتگوهای روز پنجشنبه در ژنو حضور ويليام برنز، معاون وزارت امورخارجۀ آمريکاست. دقايقی پس از آغاز مذاکرات، رابرت وود – معاون سخنگوی وزارت امورخارجۀ امريکا- در ژنو در جمع خبرنگارانی که برای پوشش خبری اين گفتگو ها در هتل اينترکانتينانتال ژنو جمع شده اند در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد احتمال تماسی دوجانبه ميان مقامات ايران و امريکا گفت اين امر بستگی به فضای مذاکرات دارد.

رابرت وود گفت آمريکا برای چنين تماسی تلاش نمی کند اما از آن اجتناب نيز نخواهد کرد.

يک ديپلمات غربی که نخواست هويتسش فاش شود در جع خبرنگارانی که در هتل اينترکاتينانتال ژنو در محلی دور از محل برگزاری مذاکرات ايران و گروه (۱+۵) جمع شده اند حضور يافت و اطلاعاتی را در مورد گفتگوهای صبح امروز در اختيار آنان گذارد.

به گفتۀ اين ديپلمات، گروه شش کشور غربی در گفتگوهای امروز بار ديگر به ايران اطلاع داده است که پيشنهادهای پيشين اين گروه به تهران همچنان به قوت خود باقی است. گروه (۱+۵) همچنين به تهران اطلاع داده است که افشای ساخت دومين کارخانۀ غنی سازی ايران در نزديکی قم پروندۀ هسته ای ايران را از اهميت و فوريت بيشتری برخوردار ساخته است. کشورهای غربی تهران را به همکاری بيشتر با آژانس بين المللی انرژی اتمی و گروه (۱+۵) فراخوانده اند.

ديپلمات غربی افزود ايران در مقابل بيشتر به مسائل کلی پرداخته و غربی ها از اين کشور خواسته اند در مورد پروندۀ هسته ايش صحبت کند.

قرار است اين مذاکرات بعد از ظهر روز پنجشنبه دنبال شود. از احتمال ادامۀ مذاکرات در روز جمعه نيز سخن در ميان است. وی از ترتيب يک کنفرانس مطبوعاتی در بعد از ظهر امروز خبر داد. اين درحاليست که خبرگزاری دولتی ايرنا از ادامۀ مذاکرات تا فردا سخن گفته است.

مذاکرات در يک کاخ قديمی در حومۀ ژنو صورت می گيرد.

گزارش از فواد روستايی خبرنگار بخش فارسی ار اف ای از محل کنفرانس


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016