یکشنبه 12 تیر 1384

مديران وزارت خارجه سعي دارند با ماله‌كشي رسوايي مربوط به توهين مقامات بلژيكي به رئيس مجلس را در دولت آينده هم به يادگار بگذارند، بازتاب

در حالي كه مديران وزارت خارجه طي هشت سال گذشته با در پيش گرفتن استراتژي تنش‌زدايي يك‌طرفه و ارائه امتيازات گسترده به اروپا مي‌پرداختند، در آخرين هفته‌هاي مسئوليت خود نيز، سعي دارند، با ماله‌كشي رسوايي مربوط به توهين مقامات بلژيكي به رئيس مجلس، اين روش را در دولت آينده هم به يادگار بگذارند.

يك كارشناس ارشد حقوق بين‌الملل در گفت‌وگو با «بازتاب»، ضمن بيان اين مطلب افزود: اظهارات سخنگوي وزارت خارجه كه خود از طراحان سفر رئيس مجلس به اروپاست، در تطهير مقامات بلژيكي، نشان داد كه ديپلماسي جمهوري اسلامي، پس از هشت سال شكست در نزديكي و ابراز وفاداري به اروپا، هنوز قايل به برگزيدن رويكردي بر اساس منافع ملي و حفظ جايگاه ايران در جهان نيست.

هيئت ايراني اعزامي به بلژيك


اين كارشناس افزود: پس از آن‌كه «برلوسكني»، نخست‌وزير ايتاليا، از پذيرش هيأت ايراني سر باز زد ـ كه اين كار در عرف ديپلماتيك به معناي عدم علاقه‌مندي كشور براي تحكيم مناسبات و تبادل نقطه‌نظرات دو كشور به شمار مي‌رود ـ موضع مقامات بلژيكي، جاي تأمل دارد.
اين اقدام، نشان‌دهنده رويكرد اروپا براي گرفتن امتياز بيشتر از ايران است، چراكه به صورت شتابزده، خواهان ملاقات مقامات عالي دو كشور براي تبادل نظرات است.

وي گفت: متأسفانه نظام ديپلماسي ايران، بدون ارزيابي اين روند با پافشاري بر مواضع نسنجيده خود، دوباره عزم سفر به كشور بلژيك را كرده و براي نخستين بار پس از انقلاب، رئيس مجلس براي ديدار سه‌روزه به مركز مقر اروپايي اتحاديه اروپا (بلژيك) اعزام شد اين هيأت عالي‌رتبه ايراني كه قصد مذاكره در ارتباط با آينده روابط سياسي ايران و اتحاديه اروپايي را داشتند، با واكنش منفي روبه‌رو شدند.

اين كارشناس اظهار داشت: سخنگوي وزارت امور خارجه كه خود از بانيان و همراهان هيأت بوده است، اعلام مي‌كند كه هيچ‌گونه ضيافت ناهاري براي هيأت ايراني در نظر گرفته نشده بود كه لغو شده باشد. اين ديگر «عذر بدتر از گناه» است. اين چگونه است كه براي يك ديدار سه روزه، آن هم براي يكي از سران سه قوه كشور كه براي نخستين بار پس از انقلاب به آن يك كشور سفر مي‌كنند، ضيافتي در نظر گرفته نشده باشد.

اين در حالي است كه ميزبان اصلي رئيس مجلس ايران، رسما اعلام مي‌كند، ضيافت در نظر گرفته شده بود، اما به دليل اين‌كه آنان نمي‌توانند آداب پذيرايي خود را تغيير دهند، ضيافت نهار را لغو كرده‌اند.

كارشناس مذكور افزود: بر عهده گرفتن ميزباني از اپوزيسيون جمهوري اسلامي توسط دولت بلژيك در پوشش اجلاس «ايران پس از انتخابات» هم‌زمان با حضور رئيس مجلس ايران در اين كشور، نشانه ديگري از موضع تحقيركننده بلژيك نسبت به مقامات ايراني بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پايان گفت: در عرف بين‌المللي، معناي لغو ضيافت پذيرايي مشخص است. حتي در رژيم گذشته، در سال 1354، هنگامي كه دولت انگلستان در پي اخراج خبرنگار «بي.بي.سي» از ايران، ضيافت نهار وزارت امور خارجه انگليس را به دليل سالروز تجديد مناسبات دو كشور لغو كرد، سفير آن كشور به وزارت خارجه وقت ايران، احضار و مراتب اعتراض شديد دولت ايران براي لغو ضيافت نهار به سفيرشان ابلاغ شد.

Copyright: gooya.com 2016