پنجشنبه 9 تیر 1384

بيانيه جديد اتحاديه اروپا درباره روابط با ايران، ايران

گروه سياسى: جهان غرب براى دريافت سياست خارجى دولت جديد ايران بى تاب است، اين را ده ها خبرنگار و گزارشگر رسانه هاى اروپايى و آمريكايى مى گويند كه نشست هاى هر روز ديپلمات ها و سياستمداران را رصد مى كنند.
از سوم تير و با اعلام نتيجه انتخابات نهمين دوره رياست جمهورى ايران، محافل ديپلماتيك غرب خود را برابر يك سؤال جدى مى بينند «ايران پس از خاتمى چه خط مشى را در صحنه بين المللى پيش خواهد برد؟»
تلاش براى فهميدن پاسخ اين مسأله، سياستمداران اروپايى را به برگزارى چندين جلسه شور و رايزنى با يكديگر و نيز با طرف هاى آمريكايى كشاند و مفسرين و گزارشگران خبرى اين كشورها را بر آن داشت تا حوادث ايران دوره پس از خاتمى را با حساسيتى دو چندان تعقيب كنند.
در حالى كه كاخ سفيد از اولين ساعات اعلام نتيجه انتخابات زنگ هشدار و نگرانى را به صدا درآورده است، اروپايى ها سياستى دوپهلو پيش گرفته اند. از ميان دول ۲۵گانه قاره سبز برخى مثل ايتاليا و انگليس روند انتخابات را زير سؤال برده و سياستى متمايل به مواجهه با دولت جديد دارند و در مقابل كشورهايى مثل آلمان و فرانسه همه چيز را موكول به روشن شدن خط مشى رئيس جمهورى جديد در برابر سه موضوع هسته اى، حقوق بشر و تروريسم كرده اند. اكنون با صدور بيانيه رسمى اتحاديه اروپا كه در آن روند انتخابات مخدوش خوانده شده است به نظر مى آيد ديدگاه جناح هوادار اعمال فشار بر ايران در اكثريت قرار گرفته است.
> بيانيه اى با پيام انتقاد و تهديد
«اتحاديه اروپا» در بيانيه اى براى توسعه همكارى هاى سياسى و اقتصادى با ايران با در نظر گرفتن برخى ضوابط، اعلام آمادگى كرد. در بيانيه اى كه لوكزامبورگ رئيس دوره اى اتحاديه اروپا منتشر كرد، آمده است كه اين اتحاديه نتايج حاصل از مرحله دوم انتخابات رياست جمهورى ايران كه پيروزى آقاى «محمود احمدى نژاد» را در پى داشت، در نظر مى گيرد. بيانيه يادشده افزود: «آقاى احمدى نژاد با چالش هاى مهمى در داخل كشور و همچنين در مسائل مربوط به سياست خارجى مواجه است.»
اين بيانيه ادامه داد كه اتحاديه اروپا «اظهارات وزير كشور را در مورد روند نامطلوب انتخابات رياست جمهورى مورد توجه قرار مى دهد.» در اين بيانيه همچنين آمده است: «اين اتحاديه از اين واقعيت متأسف است كه شمار بسيار زيادى از نامزدها از جمله بسيارى از اصلاح طلبان و تمامى زنان از شركت در انتخابات منع شدند و اين امر موجب دشوار شدن يك گزينش دموكراتيك و واقعى براى ايرانيان شد.»
اين بيانيه به آمادگى اتحاديه اروپابراى استمرار بررسى راه هايى به منظور توسعه افزونتر همكارى اقتصادى و سياسى با ايران اذعان كرد و افزود كه اين آمادگى در ازاى اتخاذ تدابيرى از سوى ايران براى رفع نگرانى هاى اتحاديه اروپا در ارتباط با برنامه هسته اى، مبارزه با تروريسم، حقوق بشر و رويكرد اين كشور در قبال روند صلح خاورميانه خواهد بود. رياست اتحاديه اروپا همچنين ابراز اميدوارى كرد كه «ايران در دوران رياست جمهورى آقاى احمدى نژاد، به تمامى تعهدات بين المللى خود عمل كند و به طور خاص، به اجراى مؤثر توافقنامه پاريس كه در اول نوامبر سال ۲۰۰۴ ميلادى منعقد شد، ادامه دهد. »
> ادامه خط مقابله در كاخ سفيد
بر اساس گزارش خبرگزارى فرانسه، آمريكا بار ديگر در هشدار به ايران ادعا كرد كه تهران در صورت ممانعت از انجام مذاكرات هسته اى با اروپا، ايران را با اقدام احتمالى سازمان ملل روبرو خواهد كرد. اين خبرگزارى فرانسوى ادامه داد: كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا طى گفت وگو با شبكه خبرى فاكس نيوز بار ديگر بر حمايت آمريكا از اقدامات آلمان، فرانسه و انگليس در خصوص برنامه هسته اى ايران تأكيد كرد. رايس گفت: هم چنان مراحلى در اين روند ديپلماتيك وجود دارد كه آنها (اروپا) در آن مشاركت دارند و ما تلاش مى كنيم از سه كشور اروپايى حمايت كنيم.
وى افزود: همه گفته اند - از جمله سه كشور اروپايى - كه اگر ايرانى ها تصميم بگيرند از اين راه (روند ديپلماتيك) خارج شوند، جامعه بين المللى گزينه هايى ديگر نظير شوراى امنيت سازمان ملل را در اختيار دارد. وى ادامه داد: اگر ايرانى ها از اين فرصت استفاده نكنند، آن گاه ما جامعه بين المللى متحد را داريم كه پيش خواهد رفت.
> انگليسى ها در كرسى تصميم گيرى براى ايران
دو تن از سخنگويان وزارت خارجه انگليس با برگزارى يك نشست به پرسش خبرنگاران و نمايندگان افكار عمومى در قبال تحولات اخير در جمهورى اسلامى ايران پاسخ دادند. يكى از سخنگويان وزارت خارجه انگليس در آغاز اين نشست گفت: مواضع رسمى ما در قبال انتخابات رياست جمهورى همان چيزى است كه نخست وزير روز گذشته در نشست مطبوعاتى ماهانه خود اعلام كرد. وى افزود: هيچ تغييرى در سياستهايمان در قبال ايران صورت نگرفته است و ما منتظر هستيم تا رئيس جمهورى جديد قدرت را تحويل گرفته و هيأت دولتش را معرفى كند.
اين سخنگو اظهار داشت: اكنون بايد ديد چه كسانى در ايران بر مصدر كار قرار مى گيرند و به عنوان مثال چه كسى به عنوان وزير خارجه و چه فردى به عنوان دبير شوراى عالى امنيت ملى معرفى مى شود.
وى تأكيد كرد: در واقع ما مى خواهيم ببينيم پستهاى افرادى كه اكنون با ما در تماس هستند، در دولت آينده به چه كسانى واگذار مى شود. اين سخنگو تأكيد كرد: علاوه بر مسأله هسته اى، مواردى چون حقوق بشر، صلح خاورميانه، تروريسم و برخى مسائل ديگر از جمله نگرانيهاى ما در ارتباط با ايران است كه قبلاً اعلام كرده ايم و اكنون نيز كماكان به انتقادهاى خود در اين زمينه ها ادامه خواهيم داد. يكى از خبرنگاران از اين سخنگو در مورد تأثير نتايج انتخابات ايران بر روى كار آمدن حكومت و افراد تندرو در منطقه خليج فارس پرسش كرد.
وى گفت: موضوع حاكم شدن تندروى در يك كشور، به مسائل مختلفى از قبيل تاريخ، دين و فرهنگ آن جامعه بستگى دارد و اينگونه نيست كه جا به جايى قدرت در يك كشور لزوماً به تندروى در منطقه منجر شود.
از سخنگوى وزارت خارجه انگليس در مورد تأثير انتخابات ايران بر لبنان و گروه حزب الله سؤال شد كه وى گفت: ما كماكان از ادامه ارتباط ايران با گروههايى كه با روند صلح در خاورميانه مخالفند، نگرانيم، ولى هنوز بايد منتظر بمانيم تا اقدامهاى ايران را ملاحظه كنيم. از سخنگوى وزارت خارجه انگليس در مورد تأثير انتخابات اخير ايران بر شركتهاى انگليسى فعال در اين كشور پرسش شد كه وى گفت: هنوز مشخص نيست كه سياست خارجى ايران به چه شكلى خواهد بود.
«احمدى نژاد» در طول مبارزه انتخاباتى نوعى دشمنى نسبت به جهان غرب از خود نشان داد و مخالفت خود را با شركتهاى خارجى و بين المللى كه سرمايه و فناورى به ايران مى برند، اعلام كرد. وى از ملى سازى مجدد صنعت نفت ايران سخن گفت كه ممكن است شامل اقداماتى از قبيل لغو قراردادهاى شركتهاى نفتى يا تغيير در متن قراردادها شود، اما همه اين موارد در جريان مبارزات انتخاباتى گفته شده و ما بايد منتظر اعلام رسمى سياستها باشيم. ما شرايط ايران را به دقت زير نظر داريم.»
«خاتمى و هواداران اصلاح طلبش بارها نگرانى خود را از اقدامات تندروها اعلام كردند. اكنون بايد ديد رئيس جمهورى جديد كه به رهبرانقلاب ايران نزديكتر است چگونه عمل خواهد كرد و واكنش اصلاح طلبان به سياستها و اقدامات رئيس جمهورى جديد چگونه خواهد بود. »
اين سخنگو همچنين در بخشى از اظهارنظرهاى خود مدعى شد كه «انتخابات برگزار شده در ايران كاملاً آزاد نبوده است».

