دوشنبه 20 اسفند 1386

مهدي كروبي: اختلافي با آقاي خاتمي ندارم، ايسنا

دبير كل حزب اعتماد ملي خطاب به مردم گفت: امروز انديشه‌اي در كشور وجود دارد كه «ميزان راي ملت است» را زينتي، تشريفاتي و مشاوره‌اي مي‌داند و قصد دارد مردم را به حاشيه بكشاند. اين انديشه امروز نفوذ و قدرتش بيشتر شده و لذا اگر در انتخابات شركت نكنيد به رشد آن كمك كرده‌ايد كه دودش به چشم همه‌ي ما مي‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي كروبي، ظهر روز يكشنبه طي يك نشست مطبوعاتي در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي، موقعيت و وضعيت حزب متبوعش را براي حضور در انتخابات مجلس هشتم تشريح كرد.

وي با بيان اين‌كه در اين چند روز باقي‌مانده نيز بايد از همه‌ي ظرفيت‌ها براي برگزاري يك انتخابات پرشور استفاده شود، در عين حال انتخابات را يكي از مهم‌ترين مسووليت‌هاي حكومت و داوطلبان دانست.

كروبي، مهم‌ترين تبلور حضور و حمايت مردم از حكومت را انتخابات دانست و گفت: شركت مردم در راهپيمايي‌ها، نماز جمعه و اظهار وفاداري آنها به حكومت و نظام بسيار خوب و مفيد است و البته تعريف و تمجيد مردم از حكومت نيز در مقاطع حساس بسيار پسنديده است و در مقابل، ستايش حكومت از مردم و تعريف كردن از قهرماني و دلاوري آنها نيز بسيار مورد قبول است؛ اما آن‌چه سودمندتر و پرنفع‌تر است و قابل ترديد نيست، حضور مردم در انتخابات است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دبير كل حزب اعتماد ملي با تاكيد بر اين‌كه بايد حكومت، بستر لازم را براي حضور مرم در انتخابات فراهم كند و امانت‌دار ملت باشد، خاطرنشان كرد: انتخابات و راي دادن مردم به يك جريان، يك فرد و يك تفكر، ميزان رضايتمندي ملت را نشان مي‌دهد؛ به اين معنا كه مردم با راي خود مشخص مي‌كنند چه تفكر و فردي را قبول دارند.

كروبي، انتخابات مجلس را از تمام انتخابات‌ها حساس‌تر و مهم‌تر توصيف كرد و افزود: در انتخابات رياست‌جمهوري، رقابت تنها بين 5 تا 6 نفر است؛ اما در مجلس، مردم بر روي تك تك كانديداها نظر مي‌دهند؛ يعني چندين هزار نفر در صحنه حاضر مي‌شوند تا نمايندگان 290 كرسي مجلس را انتخاب كنند.

كروبي، مجلس را بهترين شاخص و شاقول كه نشان‌دهنده‌ي ميزان رضايت و حمايت آنها از يك جريان و تفكر است برشمرد و گفت: گذشته از آن‌كه مجلس، مكان مهم و مركز قانون‌گذاري و در راس امور است، بهترين جايي است كه مي‌تواند مدام و مستمر، ديدگاههاي مردم را منعكس كند.

دبيركل حزب اعتماد ملي در ادامه با اشاره به اين كه انتخابات مجلس پيش رو، اولين حضور جدي حزب متبوعش در صحنه‌ي انتخابات است، گفت: حزب اعتماد ملي پيش از اين در انتخابات خبرگان و شوراها وارد شد اما خبرگان يك كار صنفي بود و ما هم در آن در حد معمولي حضور داشتيم و در انتخابات شوراها نيز در برخي شهرستان‌ها و تهران به صحنه آمديم؛ اما انتخابات مجلس، اولين انتخاباتي است كه به طور جدي وارد شده‌ايم و با همه‌ي توان تلاش مي‌كنيم مسووليت‌مان را به خوبي ايفا كنيم و بر اساس گرايشمان در كشور حضور داشته باشيم تا به كمك خداوند، بخشي از كانديداهاي متبوعمان را به مجلس بفرستيم.

