یکشنبه 19 اسفند 1386

مهدي كروبي: اصلاح‌طلبي دوران خاتمي جمهوري اسلامي را زير سوال ‌مي‌برد، وحدت نیوز

رئيس حزب اعتماد ملي در گفت‌وگو با هفته‌نامه نيوزويك در پاسخ به اين سوال كه مهمترين انتقاد وي درباره جنبش اصلاح‌طلبي در دوره آقاي خاتمي چيست گفت: «مهمتر از همه شيوه تخريبي آنها بود. آنها بخش‌ اسلامي جمهوري اسلامي را زير سوال مي‌بردند.»

به گزارش آزانس خبری وحدت، مهدي كروبي در مصاحبه با "مازيار بهاري" خبرنگار هفته‌نامه نيوزويك در ايران به سوالاتي درباره انتخابات آتي مجلس،‌ رابطه با ايران و روند اصلاحات پاسخ داد.

اين هفته‌نامه در مقدمه اين گفت‌و‌گو نوشت: «مهدي كروبي خود را همچون "ال گور" ايران مي‌داند. به گفته وي، تقلب در انتخابات رياست جمهوري سال 2005 برايش به قيمت شكست از احمدي‌نژاد منجر شد.»

ال گور نامزد دموكرات‌ها در انتخابات سال 2000 رياست جمهوري آمريكا بود كه با راي دادگاه عالي آمريكا قافيه را به جرج بوش باخت.

رئيس حزب اعتماد ملي در پاسخ به سوال نيوزويك درباره دلايل نگراني‌هاي خود پيش از انتخابات گفت: «تعداد زيادي از افراد شايسته كه مي‌توانستند نامزد مجلس باشند صلاحيتشان رد شد.»

وي با اشاره به مذاكرات كه با مقامات عاليرتبه داشته تاكيد كرد كه شرايط انتخابات هم‌اكنون بهبود يافته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

كروبي درباره نقش شوراي نگهبان در كشور گفت: «وظيفه شوراي نگهبان حصول اطمينان از اين امر است كه مصوبات مجلس با آموزه‌هاي اسلامي مطابقت داشته باشد. با وجود آن كه از برخي تنگ‌نظري‌ها آسيب ديده‌ايم اما آنها [شوراي نگهبان] به آنگونه‌اي كه بعضي‌ها فكر مي‌كنند، كوته‌نظر نيستند.»

وي تاكيد كرد: «دموكراسي در جوامع مختلف معني مختلفي دارد. افرادي مانند من هستند كه مي‌دانند كجا زندگي مي‌كنند و چگونه بايد دموكراسي را در كشورشان تدوين كنند.»

وي با انتقاد از برخي‌ سوء استفاده كنندگان گفت: «كساني هستند كه به محض يافتن فرصت سوء استفاده از آزادي را آغاز مي‌كنند. مانند كساني كه هر موقع بتوانند دين را به استهزاء مي‌گيرند. اين دسته به مرتجعين بهانه مي‌دهند كه حمله همه جانبه‌اي عليه كساني آغاز كنند كه درباره دموكراسي حرف مي‌زنند.»

وي در پاسخ به اين سوال كه مهمترين انتقاد وي درباره جنبش اصلاح‌طلبي در دوره آقاي خاتمي چيست،‌ افزود: «مهمتر از همه شيوه تخريبي آنها بود. آنها بخش‌اسلامي جمهوري اسلامي را زير سوال مي‌بردند. جمهوري اسلامي، حكومتي است كه از سوي مردم كشوري انتخاب شده كه اكثريت مردم آن مسلمان هستند.»

وي از ارايه نظر درباره دولت احمدي‌نژاد خودداري كرد و در واكنش به احتمال تقلب در انتخابات مجلس گفت: « اين يكي از دغدغه‌ها من است. اما اين بار به نامزدها اجازه داده شده تا ناظران خود را به حوزه‌هاي انتخاباتي منصوب كنند.»

وي دولت خاتمي را متهم كرد كه به اندازه كافي براي حفاظت از آراي مردم قوي نبوده است.

وي درباره از سرگيري رابطه با آمريكا تاكيد كرد: «آمريكا از سابقه خوبي در ايران برخوردار نيست. اما من اكنون طرفدار ازسرگيري رابطه هستم.»

Copyright: gooya.com 2016