جمعه 25 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن رضايی: پسرم اگر مشکلی داشت سرنوشتش بدتر از موسويان می شد که پشتوانه قوی تری داشت، انتخاب

محسن رضايی در مسجد امام حسن عسکری قم مهمترين برنامه های فرهنگی خود را اعلام کرد .

به گزارش خبرگزاری انتخاب از قم ، اين نامزد احتمالی رياست جمهوری رابطه دين و سياست را ضعيف دانست و افزود : برای تقويت فرهنگ جامعه ، رابطه دولت و مراجع بايد بازنگری شود .

وی در مورد نظر برخی نامزدها مبنی بر لزوم جمع آوری گشت های ارشاد نيروی انتظامی گفت : به نظر من اين اهانت به فرهنگ ايرانيان است که بخواهيم حتی در خصوص حفظ يا حذف اين گشت ها صحبت کنيم .

رضايی افزود : در طرح ارتقای امنيت اجتماعی راه را گم کرديم و از مسيرهای ديگر وارد اين مقوله شديم در صورتی که توانمندی مهمی چون حوزه را داشتيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی مهمترين دغدغه فرهنگی و دينی خود را بازتعريف رابطه دين و سياست عنوان کرد و گفت : با وجود ۸۰۰ استاد سطح عالی در حوزه که هر کدام از آنها خود فرهنگ سازهستند و با وجود ۲۵۰ موسسه علمی آموزشی و تحقيقاتی در حوزه علميه و ۹۰ هزار روحانی در کشور از اين توانمندی های بزرگ استفاده مناسبی نمی شود.

نامزد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری تصريح کرد : بعضی افراد مشکلات فرهنگی و اجتماعی را به گردن روحانيت و حوزه می اندازند و بعضی ديگر هم دولت را مقصر می دانند که با توجه به اين دو نظريه به نظر می رسد بايد رابطه دين و سياست بازتعريف شود .

محسن رضايی گفت : علت معلق ماندن مسئله رابطه دين و سياست آن است که تاکنون طرحی برای ساختن جامعه اسلامی وجود نداشته است .

وی افزود : از چهارسال پيش هم نقشه ساختن اين جامعه بر مبنای ايران ۱۴۰۴ طراحی و نقش حوزه های علميه در اين سند چشم انداز ديده شد اما چه کسی بايد اين موضوع را پيگيری کند ؟

رضايی گفت : در اين زمينه حرکتی از دولت ديده نشد يا حرکت دولت بسيار ضعيف بود بنابراين بايد اين موضوع بر اساس نقشه راه ۱۴۰۴ پيگيری شود .

نامزد انتخابات دهم رياست جمهوری گفت : معتقدم استقلال حوزه های علميه بايد بطور کامل حفظ شود و اگر در انتخابات پيروز شوم ، نماينده ای به عنوان رابط بين دولت و حوزه تعيين نمی کنم بلکه خود در خدمت حوزه و مراجع خواهم بود .

رضايی مسئله احترام و تعظيم مراجع را مورد توجه قرار داد و افزود : دولت نبايد بر اساس رای خود در مسائل دينی اجتهاد کند بلکه در اين گونه مسائل بايد تابع رهبری و علما باشد .

وی همچنين گفت : اگر اختيار دولت را داشته باشم ، تسهيلات چاپ و نشر آثارعلمی علما ، طلاب و انديشمندان را فراهم می کنم و معتقدم بايد به سرمايه گذاری محصولات دينی و حوزوی نيز همچون مسائل ديگر کشور توجه کرد .

رضايی افزود : امروز آثار گرانقدری در حوزه علميه توليد می شود اما مظلوم می ماند در حالی که حوزه علميه می تواند نيرويی قدرتمندی برای گسترش افکار اسلامی باشد .

وی تصريح کرد : در کنار پيشرفت های اقتصادی ، معنويت و اخلاق را نيز بايد در جامعه گسترش داد و من در صورت پيروزی در انتخابات ، برای هر طرح کلان اقتصادی ، پيوست های فرهنگی ضميمه خواهم کرد .

نامزد دوره دهم رياست جمهوری گفت : علاوه بر پشتيبانی از توليدات علمی حوزه ، شهرداران قم ، مشهد و حدود ۹ منطقه ديگر را به عنوان پشتوانه های فرهنگی دولت انتخاب می کنم تا از محصولات فرهنگی شهرهای آنها ، نيازهای فرهنگی کشور را تامين کنم .