به گزارش ايسنا، كروبي در ادامه‌ي سخنانش، دو اشكال و مانع بر سر راه حزب متبوعش را مورد اشاره قرار داد و گفت: يكي از اشكالات جدي پيش روي ما اين است كه ما 165 داوطلب داريم؛ در حالي كه 290 كرسي مجلس داريم؛ پس سقف داوطلبان اندازه‌ي نيازمان نيست.

كروبي ادامه داد: ما در برخي حوزه‌هاي انتخابيه ناگزير شديم از نيروهاي اولمان صرف‌نظر كنيم و نيروهاي رده دوم و سوم را به صحنه بياوريم.

وي گفت: اين مساله را براي رقبا عنوان مي‌كنم، چرا كه ممكن است در برخي حوزه‌ها پيروزي‌هايي كسب كنند كه ما نتوانيم؛ لذا به آنها مي‌گوييم خيلي پز اين مساله را ندهند. ما امروز همانند تيم فوتبالي هستيم كه رقيبش قوي‌ترين نيروهايش را وارد زمين بازي كرده ولي بخش عظيمي از نيروهاي ما كارت قرمز گرفته‌اند و البته ما ناگزيريم وارد اين صحنه هم بشويم.

كروبي يكي از ويژگي‌هاي يك كانديدا را براي راي آوردن سوابق و پايگاهش عنوان كرد و گفت: ما ضمن آن‌كه از زحماتي كه در اين مدت به ديگران داده‌ايم تقدير و تشكر مي‌كنيم - چرا كه بارها با مقام معظم رهبري و اعضاي شوراي نگهبان و برخي چهره‌هاي حقوقدان و شخصيت‌هاي ديگر ديدار و صحبت داشته‌ايم كه بخشي از نيروهاي رد شده‌ي ما برگشتند- اما باز هم بايد بدانيد كه دستمان باز نيست؛ چرا كه در خيلي جاها نيروهايمان حذف شدند.

دبيركل حزب اعتماد ملي اشاره كرد: از شوراي مركزي حزب در تهران البته آنهايي كه ثبت‌نام كردند 17 نفر تاييد شدند اما 10 نفر رد شدند و البته از مسوولان دفاتر استاني‌مان از آن تعداد كه شركت كردند 6 نفر رد و 10 نفر تاييد شدند.

كروبي با بيان اين ‌كه در شوراي مركزي، كانديداهايي كه رد شدند دو دسته هستند، افزود: يك دسته از اين افراد عضو شوراي مركزي حزب بودند‌ اما عضو هيات موسس نبودند اما عده‌اي از كانديداهايمان كه رد شدند جزو 14 نفر هيات موسس حزب بودند؛ مثل محمدجواد حق‌شناس، ابراهيم اميني، رضا حجتي و نوروززاده كه همه‌ي آنها سوابق درخشاني در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي، علمي و سياسي دارند.

دبيركل حزب اعتماد ملي با اظهار تاسف از اين‌كه اين چهره‌ها نتوانستند وارد صحنه‌ي رقابت شوند، در عين حال اظهار اميدواري كرد كه در آينده بتوانند در صحنه‌هاي ديگر حضور يابند و از شوراي نگهبان در اين زمينه رفع ابهام شود.

وي با اشاره به اين‌كه تصميم دارد در آينده با اعضاي شوراي نگهبان براي اين رفع ابهام گفت‌وگو كند، افزود: ما پيش‌بيني مي‌كرديم و متاسفانه پيش‌بيني ما هم درست درآمد و آن، حذف گسترده به وسيله‌ي هيات‌هاي اجرايي در مرحله‌ي اول تعيين صلاحيت‌ها بود.

دبير كل حزب اعتماد ملي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اين نكته كه حزب متبوعش 4 روز قبل فهرست انتخاباتي خود را بسته است، ادامه داد: از آن‌جا كه ما نمي‌دانستيم چه كسي رد مي‌شود و چه كسي مجددا تاييد و كدام‌يك از نيروهايمان برمي‌گردند، تا 4 روز قبل نتوانسته بوديم ليستمان را ببنديم.

