جمعه 10 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متکی: اگر لازم باشد ديداری انجام گيرد، انجام خواهد شد، ايرنا

نيويورک - منوچهر متکی وزير امور خارجه ايران، اين گزارش برخی رسانه های آمريکايی را که می گويد او در جريان سفر چندساعته اش به واشنگتن با شماری از اعضای کنگره آمريکا ديدار و گفت و گو کرده , رد می کند.

وی روز پنجشنبه در گفت و گويی اختصاصی با خبرنگار ايرنا در نيويورک گفت :"اگر روزی لازم باشد اين ديدار انجام گيرد , انجام خواهد شد ولی در اين سفر, چنين ديداری انجام نشده است".
متکی که برای شرکت در شصت و چهارمين نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک بسر می برد , روز چهارشنبه برای ديداری چند ساعته از دفتر حافظ منافع ايران در واشنگتن , راهی پايتخت آمريکا شد.
طی ۳۰ سال گذشته , اين دومين سفر يک وزير خارجه ايران به واشنگتن بود.
پيش از متکی , کمال خرازی وزير خارجه وقت ايران نيز در دهه ۹۰ ميلادی ديداری از واشنگتن داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


البته اين دومين سفر متکی به واشنگتن محسوب می شود . او ۱۸ سال پيش نيز يعنی زمانی که معاونت وزارت خارجه را برعهده داشت , برای بازديد از دفتر حافظ منافع ايران راهی واشنگتن شده بود.
خبرنگار ايرنا در ادامه اين گفت و گو پرسيد که برخی رسانه های آمريکايی صدور سريع مجوز برای انجام اين سفر را پيام حسن نيت واشنگتن به تهران تلقی کرده اند, آيا با اين تحليل موافقيد؟
متکی با اشاره به اينکه مجوز اين سفر در فاصله کوتاهی از سوی مقامهای آمريکايی ارائه شد , جواب داد:" در عالم سياست , ما سعی می کنيم که خيلی گران نخريم و خيلی هم ارزان نفروشيم".
ايران و آمريکا حدود ۳۰ سال است که روابط سياسی ندارند و ديپلماتها و حتی خبرنگاران ايرانی که برای فعاليت در سازمان ملل راهی نيويورک می شوند , فقط حق تردد در محدوده ۲۵ مايلی سازمان ملل را دارند.
خروج از اين منطقه ۲۵ مايلی نيازمند کسب مجوزی از مقامهای مسوول آمريکايی است.
وزير امور خارجه در ادامه گفت و گو با ايرنا توضيح داد: صرفنظر از فضايی که سعی شد بوجود بيايد , قاعدتا ايران و آمريکا خارج از بحث روابط سياسی و ديپلماتيک , حوزه های مختلفی از مسايل و يا زمينه ها را دارند از جمله در حوزه های فرهنگی , اجتماعی و در بخش موسسات مطالعاتی که طی ۳۰ سال گذشته اينگونه ارتباطات بين دو کشور وجود داشته است وافرادی خارج از مقامات رسمی , معمولا در سمينارهای مشترک يکديگر شرکت می کردند.
متکی تصريح کرد: ما در دستگاه ديپلماسی منعی برای اينگونه ارتباطات و تبادل نظرها نمی بينيم بنابر اين حوزه همکاری های مطالعاتی و فرهنگی و اجتماعی و حتی حوزه مطالعات بين المللی امنيتی , مباحثی است که می تواند در آن قالب های شناخته شده ای که در دنيا وجود دارد صورت گيرد.
وی افزود: و البته اينها اکنون ارتباطی به اين سفر من ندارد.
"ما بيشترين ايرانيان خارج از کشور را در ايالت متحده آمريکا داريم و بيشترين کار کنسولی در ارتباط با ايرانيان را در آمريکا داريم و به همين دليل دفتر حافظ منافع ما در واشنگتن به لحاظ تعداد کارکنان بزرگترين نمايندگی ما در خارج از کشور است و اين به جهت مسووليتی است که اين دفتر برعهده دارد" .
وزير امور خارجه گفت: رويکرد دولت نهم و در دولت دهم توجه هرچه بيشتر به ايرانيان بوده و هست و ما سعی داريم رفت و آمد اينها به کشور و سرزمين مادری خود را تسهيل کنيم و تسهيل حضور آنها در فعاليت های اجتماعی , اقتصادی و بشردوستانه کشورشان مثل هر اقليت ديگری که در آمريکا زندگی می کند از وظايفی است که دولت بايد به آن بپيردازد و برای آن برنامه ريزی کرده ايم.
وی افزود: در چهار سال گذشته سعی کرديم صميمانه ترين ارتباطات را با ايرانيان خارج از کشور داشته باشيم و بيشترين همايش های بزرگ ايرانيان را در خارج از کشور در دولت نهم برگزار کرديم.
" فکر می کنم اين صميميت و ارتباط گسترده با ايرانيان موجب شد که در انتخابات دوره دهم رياست جمهوری ۲۷۰ درصد مشارکت بيشتر ايرانيان را داشته باشيم آنچه که برای ما مهم بوده , حضور اينها در انتخابات و رای به هر نامزدی بوده که به آن علاقه مند بوده اند.
نفس اين حضور به نظر من گويای گشايش يک فصل جديدی است در يک آشتی و صميميت دوسويه ميان هموطنان ايرانی خارج از کشور و نظام و کشور و مردمشان . بنابر اين من چندين ساعت در دفتر حافظ منافع وقت گذاشتم تا تک تک همکارانمان در اين دفتر گزارش ها و کارهايشان را ارائه دهند و فکر می کنم به نتايج خوبی رسيديم.
با توجه به اينکه با اينها معمولا مراوده داريم ايجاب می کرد که از نزديک از تلاش آنها تشکر و به جديت رسيدگی به کار ايرانيان تاکيد کنم".
متکی در پايان گفت اينها بخشهای عمده ای بود که سفر چند ساعته من به واشنگتن را به خود اختصاص داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016