جمعه 1 تير 1386

جايزه‌های نهمين دوسالانه گرافيک ايران تقسيم شدند، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - هنرهای تجسمی

هفته‌ی گرافيک ايران تمام شد. برندگان با آغاز نمايشگاه دوسالانه‌ی نهم گرافيک ايران معرفی شدند. معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برپايی جشنواره‌ی بين‌اللمللی هنرهای تجسمی در تهران خبر داد. فرشيد مثقالی به‌خاطر تلاش ۳۵ ساله‌اش در عرصه‌ی هنر گرافيک مورد تجليل ايکوگرادا قرار گرفت. احصايی نمونه‌هايی از آثارش را برای تشويق به دو گرافيست جوان هديه کرد. جايزه‌ی بزرگ بانی دوسالانه‌ی گرافيک به تهمتن امينيان اعطا شد و در نهايت ۳۶ جايزه به ايران و شش جايزه به همه‌ی دنيا رسيد...

اين‌ها بخشی از اتفاق‌هايی بودند که يک روز پس از روشن شدن چراغ نمايشگاه نهمين دوسالانه‌ی گرافيک ايران در مجموعه‌ی صبای فرهنگستان هنر، شامگاه پنج‌شنبه در محل موزه‌ی هنرهای معاصر تهران محقق شد.


بينال گرافيک نشانی از پيشرفت تمدن هنرمند از تصوير به کلام

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم، امرالله فرهادی گزارشی از عملکرد شش‌ماه‌ی دبيرخانه‌ی دوسالانه ارايه کرد؛ سپس رييس دوسالانه‌ی نهم گرافيک در سخنان کوتاهی از بی‌ينال گرافيک ايران به‌عنوان واقعه‌ی بزرگ ياد کرد و گفت، در آثار ارسال شده به دو‌سالانه نوشته و کلام حضور قاطعی داشتند و به‌نظر می‌رسد که با پيشرفت تمدن هنرمند از تصوير به کلام گذر می‌کند.

سيدمحمد احصايی در ادامه هديه‌ای را به امرالله فرهادی به پاس قدردانی از تلاش‌ برای برگزاری اين دوسالانه تقديم کرد.


وعده‌ی برگزاری جشنواره‌ی بين‌المللی هنرهای تجسمی ايران

پس از آن معاون فرهنگی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جايگاه سخنران قرار گرفت و از آمدن سال پرباری برای هنرهای تجسمی خبر داد.

محمدحسين ايمانی خوشخو گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر دارد تا جشنواره‌ی بين‌المللی هنرهای تجسمی را امسال با حضور استادان ديگر کشورها و اعلام حضور همه‌ی هنرمندان ايرانی در رشته‌های مختلف برگزار کند.

پس از آن حبيب‌الله صادقی - سرپرست موزه‌ی هنرهای معاصر تهران اظهار کرد، اين نمايشگاه چهره‌ی بزرگ طراحی گرافيک کشور را که به کوشش بزرگانی چون مميز رقم خورده است هم در سطح ملی و هم در سطح بين‌المللی به نمايش می‌گذارد.

در ادامه‌ی اين مراسم که در سينما تک برگزار می‌شد، رييس هیأت داوران به سازماندهی غيرقابل باور اين دوسالانه اشاره داشت و ابراز خوشحالی کرد که در اين دوسالانه به‌عنوان عضو هیأت داوران شرکت داشته است.

ورنر يکر، يکی از دلايل به خوبی برگزار شدن اين نمايشگاه را آثار موفقی دانست که به اين دوسالانه راه يافتند.


جايزه‌ها تقسيم شدند!

هم‌چنين برندگان جايزه‌ی "عالی" و جايزه "برای يک عمر تلاش ايکوگرادا از سوی نماينده‌ی اين سازمان جهانی به ترتيب به اميرعلی قاسمی و فرشيد مثقالی برای ۳۵ سال خدمت در تداوم و استمرار گرافيک ايران و خارج از ايران رسيد.