كروبي با دعوت از مردم براي شركت پرشور در انتخابات گفت: من با صراحت و صداقت به مردم مي‌گويم، حال مي‌خواهند حرف من را صادقانه بدانند يا ندانند، اما مي‌گويم همه‌ي مردم حتي آنها كه از ما ناراضي هستند بايد در انتخابات شركت كنند؛ چرا كه شركت به نفعشان است. انديشه‌اي امروز در كشور، راي مردم را زينتي مي‌داند و مي‌خواهد ملت را به حاشيه بكشاند كه البته اين انديشه هم نفوذ و قدرتش بيشتر شده است؛ لذا اگر مردم نيايند به رشد اين انديشه كمك كرده‌اند و بدانند نه تنها وضعشان بهتر نمي‌شود بلكه بدتر مي‌شود.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست مهدي كروبي به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ داد و دبير اجرايي ستاد انتخابات حزب اعتماد ملي هم سخناني بيان كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهدي كروبي در ادامه نشست مطبوعاتي خود در پاسخ به اين پرسش كه چرا با اصلاح‌طلبان ائتلاف نكرده‌ايد؟ گفت: اختلافاتي در زمان دولت اصلاحات ميان اصلاح‌طلبان رخ داد و منجر به اين شد كه آنها در سه انتخابات شكست بخورند. در انتخابات شوراي شهر دوم كه با وجود اينكه نظارت و اجراي آن برعهده‌ي دولت و مجلس اصلاحات بود و با وجود آن كه چهره‌هاي برجسته‌اي را آورده بودند حتي يك نفر هم نتوانست از اصلاح‌طلبان وارد شوراي شهر شود. در انتخابات مجلس هم حوادثي رخ داد و كار به جايي رسيد كه برخي اصلاح‌طلبان انتخابات را تحريم كردند و برخي ديگر هم در انتخابات شركت كردند و اقليتي وارد مجلس شد؛ البته در آن زمان برخي هم تلاش مي‌كردند مردم در انتخابات شركت نكنند.

دبير كل حزب اعتماد ملي، در ادامه گفت: در انتخابات رياست‌جمهوري هم اختلافاتي ميان اصلاح‌طلبان ايجاد شد و با وجود اينكه مجموع آراي آن‌ها از جناح مقابل بيشتر بود، اصلاح‌طلبان شكست خوردند.

وي ادامه داد: اختلافات ميان ما و اقليتي از اصلاح‌طلبان بر سر زمين، ملك و يا مسائل مادي نيست كه با گذشت و ايثار بتوان آن را حل كرد. اختلافات فكري است و با دستور و بخشنامه و چند جلسه بحث و گفت‌وگو حل نمي‌شود. بايد با گذشت زمان و اعتمادسازي آن را حل كرد. من در تمام دوران انقلاب همواره با خودم يك دستگاه جوشكاري براي حل اختلافات داشتم اما اين دستگاه در زمان اصلاحات از كار افتاد.

وي در ادامه با اشاره به رايزني‌هايش براي بازگرداندن رد صلاحيت‌ها، گفت: من هم مانند آقاي خاتمي و هاشمي تلاش‌هايي كردم كه از برخي مسائل رفع ابهام شود. گزارش‌هايي در مورد برخي دوستان داده شده بود كه در اين رايزني‌ها توضيح داديم گزارش‌ها غلط است و يا آن طور كه در آن‌ها ذكر شده، نيست و در حدي نيست كه فردي صلاحيت خود را از دست دهد.

كروبي ادامه داد: با وزير اطلاعات، وزير كشور و شوراي نگهبان رايزني‌هايي كردم و آنها نيز در برخي موارد به اين نكات توجه كردند، همچنين با رهبر هم ملاقات‌هايي داشتيم و ايشان تاكيد كردند كه در بررسي صلاحيت‌ها سعه‌ي صدر بيشتري وجود داشته باشد. با همه‌ي اين تلاش‌ها عده‌اي از عزيزان تاييد صلاحيت نشدند. در مورد دو نفر از دوستان هم كه تاييد صلاحيت شدند در ديداري كه با آقاي جنتي داشتم قرار شد بعد از انتخابات در مورد گزارش‌هايي كه در مورد اين دو نفر آمده بود باز هم بحث كنيم.

