پنجشنبه 26 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متکی: طرح اوباما برای مساله فلسطين هيچ امکانی برای موفقيت نخواهد داشت، ايسنا

منوچهر متکی وزير امور خارجه‌ی کشورمان تاکيد کرد: طرحی که موصوف به طرح اوباما است برای مساله‌ی فلسطين و خاورميانه هيچ چيزی در بر ندارد حتی هيچ اشاره‌ای به طرح کشورهای عربی که با عنوان ابتکار عربی مطرح شده و برای آن سه محور تعيين کرده‌اند و بخشی از حقوق ملت فلسطين است ندارد و مطمئنا اين طرح هيچ امکانی برای موفقيت نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، منوچهر متکی وزير امور خارجه کشورمان چهارشنبه شب در مراسم رونمايی از تمبر يادبود روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی طی سخنانی به مناسبت روز جهانی قدس، گفت: امسال مناسبت روز قدس را همزمان با مناسبت ديگری که روز حقوق بشر و کرامت انسانی است با هم برگزار می‌کنيم تا دو سوی روشن و تاريک شرايطی را که در آن هستيم، بهتر بشناسيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اظهار کرد: در شرايطی امسال به روز قدس نزديک می‌شويم که در سرزمين‌های اشغال شده فلسطين برادران و خواهران، زنان و مردان و کودکان تحت وحشيانه‌ترين جنايات رژيم صهيونيستی هستند، هرچند در يک سو سخن از توقف شهرک‌سازی بر زبان می‌رانند گويی چنان چراغ سبزی است که سردمداران رژيم صهيونيستی بخش جديدتری را زير شهرک سازی ببرند.

وی افزود: اگر کشورهای عربی و اسلامی در طول اين ساليان دراز هر سال يک ابتکار ارائه می‌دادند و يک گام متحد بر می‌داشتند و بر عليه رژيم صهيونيستی اقدام جدی به عمل می‌آوردند، امروز سران اين رژيم گستاخی را به آنجا نمی‌رساندند که عمليات گسترده‌ای را برای تصاحب قطعی مسجد‌الاقصی و يا بيت‌المقدس در دستور کار قرار دهند.

وی با اشاره به تصويب اعلاميه اسلامی حقوق بشر در سازمان کنفرانس اسلامی که با پيگيری‌های مستمر برخی از کشورهای اسلامی صورت گرفت و همچنين تصويب روز حقوق بشر و کرامت انسانی در اجلاس گذشته اين سازمان، اظهار کرد: بزرگداشت اين روز بيان همزمان نقض همه جانبه حقوق همه انسان‌هايی است که ابتدايی‌ترين حقوق آنها يعنی حق حيات و سرزمين توسط رژيم صهيونيستی نقض ‌شده است.

متکی ادامه داد: اين رژيم در ۶۰ سال موجوديت نامشروع و جعلی خود کلکسيونی از همه‌ی جناياتی که چهره‌های پليد دنيا در نقاط مختلف جهان مرتکب شده‌اند را در يک جا در فلسطين مرتکب شد، اقدامات تروريستی و از بين بردن حق حيات فلسطينی‌ها، ‌اشغال سرزمين‌شان، ‌ترورهای مستمر در طول ساليان متمادی، ‌کشتار وحشيانه، زندانی کردن و ... به مدت ده‌ها سال از سوی آنها اعمال شده است و متاسفانه سازوکارهای نظام بين‌المللی به اين همه جنايات وقعی جدی قائل نشده‌اند و اين چهره و تصوير دلخراشی است که امروز ما در مناسبات جهانی شاهد آن هستيم.

متکی با اشاره به نامگذاری روز قدس از سوی حضرت امام خمينی (ره) گفت:‌ امام دو پيام بسيار مهم را در اين امر مورد توجه قرار داده‌اند، اينکه فلسطينی‌ها بايد برای احقاق حقوق خود قيام کنند و مقاومت تنها راه نيل به اهداف و آرمان‌های فلسطين است.

