پنجشنبه 9 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سفر بی سابقه وزير امور خارجه ايران به پايتخت آمريکا، راديو فردا

در اقدامی بی سابقه در روابط بين ايران و آمريکا، منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه به واشينگتن سفر و از دفتر حافظ منافع ايران در سفارت پاکستان ديدار کرد.

پی. جی. کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، که اين خبر را اعلام کرده است، می گويد: هيچ برنامه ای برای ملاقات آقای متکی با مقام های آمريکايی تنظيم نشده است.

ديدار وزير امور خارجه جمهوری اسلامی از دفتر حافظ منافع ايران در واشينگتن يک روز قبل از مذاکرات نمايندگان تهران با کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک در ژنو انجام می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزارت امور خارجه آمريکا می گويد که مجوز انجام اين سفر را ظرف ۲۴ ساعت صادر کرده است.

آقای کراولی گفته است: من نکته مهمی در اين موضوع نمی بينم. اين يک درخواست عادی بوده است و ما با آن موافقت کرديم.

اين مقام آمريکايی به مدت زمان حضور وزير امور خارجه ايران در واشينگتن اشاره ای نکرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا خطاب به خبرنگاران گفت: «اينکه وی (متکی) در اينجا چه کاری دارد، من خبر ندارم. من شما را به ايرانی ها ارجاع می دهم.»

موافقت با سفر منوچهر متکی به واشينگتن يک روز پس از آن صورت می گيرد که جمهوری اسلامی ايران به ديپلمات های سوئيسی اجازه داد تا با سه آمريکايی بازداشت شده در مرز ايران و عراق ديدار کنند. اين سه تن از اوايل ماه مردادماه در بازداشت به سر می برند.

بر اساس روالی که دولت آمريکا در سه دهه گذشته در قبال ديپلمات های ايران در پيش گرفته است، مقام های رسمی جمهوری اسلامی ايران تنها می توانند در محدوده معينی از شهر نيويورک و نزديک به دفتر سازمان ملل متحد تردد کنند.

ايران و آمريکا از سال ۱۹۸۰ ميلادی و به دنبال اشغال سفارت آمريکا در تهران مناسبات ديپلماتيک با يکديگر ندارند و امور ميان خود را از طريق سفارتخانه های سوئيس در تهران و پاکستان در واشينگتن پيگيری می کنند.

آقای کراولی حاضر نشد به اين پرسش که آيا اين اجازه، مشوقی به ايران در آستانه مذاکرات ژنو محسوب می شود، پاسخ دهد.

باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، مذاکرات روز پنجشنبه بين ايران و گروه پنج به علاوه يک را، فرصتی برای تهران دانسته است تا نگرانی های غرب از اينکه برنامه هسته ای ايران اهداف نظامی دارد را رفع کند.

آقای کراولی گفت: «ما بسيار علاقمند به حضور ايران، در نشست فردا (پنجشنبه) در ژنو هستيم و اميدواريم آنها آماده باشند به نگرانی هايی که جامعه بين المللی در باره ايران دارد پاسخ دهند.»

نشست ژنو با حضور نمايندگان کشورهای آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان به علاوه سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران برگزار می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016