دبير كل حزب اعتماد ملي، در ادامه مورد تغيير احتمالي در مواجهه با مسائل نظام بين‌الملل در صورت راهيابي اصلاح‌طلبان يا كانديداهاي اعتماد ملي به مجلس، گفت: ديدگاه‌هاي ما در مواجهه با نظام بين‌الملل معلوم است. ما 29 سال است كه در حكومت هستيم. معتقديم ضمن اين كه اصول‌مان را بايد حفظ كنيم بايد با تنش‌زدايي و تعامل و گفت‌وگو با كشورهاي ديگر مشكلات‌مان را حل كنيم؛ يعني همان كاري كه از قبل انجام مي‌داديم؛ يعني همانطور كه در مجلس بوديم كه كشورهاي زيادي روساي مجلس‌شان به ايران آمدند و من هم به كشورهاي زيادي در آن زمان رفتم، ما تلاش خواهيم كرد رابطه‌مان با دنيا خوب شود.

كروبي درباره‌ي مسائل اقتصادي نيز، گفت: اگر وضعيت خوبي در مجلس آينده داشته باشيم در اين بخش مي‌توانيم خيلي موثر، و مفيد باشيم و در جهت رونق اقتصادي و مبارزه با تورم، گراني و بيكاري كه به بسترهايي نياز دارد، تلاش كنيم و تا جاي ممكن از وضعيت مصرفي كنوني فاصله بگيريم؛ البته بايد ديد تركيب مجلس هشتم چگونه خواهد بود.

وي درباره‌ي سخنان اخير خود در مصاحبه با نيوزويك نيز گفت: من اختلافي با آقاي خاتمي ندارم. تنها با جمع قليلي كه با ارزش‌ها دست و پنجه نرم كرده‌اند و حرف‌هايي زدند كه مردم متدين را نگران كرد و باعث شد جمع زيادي از اصلاحات رويگردان شوند، اختلاف دارم؛ چرا كه در انتخابات شوراي دوم با وجود آن كه از چهره‌هاي جنجالي و معروفي هم ثبت‌نام كرده بودند نتيجه‌اش اين شد كه حتي يك نفر از اصلاح‌طلبان به شورا راه نيافت.

دبير كل حزب اعتماد ملي، در ادامه‌ي سخنانش درباره‌ي ردصلاحيت‌ها، گفت: عدم صلاحيت گاهي بر اساس گزارشي است كه به نهادهاي نظارتي داده مي‌شود، گاهي هم با بحث عدم عدم احراز مواجه هستيم كه مثلا فردي عدم التزام دارد يا از آرمان‌ها برگشته است. گزارش‌هايي كه ارايه مي‌شود گاهي ابهام ايجاد مي‌كند و كساني كه اين گزارش‌ها را تهيه مي‌كنند در مواردي مسائل سياسي را در آن دخالت مي‌دهند؛ البته اين نكته را هم بگويم كه قانون ابهام‌هايي دارد و جاهايي بهانه داده است و ايجاد اشكال مي‌كند. مثلا التزام عملي به اسلام يعني چه؟ كسي كه نماز و روزه بخواند التزام عملي دارد. حالا ممكن است فردي در جايي دروغي هم گفته باشد، اينكه تفتيش كنيد فردي در جايي خلاف كرده است يا نه و بر اساس آن بخواهيم فردي را رد كنيم.

وي درباره‌ي سخنان اخير خاتمي در دادن هشدار نسبت به اين كه يك جريان نقشه‌هايي كشيده است نيز گفت: در مورد سخنان آقاي خاتمي از خودشان توضيح بخواهيد.

