دوشنبه 30 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نيويورک برای حضور محمود احمدی‌نژاد آماده می‌شود، دويچه وله

طی يکی دو روز آينده، رسانه‌ها و تحليلگران آمريکايی کنجکاو آن‌اند که حضور همزمان دو روسای جمهور ايران و ايالات متحده در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به چه صورت انجام خواهد شد و آيا اين دو با يکديگر صحبت خواهند کرد.

باراک اوباما به هنگام کارزار انتخاباتی خود در سال گذشته بارها اعلام کرده که حاضر است مستقيماً با مقامات ايران وارد گفت‌وگو شود. اما طبق گزارش نيويورک تايمز، به هنگام حضور محمود احمدی نژاد در اجلاس امسال مجمع عمومی، مقامات آمريکايی تلاش دارند به هرقيمتی از رويارو شدن و نزديکی چهره به چهره‌ی دو رئيس جمهور جلوگيری کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مقامات کاخ سفيد می گويند با ديدن رفتار حکومت ايران پس از انتخابات رياست جمهوری و طرز مقابله و سرکوب معترضان به نتيجه‌ی آن انتخابات، عاقلانه نيست که باراک اوباما به احمدی نژاد نزديک شود.

حتا يک دست دادن رسـمی يا يک لبخند نيز می تواند آقای اوباما را زير فشار سياسی قرار دهد. چنين دست دادنی چند ماه پيش ميان هوگوچاوز رئيس جمهور ونزوئلا، متحد نزديک نظام اسلامی، و باراک اوباما روی داد. منتقدان باراک اوباما در کنگره‌ی آمريکا و همچنين حاميان کشور اسراييل به هيچ وجه حاضر نيستند دولت کنونی ايران از سوی ايالات متحده مشروعيت و رأی اعتماد کسب کند.

اعتراضات ايرانيان

از سوی ديگر، ايرانيان مقيم آمريکا نيز مايل نيستند رئيس جمهور کشورشان با روی خوش نشان دادن به محمود احمدی نژاد، جنبش حقوق مدنی مردم را مأيوس کند.

حضور محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران در مجمع عمومی سازمان ملل همه ساله فرصتی برای ايرانيان مقيم آمريکا فراهم می آورد تا صدای اعتراض خود را عليه نقض حقوق و آزادی ها در نظام اسلامی بلند کنند. امسال تعداد کسانی که قرار است در برابر مقر سازمان ملل متحد جمع شوند و به حضور رئيس‌جمهور ايران اعتراض کنند از هميشه بيشتر است.

باراک اوباما در کشور خود و ساير نقاط جهان، در مقايسه با رؤسای جمهور پيشين اين کشور، از بيشترين ميزان محبوبيت برخوردار است، در حاليکه محمود احمدی نژاد در حال حاضر در غرب از بدنام ترين رهبران جهان به شمار می‌رود.

علاوه بر تصاوير و گزارش‌های بی‌شمار از خشونت مأموران امنيتی ايران با مردم، سخنان اخير محمود احمدی نژاد در دانشگاه تهران (جمعه ۱۸ سپتامبر) که يک بار ديگر به انکار هالوکاست و يهودی‌کشـی پرداخت، نزد آمريکاييان، به ويژه ساکنان نيويورک، از رئيس دولت جمهوری اسلامی چهره‌ای منفور و ناخوشايند ساخته است.

سوزان رايس سفير آمريکا در سازمان ملل به اين سخنان به شدت اعتراض کرد. به همين دليل تحليلگران احتمال می‌دهند به هنگام سخنرانی آقای احمدی نژاد در روز چهارشنبه (۲۳ سپتامبر)، رئيس جمهور آمريکا در سالن نخواهد ماند و به سخنان او گوش نخواهد سپرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016