پنجشنبه 10 آذر 1384

حمله شديد "بازتاب" به احمد شیرزاد به خاطر اظهاراتش درباره مسائل هسته ای ايران

عضو اتمي مشاركت، انگليسي‌تر از انگليسي‌ها!

شيرزاد در حالي مدعي شد محمدرضا شاه پهلوي در پي غني‌سازي اورانيوم و دستيابي به چرخه سوخت نبوده، كه امروز دبير بخش اتمي وزارت خارجه بريتانيا در زمان رژيم سابق ایران، در خاطرات خود به درخواست شاه سابق براي غني‌سازي اورانيوم و ساخت تجهيزات آب سنگين و سانتريفيوژ، اشاره كرده است.


هم‌زمان با نخستين گام‌هاي موفق در پرونده هسته‌اي و توقف اقدامات كشورهاي غربي عليه ايران، يك نماينده مجلس ششم در سخناني همگام با آمريكا، انگليس و اسرائيل، مدعي شد ايران آمادگي ساخت بمب هسته‌اي را دارد.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، احمد شيرزاد كه مدعي اطلاعاتي در زمينه فيزيك هسته‌اي است، روز گذشته در دانشگاه تهران گفت: سوختي كه از نيروگاه‌ها بيرون مي‌آيد، ماده‌اي بسيار حساس است كه مي‌تواند مصارف نظامي متعددي داشته باشد.

شيرزاد در حالي مدعي شد محمدرضا شاه پهلوي در پي غني‌سازي اورانيوم و دستيابي به چرخه سوخت نبوده، كه امروز دبير بخش اتمي وزارت خارجه بريتانيا در زمان رژيم سابق ایران، در خاطرات خود به درخواست شاه سابق براي غني‌سازي اورانيوم و ساخت تجهيزات آب سنگين و سانتريفيوژ، اشاره كرده است.

وي حساس‌ترين مرحله چرخه سوخت را «غني‌سازي» خواند و افزود: هر فناوري كه بتواند، غني‌سازي را تا ميزان 4 درصد انجام دهد، مي‌تواند با تكرار آن، غني‌سازي را تا مقادير بالاتر؛ يعني تا 30 درصد و حتي بالاتر انجام دهد؛ به همين علت هم غربي‌ها روي قضيه غني‌سازي اين‌قدر حساس هستند.

اين نماينده سابق، بدون اشاره به تلاش خود و جمع ديگري از نمايندگان مجلس ششم براي الزام دولت خاتمي به تصويب پروتكل الحاقي گفت: يك زماني، كساني در كشور نشسته و استراتژي هسته‌اي تدوين كرده‌اند، اما روشن نيست كه اين افراد چه كساني بوده‌ و چه استراتژي داشته‌اند.اين در حالي است كه طرح نمايندگان مجلس ششم براي تصويب پروتكل الحاقي و القاي غيرواقعي فضاي رعب در ايران، نقش قابل توجهي در امتيازگيري اروپا از ايران در پرونده هسته‌اي داشت.

وي همچنين به معضل يافت منابع اورانيوم به عنوان منابع اوليه اين فناوري اشاره كرد و گفت: ايران به لحاظ منابع اورانيوم، كشور بسيار فقيري است و برخلاف تبليغات فعلي، هيچ كار جدي براي اكتشاف منابع صورت نگرفته است.شيرزاد ادامه داد: يك منبع معدني در يزد هست كه با همكاري چيني‌ها و با حفاري 300 متري زير زمين به دست آمده و منابع آن بسيار اندك است، در 27 سال پس از انقلاب هم امكان وارد كردن اورانيوم را نداشته‌ايم.

اين در حالي است كه بنا بر آمار جهاني، ايران از نظر معادن اورانيوم جهان رتبه دهم را داراست.
بر اساس اين آمار، استراليا، قزاقستان، كانادا، آفريقاي جنوبي، ناميبيا، برزيل، روسيه، آمريكا، ازبكستان و ايران به ترتيب ده كشور داراي منابع غني اورانيوم را تشكيل مي‌دهند و كشورهاي اتمي نظير انگليس، فرانسه و چين ميزان اورانيوم كمتري نسبت به ايران دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نماينده اصفهان در مجلس ششم در بخش ديگري از اظهاراتش، اين گفته را كه «توليد انرژي و ساخت نيروگاه‌ها در ايران به قبل از انقلاب برمي‌گردد» رد كرد و افزود: «پيش از انقلاب، تنها پروژه ساخت نيروگاه مطرح بود و سوخت آن هم قرار بود از خارج تأمين شود، نه اين‌كه در داخل توليد شود».
در همين حال، امروز «توني بن»، دبير مسائل انرژي اتمي وزارت خارجه انگليس كه در سال‌هاي 1975 تا 1979، واسطه انتقال فناوري‌هاي هسته‌اي به رژيم شاه بوده، ضمن درج برخي خاطرات خود در روزنامه «گاردين» ‌نوشت: سي سال پيش در 7 ژانويه سال 1976، من به عنوان دبير مسائل هسته‌اي وزارت خارجه براي انجام بحث‌هاي طولاني با شاه ايران در كاخش به تهران رفتيم كه بيشتر وقت ما، صروف بحث و گفت‌وگويي پيرامون طرح‌هاي شاه براي ايجاد يك پروژه برق هسته‌اي بزرگ شد. خلاصه‌اي از برنامه‌هاي آنان توسط دكتر اكبر اعتماد، رئيس سازمان انرژي اتمي آن زمان، در اختيار من گذاشته شد كه نشان مي‌داد، قصد دارند يك مركز توليد برق با ظرفيت 24 مگاوات را تا سال 1994 بنا كنند كه بزرگ‌تر از برنامه‌اي بود كه خود بريتانيا در آن زمان در فكر تأسيس آن بود. شاه ابراز علاقه‌اي به داشتن سانتريفيوژها از خود نشان مي‌داد كه براي عمليات بازفراوري اورانيوم اساسي است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حمله شديد "بازتاب" به احمد شیرزاد به خاطر اظهاراتش درباره مسائل هسته ای ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016