وی افزود: امام با اعلام روز قدس موج همبستگی عمومی بين همه کسانی که نقض حقوق بشر را به معنای واقعی کلمه در فلسطين قبول دارند، ايجاد کردند تا آنها يکديگر را دريابند و متحد شوند و آن وقت حرکت عمومی برای زير سوال بردن فلسفه‌ی نادرست و غلط ايجاد اين رژيم تجاوزگر به فرهنگ تبديل شود.

متکی گفت: فلسفه‌ی مردم بدون سرزمين و سرزمين بدون مردم را به غلط بافتند در حالی که هر دو سوی اين فلسفه کذب و دروغ است. آنها صاحب سرزمين بوده‌اند و در قلب خاورميانه جايی را نشان کرده‌اند و اسراييلی‌ها را به آنجا کوچاندند در حالی که اين سرزمين بدون ساکن نبود.

وی گفت: علی‌رغم همه‌ی جنايت‌ها روشنای حرکت فلسطينی‌ها را مشاهده می‌کنيم، ملت فلسطين احساس کرد که بايد روی پای خود بايستد و انتفاضه‌ها يکی پس از ديگری شروع شد و مقاومت هر روز قوی‌تر از روز پيش دشمنان فلسطين را مايوس‌تر کرد.

متکی با اشاره به طرح اوباما موسوم به طرح خاورميانه گفت: بازی‌ها و حرکت‌های جديد دامی است که برای سردمداران جديد آمريکا پهن کرده‌اند، طرحی که موصوف به طرح اوباما است برای مساله‌ی فلسطين و خاورميانه هيچ چيزی در بر ندارد حتی هيچ اشاره‌ای به طرح کشورهای عربی که با عنوان ابتکار عربی مطرح شده و برای آن سه محور تعيين کرده‌اند و بخشی از حقوق ملت فلسطين است نشده است. مطمئنا اين طرح هيچ امکانی برای موفقيت نخواهد داشت.

وی ادامه داد: ما به عنوان کشوری که حوادث منطقه را از نزديک رصد می‌کنيم و خود در اينجا ساکن هستيم تحليل خود را می‌گوييم تحليل ما نسبت به عراق و افغانستان درست درآمد. آنان که در منطقه هستند مسائل را بهتر درک می‌کنند و دلسوز منطقه هستند و می‌توانند راهکار درستی ارائه دهند. ما طرح خود را مبنی بر دموکراسی و براساس اصول حقه‌ی ملت فلسطين ارائه کرديم.

وزير امور خارجه‌ی کشورمان گفت: يک روز سرمستی از قدرت در کاخ سفيد آنچنان آنها را از خود بی‌خود کرده بود که گمان می‌کردند به آمال و آرزوهای خود در عراق و افغانستان دست خواهند يافت و امروز جز نفرت از آنها چيزی باقی نمانده است.

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان گفت: هيات حاکمه‌ی آمريکا بداند در فلسطين بدون احقاق حقوق ملت مظلوم فلسطين هيچ نگاه و طرح تحميلی در عرصه‌ی خاورميانه و فلسطين عملی نخواهد بود و اين نظر جمهوری اسلامی ايران نيست بلکه واقعيت‌های منطقه است.

وی افزود: امسال دور هم آمديم که بگوييم در آستانه روز قدس در فلسطين چه خبر است. ما شاهد برخوردهای وحشيانه ارتش صهيونيستی عليه مسلمانان فلسطينی که برای اقامه نماز می‌رفتند، بوديم. آنهايی که در غرب فراتر از حقوق بشر از حقوق حيوانات سخن می‌گويند چگونه چشمان خود را بر فجايعی که هر روز در اين گوشه از جهان اتفاق می‌افتد، می‌بندند؟

به گزارش ايسنا، متکی در پايان در پايان ابراز اميدواری کرد که روز قدس سال آينده شاهد فرجی برای فلسطينی‌ها و گشايش در مسير رسيدن آنها به آرمان‌ها و اهدافشان باشيم.

به گزارش ايسنا، پس از رونمايی تمبر روز کرامت انسانی و حقوق بشر اسلامی سفرای کشورهای خارجی همراه با وزير امور خارجه‌مان عکس يادگاری گرفتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016