چهارشنبه 1 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشاوران اوباما،‌ مانع فعاليت زيمنس در ايران، فردا

دو هتل‌ نيويورک که مکان پذيرايی و اسکان ميهمانان نشست مجمع عمومی هستند، هفته گذشته پس از اينکه از گروه "متحد عليه ايرانی هسته‌‌ای" ايميل‌های تهديد آميزی دريافت کردند ...


در حالی‌که آمريکا خود را برای مذاکراتی در جهت توقف فعاليت‌های هسته‌ای ايران آماده می‌کند، گروهی که توسط دو تن از مشاوران باراک اوباما در امور خاورميانه تشکيل شده‌است، شرکت‌های طرف قرارداد با ايران را تحت فشار گذاشته‌اند تا به همکاری‌های خود پايان دهند.

به گزارش سرويس بين‌الملل «فردا» و به نقل از روزنامه "فايننشال تايمز"، گروه فوق توسط دنيس راس،‌ يکی از اعضای شورای امنيت ملی،‌ و ريچارد هالبروک،‌ فرستاده ويژه اوباما به افغانستان تاسيس شده‌است اما اين دو در حال حاضر از منتقدين گروه هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گروه "متحد عليه ايرانی هسته‌‌ای" که در نيويورک مستقر است، از کنگره خواست که دولت آمريکا را از امضای قرارداد با شرکت‌هايی نظير زيمنس آلمان به دليل ارتباط با ايران منع کند. اين گروه به تجار گفته بود که اگر آنها رابطه‌شان را قطع کنند، مشکلی برای آنها به وجود نخواهد آمد.

مارک والاس، رئيس‌ اين گروه گفت:" وقتی ما فعاليت خود را آغاز کرديم، داد اين شرکت‌ها درآمد. من نمی‌خواهم برای اين شرکت‌ها مشکلی ايجاد شود فقط از آنها می‌خواهيم رفتارشان را تغيير دهند."
ولی در مقابل،‌ اگر ايران همکاری نکند، استراتژی اوباما اين است که سياست فشار را با حمايت از تحريم‌های سخت‌گيرانه عليه اين کشور، اعمال کند.

ويليام راينش، رئيس‌ شورای ملی تجارت خارجی که نماينده بزرگترين صادر کنندگان آمريکا است، گفت:" رييس جمهور سعی می‌کند با کمی تغييرات جزئی و سفسطه با اين مساله مواجه شود."

روز ۱۸ سپتامبر شرکت جنرال الکتريک طی بيانيه‌ای اعلام کرد که بجز در صادرات محصولات مرتبط با مسائل درمانی، از هرگونه همکاری‌ با ايران خودداری خواهد کرد. آنها اعلام کردند که عوايد آن را نيز به موسسات خيريه اختصاص خواهند داد. بنابه گفته پيتر اوتول، سخنگوی اين شرکت، آنها از سال ۲۰۰۴ معاملات خود را با ايران کاهش داده‌اند.

هتل‌های هلمسلی و گوتهام هال نيويورک که مکان پذيرايی و اسکان ميهمانان مجمع عمومی سازمان ملل هستند، هفته گذشته پس از اينکه از گروه "متحد عليه ايرانی هسته‌‌ای" ای‌ميل‌های تهديد آميزی دريافت کردند، برنامه‌های پيش‌بينی شده رييس جمهور ايران را لغو کرده‌اند.

در ماه جولای، اين اتحاديه از گروه‌هايی بود که از شرکت "حمل‌ونقل متروپوليتن لس‌آنجلس" خواست تا شرکت زيمنس را از مناقصه ۳۰۰ ميليون دلاری تراموا خارج کند. برگزار کننده مناقصه تصميم به تعويق آن گرفت.

همچنين، زيمنس با شرکت فنلاندی نوکيا تحت عنوان " گروه نوکيا ـ زيمنس" نيز فعاليت‌های مشترک انجام می دهند. گروه فوق در سال ۲۰۰۸ به ايران تجهيزاتی فروخت که به گفته منتقدان دولت ايران کمک کرد تا بتواند مکالمات را کنترل کنند.

بر اساس بيانيه شرکت نوکيا زيمنس تجهيزاتی را به منظور کنترل و سانسور اينترنت يا ارتباطات بين‌المللی به ايران نفروخته است. در ماه مارس، اين شرکت سيستمی که مجهز به چنين امکاناتی است را به شرکتی مستقر در مونيخ فروخته است.

اليزابت چو، سخنگوی شرکت زيمنس گفت: "اين شرکت تنها محصولات غيرنظامی به ايران می‌فروشد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016