جوايز اول تا سوم بخش بين‌المللی نهمين دوسالانه طراحان گرافيک ايران به‌ترتيب به "رالف شرايفوگل" از کشور سوييس، پنج‌هزار يورو برای اثری با عنوان آکيرا کوروساوا، "تيمو بری" از کشور فنلاند، سه‌هزار يورو، برای اثری با عنوان آنا پو ليتکو سکايا روزنامه‌نگار، "پيمان پورحسين" از کشور ايران، يک‌هزراو۵۰۰ يورو، برای اثری با عنوان تئاتر اميلی تعلق گرفت.

ديپلم افتخار انجمن صنفی طراحان گرافيک ايران نيز به "ايمان متقی راد" از کشور ايران برای اثری با عنوان جشنواره ملی قرآن دانشجويان اعطا شد.


هيات داوران جهانی از هر کشور يکی را برگزيدند

در مراسم يادشده هيات داوران در اين بخش جوايزی را نيز به انتخاب هر عضو اين هيات اهدا کرد؛ "ورنر يکر" - رييس هيات داوران - جايزه‌اش را به "هنينگ واگنبرت" از کشور آلمان برای اثر "ارکستر آندروما مگا اکسپرس" اهدا کرد.

"دانيلا هاوفه" هم جايزه‌ای به "ليزا راماليو" و "آرتور ربلو" از کشور پرتغال برای اثر "من تاورا را دوست دارم" داد. اما "هيروکی ياماموتو" از کشور ژاپن برای اثر "سری کوکو" منتخب "وانگ ژو" بود. "مارتين ووتلی" از کشور سوييس به‌خاطر اثری با عنوان "تريکراوم"، جايزه‌ی امرسنان، داور ترک را دريافت کرد.

ابراهيم حقيقی نيز جايزه‌اش را به "پدرام حربی" از کشور ايران برای اثر "نسل ۳" تقديم کرد و سيدمحمد احصايی، "سيامک فيلی‌زاده" را لايق دريافت جايزه‌ی خود برای اثر "موزه سينمای ايران" شناخت.

از سوی قباد شيوا نيز جايزه‌ای به "فرشيد شفيعی" از ايران برای اثر "ما تصويرگر هستيم " اهدا شد.


احصايی آثارش را کادو داد

همچنين علاوه بر اين جايزه‌ها رييس نهمين دوسالانه‌ی طراحان گرافيک ايران، هديه‌هايی را به دامون خانجانزاده و آنيتا هاشمی‌مقدم تقديم کرد. اين جايزه طرح‌های محمد احصايی را شامل می‌شدند.


پانزده جايزه‌ی جنبی‌

جايزه‌های نخست بخش‌های جنبی، شامل ۱۵ ميليون ريال به‌همراه ديپلم افتخار و تنديس به ترتيب ترافيک به "فرشاد رستمی"، ميراث فرهنگی به "داود مرگان" و بخش گفت‌وگو، "سارا شادرخ" تعلق گرفت. ديپلم افتخار انجمن صنفی طراحان گرافيک ايران هم به "مجيد کاشانی" برای اثری با عنوان ترافيک، اعطا شد.

همچنين در اين بخش به مريم عنايتی، در بخش ترافيک، سفر مطالعاتی يک هفته‌يی به انگلستان به‌همراه لوح تقدير المپياد جهانی طراحی شهری اعطا شد. تهمتن امينيان از اين بخش لوح تقدير المپياد جهانی طراحی شهری را دريافت کرد.

"بابک معدن‌دار" در بخش ميراث فرهنگی، لوح تقدير المپياد جهانی طراحی شهری، "طاهره محبی تابان" در بخش گفت‌وگو لوح تقدير المپياد جهانی طراحی شهری، اختصاص پيدا کرد.


اما جايزه‌ی بزرگ بنيان‌گذار دوسالانه‌ی ۱۸ ساله

به گزارش ايسنا، جوايز بخش‌های هفتگانه نهمين دوسالانه طراحی گرافيک معاصر ايران، جايزه بزرگ مرتضی مميز به "تهمتن امينيان" برای مجموعه آثار حاضر در بخش ملی و تلاش‌های او در زمينه‌ی گرافيک رسيد.

