چهارشنبه 3 مرداد 1386

سيداحمد خاتمی: کودتای نرم دشمنان محقق نمی‌شود، ايسنا

فتوای وهابيت از مکتبی بی‌اساس نشات گرفته است
جامعه‌ مدرسين برای شهری غيرازقم کانديدا معرفی نمی‌کند


خبرگزاری دانشجويان ايران - بجنورد
سرويس: سياسی

يک عضو جامعه‌ مدرسين حوزه علميه قم گفت: وهابيت فرقه‌ای تندرو از فرقه‌های اهل سنت است و فتوايی که آنان دادند از مکتبی بی‌اساس نشات گرفته است. رفتار نادرست و بی‌مبنای مفتی‌ها را نبايد پای اهل سنت گذاشت، دليل آن هم موضع‌گيری‌های اهل سنت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) آيت‌الله سيداحمد خاتمی طی نشستی خبری در جمع خبرنگاران در بجنورد خاطرنشان کرد: ‌اين فتاوا و امثالهم که مقدسات جهان اسلام را زير سوال می‌برد، در حقيقت خدمت به آرمان‌های آمريکاست.

وی با اشاره به انفجار حرمين عسگريين(ع) اين امر را تلاش استکبار برای ايجاد تفرقه و نفاق در سال انسجام اسلامی دانست.

امام جمعه موقت تهران گفت: علمای اهل سنت جهان اسلام به ويژه علمای اهل سنت ايران در برابر اين فتوای شيطانی موضع قاطع بگيرند و اعلام کنند اين فتوا ضد اسلامی است.

وی از شورای هماهنگی تبليغات اسلامی خواست تا اين هفته بعد از نماز جمعه با اعلام راهپيمايی عمومی عليه اين حرکت اقدام نمايند.

وی همچنين خطاب به وزارت خارجه کشورمان گفت: در مقابل اين فتوا ساکت ننشينيد و سفير دولت سعودی را فراخوانده و عاقبت اين اقدام شوم را به ايشان متذکر شويد. دولت سعودی نمی‌تواند شانه از زير بار مسووليت خالی کند، زيرا اينان از اين دولت حقوق می‌گيرند و دولت سعودی می‌تواند با قطع حقوق آن‌ها آنان را مجازات کرده و اجازه‌ صدور چنين فتواهايی را به آنان ندهد.

وی با بيان اين که " گاهی دولتمردان عربستان نيز صحبت از خطر قدرت شيعيان می‌کنند" خاطرنشان کرد: شايد گاهی چنين صحبت‌هايی زمينه‌ساز اين‌گونه فتاوا باشد.

وی خطاب به مفتی‌ها گفت: بدانيد شيعيان در خط مقدم دفاع از دين و مقدسات هستند. نه تنها خطری نمی‌باشند بلکه پشتوانه عزت‌مندی برای گسترش اسلام نيز می‌باشند.

اين عضو جامعه‌ مدرسين درباره برنامه‌های آتی تشکل متبوعش برای انتخابات گفت: آن‌چه تاکنون مسلم شده اين است که جامعه‌ مدرسين در راستای تشويق مردم برای حضور درانتخابات و بيان معيارها و ملاک‌های اصلح وارد عرصه‌ سياسی يا فرهنگی می‌شود.اما در بيان مصاديق برای کل کشور تاکنون رسم جامعه‌ مدرسين اين بود که برای شهرهايی غير از قم کانديدايی معرفی نکند، وليکن تاکنون برای قم نيز در شورای عالی جامعه بحث جدی مطرح نشده است.

خاتمی گفت: اينجانب به عنوان يک عضو پيشنهاد کرده‌ام که شان جامعه مدرسين، شان پدری است و اين‌که تمام گروه‌هايی که دلداده دين و ارزشی هستند در کنار هم قرار بگيرند و جامعه مدرسين در راه اين همدلی تلاش خود را خواهد کرد.

وی درباره‌ گروه پنج نفره مرضی‌الاطراف اصولگرايان تصريح کرد: به طور رسمی پيشنهادی در اين خصوص به جامعه‌ مدرسين داده نشده اگر هم گفته می‌شد، جامعه نمی‌پذيرفت.

وی درباره حضور خود در اين گروه گفت: مطبوعات تنها در اين زمينه به گمانه‌زنی پرداختند. در صورتی که اگر هم بخواهند بنده در اين جمع شرکت نمی‌کنم گرچه تمام آرزويم به وحدت رسيدن گروه‌های اصول‌گراست. اين واقعيت است که وحدت عامل اصلی موفقيت ـ چه برای اصول‌گرايان و چه برای اصلاح‌طلبان ـ است و با تفرقه به هدف خود نمی‌رسند. بر اين اساس است که اصول‌گرايان با کنار گذاشتن سلايق شخصی و محور قرار دادن مسايل اهم، سعی دارند به وحدت نظر برسند. اين وحدت نظر آنان را کمک خواهد کرد که در انتخابات پيروز باشند.

اين عضو مجلس خبرگان به اصول‌گرايان کشور گفت: يکی از محک‌های اصول‌گرايی همين است که در دوراهی‌های منافع شخصی و منافع اسلام و نظام کدام را برمی‌گزينيد. اگر منافع نظام را لحاظ کنيد اصول‌گرا هستيد و اگر منفعت شخصی و حزب خود را لحاظ کنيد از دايره‌ اصول‌گرايی خارج هستيد.

وی تصريح کرد: اصول‌گرايی يک شعار نيست بلکه يک رفتار دين‌مدارانه است که اميدوارم اصول‌گراها به اين نکته توجه کنند.