كروبي درباره‌ي سخنان خود كه گفته بود « انديشه‌اي براي راي مردم جايگاه مورد نظر حضرت امام را قائل نيست» هم گفت: من از توطئه سخن نگفتم بلكه گفتم سليقه‌اي هست كه براي راي مردم جايگاهي را كه در نظر حضرت امام بود قائل نيست و مثلا براي راي مردم در حد مشاوره ارزش قائل است؛ در حالي كه امام مي‌گفت ميزان راي مردم است. امام وقتي دولت بازرگان را تعيين كرد، تاكيد كرد چون مردم او را به رهبري قبول كرده‌اند چنين حقي براي خود قائل است و در پايان عمرشان نيز فرمودند خبرگاني مي‌تواند رهبر را انتخاب كند كه افراد آن منتخب مردم باشند. اشكال من به آن جريان فكري اين است كه چرا نظرات خود را به امام نسبت مي‌دهد؟ در حالي نظر امام مبني بر« ميزان راي ملت است» را قبول ندارد.

دبير كل حزب اعتماد ملي، درباره‌ي مباحث مالي حزب اعتماد ملي با توجه به تبليغات انتخاباتي نيز گفت: ما الان در تنگنا و فشار هستيم و اگر كسي بخواهد به ما كمك كند استقبال مي‌كنيم؛ البته از ما نخواهيد نام افراد كمك كننده را ببريم. الان حتي برخي كانديداها دوست ندارند ما آنها را به عنوان كانديداي خود اعلام كنيم چرا كه برايشان مشكل ايجاد مي‌شود چه برسد به اينكه فردي بخواهد به ما كمك كند.

در ادامه خبرنگاري از كروبي درباره‌ي قطع رابطه ايران با آمريكا و نظر اصلاح‌طلبان در صورت ورود به مجلس در اين باره پرسيد كه وي گفت: قطع رابطه نبايد الي‌الابد بماند؛ چرا كه حوادثي اتفاق افتاده و ظلم‌هايي از طرف آمريكا به ما شده است. اگر آمريكا حقوق ما را رعايت كند و نخواهد سلطه ايجاد كند بايد با مذاكره و رابطه و بر اساس احترام متقابل و عزتمندانه انجام گيرد؛ البته دولتي‌هاي امروز هم برخي از كارها را در اين زمينه انجام داده‌اند. در بحث روابط نيز اين نكته را بايد عرض كنم كه بحث اسرائيل جدا از ساير موارد است.

كروبي درباره‌ي پرونده‌ي هسته‌يي نيز گفت: ما در پرونده بحث هسته‌يي همان شيوه‌اي را دنبال خواهيم كرد كه در زمان اصلاحات انجام مي‌شد؛ البته بايد ديد تركيب و وضعيت ما در مجلس چگونه است.

وي افزود: من قبول ندارم مشكل ما در پرونده‌ي هسته‌يي نپذيرفتن تعليق است؛ بلكه برخي مواضع تند و نسنجيده و برخي قضاياي پيش آمده منجر به ايجاد مشكل در اين پرونده شده است؛ البته با توجه به اينكه بعد از دولت خاتمي هيچ خبري از مذاكرات و روند آن ندارم نمي‌توانم در اين باره داوري داشته باشم.

به گزارش ايسنا، دبير كل حزب اعتماد ملي در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه پرسيد انتخابات مجلس هشتم را تا چه حد رقابتي مي‌دانيد؟ گفت: انتخابات مجلس هشتم در برخي حوزه‌هاي انتخابيه مثل تهران، رقابتي است اما در برخي حوزه‌ها شرايط مساوي براي كانديداها براي رقابت وجود ندارد و شرايط بسيار متفاوت است.

كروبي با بيان اين‌كه وقتي اين شرايط مساوي نباشد طبيعتا رقابت كمرنگ مي‌شود، در عين حال گفت: در برخي حوزه‌هاي انتخابيه، اصلاح‌طلبان حتي چند كانديدا براي عرضه دارند و در اين حوزه‌ها رقابت وجود دارد.

وي با تاكيد بر پرهيز كانديداها از دادن وعده‌هاي غيرمنطبق با وظايف و اختيارات قانوني يك نماينده، افزود: وعده دادن بدون آن‌كه شرايط عملي شدن آن وجود داشته باشد بسيار ناپسند است.