رضايی افزود : درصورت رئيس جمهورشدن وزارتخانه ها را موظف می کنم که رابطه خودشان را با حوزه تعريف و نهادی ايجاد کنند تا اين نهاد بين توليد انديشه دينی و عمل دولتمردان ارتباط برقرار کند .

وی با اشاره به افزايش انتظارات مردم از روحانيان گفت : اين خود غنيمت است و بايد روحانيت را تقويت کرد تا به انتظارات پاسخ دهند .

رضايی دوباره تاکيد کرد : من خود رابط دولت و مراجع خواهم شد تا مراجع بتوانند بطور مستقيم با دولت ارتباط برقرار کنند و من جايگاه ويژه ای برای آنها و نمايندگان آنان قائل خواهم شد .

وی تاکيد کرد : جامعه اسلامی بايد در کنار دولت اسلامی رشد يابد .

محسن رضايی همچنين برگزاری انتخابات رياست جمهوری را در شکل گيری معرفت جمعی ، باور عمومی و تصميم گيری ملی موثر دانست و گفت : انتخابات چهارسال قبل اين عوامل را تغييرداد و امروز توصيه نمی کنيم همان تصميم ۴ سال قبل گرفته شود .

وی افزود : ما بايد به نتايج اين حادثه پای بند باشيم و من هم به علت تکليفی که احساس کردم وارد عرصه شدم و علت آن دغدغه هايی است که وجود دارد و بايد جلوی وقوع برخی مسائل را گرفت که در غير اين صورت در مقابل امام و شهدا پاسخگو خواهيم بود.

محسن رضايی پس از سخنرانی به پرسشهای حاضران در مسجد امام حسن عسکری پاسخ داد .

رضايی در تشريح گفته خود مبنی بر اين که دولت نهم کشور را به پرتگاه می برد

و آنچه تناقض اين نظر با حمايت های رهبری از دولت نهم خوانده شده گفت : اظهارات من با تاکيدات رهبری تناقضی ندارد ، من گفتم اگر اين اوضاع ادامه پيدا کند زحمات و کارهای مثبت دولت نهم هم از بين می رود .

وی افزود : من دغدغه و نگرانی ام را می گويم و اگر عقلا می گويند که اين ها درست است دولت می تواند خود به علاج اين مسائل بپردازد .

رضايی تصريح کرد : مطبوعات و رسانه ها نبايد درباره اظهارنظر نامزدها جوسازی کنند من اين مسائل را محکوم می کنم و معتقدم مردم بايد خود بررسی کنند و تصميم بگيرند .

نامزد دوره دهم رياست جمهوری در خصوص فاصله مراجع و دولت گفت : سابقه اين فاصله به دولت های قبل از دولت نهم بازمی گردد اما در دولت نهم تشديد شد .

وی درباره حل مشکل بيکاری گفت : من يارانه ها را به جای آن که بر سرسفره مردم ببرم به سمت اشتغال خواهم برد تا تاثير آن هميشگی و دائمی باشد .

رضايی افزود : من نام تمام فارغ التحصيلان دانشگاهها را به کارخانه ها اعلام خواهم کرد و ۵۰ درصد حقوقشان را هم از طرف دولت پرداخت خواهم کرد تا هم آنان استخدام شوند و هم هزينه های توليد کاهش يابد .

وی گفت : جذب سرمايه گذاری خارجی در ايران بسيار کم است و اگر در انتخابات پيروز شوم امنيت سرمايه گذاری در کشور را ارتقا می دهم .

رضايی افزود : بازاريابی کالاهای ايرانی در خارج از کشور ، ورود دانش فنی به کشور و ايجاد اشتغال از مزايای اجرای اين طرح است .

محسن رضايی از شروع موج جديد بيکاری در کشور خبر داد و گفت : دولت نبايد بحران مالی جهان در ايران را بی تاثير بداند گرچه اين شعار است اما نبايد به اين شعار دلخوش کنيم و بايد در عمل به بنگاهها کمک کرد .

نامزد انتخابات دهم رياست جمهوری درخصوص فرزند خود که به آمريکا رفت گفت : پسرمن اگر مشکلی داشت سرنوشتش بدتر از آقای موسويان که پشتوانه قوی تری داشت می شد و اگر خدماتی انجام نداده بود حتما با او برخورد می کردند با اين حال بدليل توصيه وزارت اطلاعات مصلحت نمی دانم بيش از اين سخنی بگويم .

رضايی افزود : من اگر پيروز انتخابات شوم نسل جوان را مسئوليت پذير می کنم.





















Copyright: gooya.com 2016