وی متذکر شد: کانديدايی اگر مشاهده کرد شخص ديگری از او اصلح‌تر است، به نفع او کنار برود و وی را تقويت کند. اين معنای واقعی اصول‌گرايی است. ولی اگر با بهانه‌های واهی خود را ترجيح دهد اين نشانه خروج از اصول‌گرايی است.

خاتمی خاطرنشان کرد: اختلاف سليقه در يک جامعه آزاد امری طبيعی است، طبيعی است که اصول‌گراها هم اختلاف سليقه داشته باشند. اختلاف سليقه به معنی تفرقه نيست. اصول‌گرايان بايد مراقب باشند اين اختلاف سليقه آن‌ها را به تفرقه نکشاند.

اين عضو جامعه‌ مدرسين حوزه علميه قم تاکيد کرد: اصول‌گرايی مورد قبول ما همان است که مقام معظم رهبری در جمع مسوولان نظام بر آن تاکيد کرده‌اند. اصول‌گرايی رفتار دين‌گرايانه است. البته معنی آن اين نيست که اصول‌گرايی پويا نباشد. اصول‌گرايی پويا، زنده با نشاط و همراه با اصلاح در تمام عرصه‌هاست.

وی با اشاره به استعفای غروی از سخنگويی جامعه‌ مدرسين خاطرنشان کرد: گزينه‌ای در حال حاضر برای سخنگويی اين جامعه مطرح نيست.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به ديدار مقامات ايرانی و آمريکايی در بغداد گفت: اين مساله به درخواست مقامات عراقی به ويژه حکيم انجام گرفته و در راستای خدمت به مردم عراق است. مذاکرات فقط در چارچوب حل مشکلات مردم عراق می‌باشد. اين گام بر حسن نيت ايران و دروغ بودن ادعاهای آمريکا صحه می‌گذارد. آنان که می‌گويند ايران در امور عراق دخالت می‌کند؛ اگر ايران در امور عراق هم دخالتی داشته باشد در راستای ايجاد امنيت و رفاه مردم عراق است که ما امنيت عراق را از امنيت خودمان جدا نمی‌دانيم.

وی همچنين بر تلاش جهت آزادسازی ديپلمات‌ها در خلال مذاکرات تاکيد کرد.

خاتمی درباره انقلاب مخملی نيز اظهار کرد: تاکنون اين تلاش‌ها به جايی نرسيده است و با آگاهی و رشدی که در مردم می‌بينيم کودتای نرم دشمنان هيچ‌گاه محقق نخواهد شد، آنان تلاش زيادی کرده‌اند، اما هميشه ناکامند.

امام جمعه موقت تهران درباره طرح ارتقای امنيت اجتماعی نيز اظهار کرد: طرح ارتقای امنيت اجتماعی خواست اکثريت مردم است و سخنی شعاری نيست، اکثريت مردم می‌خواهند جامعه‌ پاک و سالم داشته باشند. همه احساس امنيت کنند و در آن جامعه نواميس مورد تعرض قرار نگيرد. در حقيقت اين طرح لبيک‌گويی به خواست اين مردم است.

اين عضو مجلس خبرگان ابراز اميدواری کرد که اين طرح به صورت پويا تا پاک‌سازی جامعه به راه خود ادامه دهد.

اين عضو جامعه‌ مدرسين حوزه علميه قم درباره بحث‌های انتخاباتی نيز گفت: با توجه به نشاط و تحرکی که از هم اکنون پيداست، انتخابات پرشوری خواهيم داشت و آن‌چه مطلوب ماست حضور مردم در پای صندوق‌های رای است. هر رايی که به صندوق‌ها ريخته می‌شود بيعت با نظام است.

وی درباره ترکيب احتمالی مجلس هشتم نيز گفت: ترکيب مجلس هشتم مانند هفتم خواهد بود با اين تفاوت که اقليت تعداد بيشتری از کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص خواهند داد، منتها از شواهد برمی‌آيد تندروهای افراطی جايی در اين مجلس نداشته باشند. با چشم‌اندازی که در اصول‌گراها وجود دارد و وحدتی که در پيش گرفته‌اند همچنان اکثريت مجلس آتی نيز در اختيار آنان باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمی گفت: دغدغه‌ مردم ما دغدغه معيشت است و اين موضوع جای هيچ انکاری ندارد، هرکس در جامعه زندگی کند، اين را می‌بيند، بايد توجه داشت کسانی که مشکلات اقتصادی مردم را مطرح می‌کنند، در زمان اقتدار خود چه ميزان اين مشکلات راحل کرده‌اند.

وی در‌ مقايسه دولت قبل با دولت جديد گفت: مسايل اقتصادی دولت خدمتگزار فعلی از منظر کلان و خرد قابل بررسی است؛ در مسايل کلان وضعيت اقتصادی مردم بهتر شده است، ليکن در مسايل خرد آن‌چنان ملموس نيست. طرح سهميه‌بندی بنزين يک طرح کلان اقتصادی است که جلوی خروج ميلياردها دلار را می‌گيرد.

وی ادامه داد: هر اقدام بزرگی در کنارش پيامدهايی نيز دارد، خوشبختانه مسوولين با آگاهی در جهت حل اين مشکلات کار می‌کنند. چشم‌انداز زندگی مناسبی توسط دولت خدمتگزار پيش روی مردم است که برخی می‌خواهند با طرح‌هايی که دارند اين چشم‌انداز را تيره جلوه دارند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سيداحمد خاتمی: کودتای نرم دشمنان محقق نمی‌شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016