كروبي اهانت به كانديداها و تخريب چهره‌ي آنها را نيز از مصاديق بداخلاقي‌هاي انتخاباتي عنوان كرد و افزود: انتخابات مي‌گذرد و عمر آن به پايان مي‌رسد، آن‌چه باقي مي‌ماند آموزه‌هايي است كه از يك انتخابات به دست مي‌آيد.

به گزارش ايسنا، مسعود سلطاني‌فر رييس اجرايي ستاد انتخابات حزب اعتماد ملي هم كه در اين جلسه حضور داشت، در پاسخ به سوال خبرنگاري كه به عملكرد هيات‌هاي اجرايي و نظارت در نحوه‌ي تعيين صلاحيت‌ها اشاره كرد و پرسيد آيا در صورت ورود به مجلس، برخي قوانين نادرست را اصلاح مي‌كنيد يا خير؟ گفت: عملكرد هيات‌هاي اجرايي به ميزان وقوف و ژرف‌نگري اين مجموعه از قوانين برمي‌گردد؛ البته هيات‌هاي نظارت و شوراي نگهبان نيز عملكرد بهتري داشتند و ما از آنها تشكر مي‌كنيم.

سلطاني‌فر با بيان اين‌كه در مرحله‌ي بررسي صلاحيت‌ها توسط هيات‌هاي اجرايي با فشارها و رايزني‌هاي اعضاي شوراي مركزي و شخص مهدي كروبي، ابهام از پرونده‌ي برخي كانديداهاي ما برطرف شد، افزود: ما تلاش كرديم همه‌ي زواياي پرونده‌ي كانديداها را روشن كنيم؛ چرا كه در اين مرحله بسياري از كانديداهاي ما بر اساس بند 1، 3 و 5 قانون انتخابات ردصلاحيت شده بودند و لذا ما تلاش كرديم بر اساس همان قانون، شفاف‌سازي و رفع ابهام كنيم.

وي با بيان اين‌كه ما از شوراي نگهبان تشكر مي‌كنيم كه در مرحله‌ي نهايي تعيين صلاحيت‌ها با ژرف‌نگري و سعه صدر، بررسي كرد، افزود: البته برخي اعضاي شوراي مركزي ما كه در نهايت ردصلاحيت شدند سوابق روشني دارند كه بايد در چارچوب قانون صلاحيتشان تاييد مي‌شد و مي‌توانستد در عرصه حاضر شوند.

به گزارش ايسنا، دبيركل حزب اعتماد ملي هم دراين ارتباط خاطرنشان كرد كه در مجلس هشتم قطعا بايد اين نواقص پي‌گيري و رفع شود تا قانون چندپهلو نباشد.

در ادامه سلطاني‌فر در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه از افزايش سن‌ راي‌دهندگان گله كرد، خاطرنشان كرد: ما نيز نسبت به اين قضيه متاسفيم و فكر مي‌كنيم نسل جوان و نوجوان ما با توجه به افزايش آگاهي‌هاي سياسي و اجتماعي‌شان مي‌توانند در اين صحنه حاضر باشند؛ لذا اگر به مجلس برويم در جهت اصلاح اين نقيصه تلاش مي‌كنيم.

هم‌چنين كروبي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري گفت: متاسفانه بسياري از احزاب در كشور ما معلول قدرت هستند و اين همان چيزي است كه بارها و حتي در زمان مديريتم در مجلس ششم به آن اشاره مي‌كردم.

كروبي با تاكيد بر اين‌كه ما مي‌خواهيم فرهنگ حزبي را ترويج كنيم، گفت: بعد از انتخابات مجلس هشتم نيز بدون وقفه فعاليت‌هاي حزبي‌مان را انجام خواهيم داد و بنا داريم بعد از اين مقطع نيز فعاليت حزبي داشته باشيم.

سلطاني‌فر نيز در اين رابطه افزود: بنا نداريم حزبمان كار فصلي و انتخاباتي انجام دهد؛ لذا برنامه‌ريزي كرده‌ايم پس از اين انتخابات نيز فعاليت‌هاي خود را ادامه دهيم و از همين جا اعلام مي‌كنم براي انتخابات رياست‌جمهوري آينده نيز از ارديبهشت ماه و بعد از طي خستگي فروردين، فعاليت‌هايمان را آغاز مي‌كنيم.

