جمعه 9 تیر 1385

بازخوانی واقعه‌ ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ در حزب موتلفه: مصمم بوديم منافقين (مجاهدين خلق) را وارد حکومت نکنيم، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تاريخ

حزب موتلفه‌ی اسلامی طی جلسه‌ای واقعه‌ی سی خرداد ۱۳۶۰ (اعلام جنگ مسلحانه‌ی سازمان مجاهدين خلق(منافقين) عليه نظام جمهوری اسلامی ) را با حضور حميدرضا ترقی ، محسن رفيقدوست و عزت شاهی بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، حميدرضا ترقی در اين نشست با بيان اينکه روی آوری منافقين به مبارزه مسلحانه عليه نظام اسلامی را بايد در مبانی و ريشه‌های فکری آنها جست و جو کرد،افزود: آنها انقلاب اسلامی را يک قيام می دانستند و نه انقلابی با رهبری و نظام مشخص.

وی ادامه داد: منافقين تصور می‌کردند، عده‌ای با استفاده از روحيات مذهبی مردم روی موج قيام مردمی سوار شده‌ و انقلاب را پيروز کرده‌اند و سيستم حاکم بعد از انقلاب را تلفيقی از ارتجاع و ليبراليسم می دانستند.

اين عضو شورای مرکزی حزب موتلفه‌ی اسلامی همچنين يادآور شد: بر خلاف برخی که فکر می‌کنند منافقين به خاطر عملکرد نظام اسلامی وارد فاز نظامی شدند، معتقدم منافقين از ابتدای انقلاب قصد براندازی داشتند؛ چون از ابتدا که پادگان‌ها به دست مردم افتاد، آنها به فکر جمع آوری سلاح و خالی کردن پادگان‌ها از اسلحه و انبار کردن آنها بودند و اين امر نشان می‌دهد آنها نقشه داشتند، از سويی تلاش منافقين برای نفوذ عواملشان در مراکز مهم حکومتی نشان می‌دهد آنها برنامه داشتند.

وی ادامه داد : منافقين ابتدا با تصرف لانه‌ی جاسوسی مخالف بودند، اما به دليل ماهيت ضدامپرياليستی آن مجبور شدند يک بيانيه حمايتی ضعيف صادر کنند.

ترقی در ادامه تصريح کرد: در تظاهرات ۳۰ خرداد که اعلام ورود به جنگ مسلحانه بود آنها در مسير تظاهرات ۱۶ نفر از بسيجيان و پاسداران را به طرز فجيعی شهيد کردند. مثلا يکی از پاسداران را گردن زدند. به عبارتی هر کس مانع آنها می‌شد، از سر راه بر می داشتند. آنها در آن تظاهرات قصد داشتند در ابتدا مجلس را تصرف کنند و بعد به جماران يورش ببرند. به نظر ما حرکت سی خرداد يک کودتا عليه نظام اسلامی بود.

وی در بخش ديگری از سخنان خود منافقين و جريان ليبرال بنی صدر را دو لبه‌ی يک قيچی عليه نظام اسلامی توصيف کرد و گفت: شهيد لاجوردی برای روشن کردن ماهيت نفاق منافقين، بی‌نظير و بهترين عنصری بود که توانست مخالف‌ترين و محکم‌ترين‌ها را به موافق تبديل کند. شهيد لاجوردی بود که با کار دقيق فکری و ايدئولوژيک توانست بسياری از منافقين را بازسازی و اصلاح کند.

به گزارش ايسنا در ادامه‌ی اين نشست محسن رفيق دوست نيز به توصيف شرايط قبل از انقلاب و مبارزات آن زمان پرداخت و با ملهم خرداد ۴۲ دانستن تمام جريان‌های مبارز گفت: ما در سال‌های قبل از پنجاه چند بار با امام(ره) تماس گرفتيم و درباره رابطه با نيروهای مسلحی چون منافقين کسب نظر کرديم ، اما ايشان راه نجات جامعه را در گرو همکاری با اين گروه‌ها نمی دانستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با ذکر خاطره‌ای از شهيد مطهری از مخالفت آن شهيد با همکاری با منافقين خبر داد و گفت: شهيد مطهری اينها را مسلمان و همکاری با آنها را جايز نمی‌دانست.

رفيق‌دوست صدور دستور شهادت مطهری را با چهار واسطه به آمريکايی‌ها منتسب کرد و گفت: دستور ترور شهيد مطهری را آمريکايی‌ها با چهار واسطه به فرقان داده بودند.

وی در ادامه اظهار داشت: اين که گفته می شود در سازمان منافقين عده‌ای اپورتونيست (فرصت‌طلب) بودند و عده‌ای هم مذهبی. دروغ بود؛ اين‌ها همه باهم يکی بودند.

رفيق دوست در پاسخ به سوالی درباره‌ی نحوه‌ی تعامل جريانی که رفيق دوست در آن قرار داشت با سازمان مجاهدين خلق (منافقين) گفت: ما در اول انقلاب مصمم بوديم آنها را به هيچ جای حکومت راه ندهيم و اين به دليل شناخت ما از اين‌ها در زندان بود. معتقديم اگر ما اين کار را نمی کرديم آنها ما را بيرون می کردند.

در ادامه‌ی اين نشست عزت مطهری (عزت شاهی) – از مبارزان عصر پهلوی - به ذکر خاطراتی از مبارزات آن زمان پرداخت.

Copyright: gooya.com 2016