جايزه‌ی بخش طراحی جلد هم شامل - سفر مطالعاتی سه ماهه به فرانسه به‌همراه ديپلم افتخار و تنديس دوسالانه - به سيدعبدالکريم موسوی برای اثری با عنوان کتاب طنز (۳) اختصاص پيدا کرد. "ترانه صاحب" به‌خاطر کار جلد فولدر کارتن پارس ديپلم افتخار انجمن صنفی طراحان گرافيک ايران را گرفت.

در بخش صفحه‌آرايی، سفر مطالعاتی سه ماهه به فرانسه به‌همراه ديپلم افتخار و تنديس دوسالانه نصيب "پدرام حربی" برای کتاب اسطرلاب شد. ديپلم افتخار انجمن صنفی طراحان گرافيک ايران را هم "مرتضی آکوچکيان" برای تقويم روزانه دريافت کرد.

در بخش نشانه، سفر مطالعاتی سه ماهه به فرانسه همراه با ديپلم افتخار و تنديس دوسالانه برای اثر نشانه هنر، به مهران زمانی رسيد. ديپلم افتخار انجمن صنفی طراحان گرافيک ايران هم غلامرضا نصر اصفهانی برای اثری با عنوان نشانه گروه نمايش سه‌رخ اعطا شد.

داوران در بخش بسته‌بندی هم نغمه فلور ذبيحی را برای کار ساک خريد شرکت اشاره، مستحق دريافت سفر مطالعاتی سه ماهه به فرانسه به همراه ديپلم افتخار و تنديس دوسالانه شناختند و ديپلم افتخار انجمن صنفی طراحان گرافيک ايران به آريا برزن فروزان برای اثر مواد غذايی چيکا اعطا شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در بخش آگهی مطبوعاتی هيات داوران هيچ يک از آثار را به‌عنوان برگزيده‌ی شايسته ندانست، اما ديپلم افتخار انجمن صنفی طراحان گرافيک ايران به فرهاد فزونی برای آگهی پارسه داده شد.

در بخش آگهی شهری هم اين هيات داوران هيچ يک از آثار را به‌عنوان اثر اول انتخاب نکرد و ديپلم افتخار انجمن صنفی طراحان گرافيک ايران را به پيمان بانی‌شرکا برای آگهی انرژی اعطا کردند.

سفر مطالعاتی سه ماهه به فرانسه همراه با ديپلم افتخار و تنديس دوسالانه به‌خاطر اثر مالتی مديا افکار متحرک به هومن مرتضوی در بخش طراحی وب و مولتی مديا و ديپلم افتخار انجمن صنفی طراحان گرافيک ايران هم در اين بخش به عليرضا انوشفر برای سايت گالری سيحون، تعلق گرفت.

به گزارش ايسنا، به برگزيدگان تقديرشده از سوی فرهنگستان هنر تنديس فرهنگستان هنر اعطا شد.

در بخش طراحی روی جلد، بيژن صيفوری به‌خاطر طراحی روی جلد کتاب نظم گفتار، در بخش صفحه‌آرايی مهران زمانی به خاطر سفر پروانه؛ در بخش نشانه، محمد خزايی به‌خاطر نشان مؤسسه‌ی مطالعات اسلامی، در بخش بسته‌بندی، عباس معماران و مهين يوسفيان به‌خاطر نارگل؛ در بخش طراحی آگهی مطبوعاتی، ايراندخت قاضی‌نژاد برای آگهی تصويرسازی اثرگذار، در بخش آگهی شهری پوريا عريانی به‌خاطر شهر صدرا، لوح تقدير فرهنگستان هنر را دريافت کردند. در بخش پوستر جنبی و بين‌الملل هم به ترتيب لوح تقدير به نسرين شهباززاده به‌خاطر پوستر ترافيک و وحيد عرفانيان برای پوستر عاشورا رسيد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33527

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جايزه‌های نهمين دوسالانه گرافيک ايران تقسيم شدند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016