در ادامه كروبي در پاسخ به سوال خبرنگاري، با بيان اين‌كه تا كنون بسياري از شركت‌نكردن‌ها در انتخابات از حرف‌هاي مايوس‌كننده‌ي برخي اصلاح‌طلبان بوده است، افزود: در دوران اصلاحات كه گاهي ما به قم سفر مي‌كرديم، برخي مراجع تقليد كه طرفدار انديشه‌ي ما بودند نسبت به حرف‌هاي نسنجيده و ناپخته‌ي برخي افراد در جريان اصلاحات هشدار مي‌دادند.

به گزارش ايسنا، سلطانِي‌فر هم در بخش ديگر سخنانش گفت: از مجموع 290 كرسي حزب ما در 165 كرسي كانديدا دارد؛ يعني 30 نفر در تهران و 135 نفر در شهرستان‌ها كه مجموعا در 57 درصد كرسي‌ها مي‌شود.

وي افزود: در مرحله‌ي اول بررسي‌ها 62 درصد كانديداهاي ما رد صلاحيت شده‌اند كه در مرحله‌ي بعد اين رقم به 74 درصد افزايش يافت كه در ادامه با تلاش‌هاي آقايان كروبي، خاتمي و هاشمي در ابتدا و پس از آن كه در مراحل بعد بيشتر رايزني‌ها برعهده‌ي آقاي كروبي بود و با ملاقات‌ها مكرر با مقامات عالي‌رتبه مثل وزير اطلاعات، وزير كشور و دبير شوراي نگهبان و ديدار با مقام معظم رهبري موفق شديم از حقوق ضايع شده‌ي جمعي از اصلاح‌طلبان و كانديداهاي حزب اعتماد ملي دفاع كنيم و در سايه‌ي وسعت‌نظر مقامات جمعي تاييد شدند؛ البته با اين حال باز هم صلاحيت عده‌اي از افراد اصلي حزب و روساي حزب در استان‌ها تاييد نشد.

سلطاني‌فر در ادامه گفت: ستاد انتخابات حزب از يكسال پيش تشكيل شده بود و در 45 جلسه‌اي كه برگزار كرد بر اساس تحصيلات، سوابق اجرايي و دانشگاهي و حركت در مسير خط امام و نيز داشتن مقبوليت‌هاي لازم در ميان مردم كانديداهاي خود را انتخاب كرد. ما هم‌اكنون در 28 استان كانديدا داريم، در دو استان قم و مركزي هيچ كانديدايي نداريم، در شش استان بيش از هشت كانديدا داريم و در ساير استان‌ها بين يك تا هشت نفر كانديدا وجود دارد.

رييس اجرايي ستاد انتخابات حزب اعتماد ملي، افزود: همانطور كه آقاي كروبي فرمودند وضعيت ما در مقايسه با رقيب از چند جهت نابرابر است. يكي از نظر تعداد كانديداها كه آنها براي 100 درصد كرسي‌ها كانديدا دارند و ما تنها براي حدود 165 كرسي كانديدا داريم. نكته‌ي دوم اين است كه رقباي ما از دو ماه قبل حتي اوراق تبليغاتي‌شان را هم چاپ كرده‌اند و ما در چند روز اخير توانستيم كانديداهاي خود را تعيين كنيم. همچنين ما بخشي از نيروهاي اصلي خود را نداريم؛ در حالي كه اگر اين افراد تاييد مي‌شدند در حوزه‌هاي خود از موقعيت خوبي برخوردار بودند.

وي در پايان با بيان اين كه ما در تبليغات هم با وضعيت نابرابري مواجه هستيم، ابراز عقيده كرد: ما تنها پنج درصد امكانات تبليغاتي را در اختيار داريم در حالي كه رقيب ما بين 94 تا 95 درصد امكانات تبليغاتي را در اختيار دارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مهدي كروبي: اختلافي با آقاي خاتمي ندارم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016