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وى با استناد به اظهارنظر برخى از نامزدهاى رياست جمهورى و گزارشهاى رسانه اى گفت كه در اين انتخابات «دخالتهاى فراوانى» صورت گرفته بود.
او همچنين از رد صلاحيت همه داوطلبان زن نامزدى رياست جمهورى به عنوان يكى ديگر از كاستى هاى انتخابات اخير ياد كرد. خبرنگار ايرنا با توجه به مجموعه اظهارنظرهاى اين سخنگو از وى سؤال كرد آيا لندن مايل است موضعى شبيه به كاخ سفيد در قبال انتخابات ايران بگيرد و يا قصد دارد مشى همكاران اروپايى خود نظير آلمان را پيشه كند. اين سخنگو در پاسخ اظهار داشت: واشنگتن با ايران هيچ رابطه سياسى ندارد و مشى سياسى آن كشور كاملاً متفاوت است.
جك استراو، وزير امور خارجه انگليس در ديدار با رئيس سياست خارجى اتحاديه اروپا با وى در خصوص رياست انگليس بر اين اتحاديه و مسائل ديگرى از جمله ايران گفت وگو كرد. اين گزارش حاكى است، استراو تأكيد كرد: از نظر اروپا رياست جمهورى محمود احمدى نژاد هيچ چيزى را در خصوص گفت وگوهاى هسته اى با ايران تغيير نداده است. وزير امور خارجه انگليس گفت: ما براين اساس فعاليت مى كنيم كه دولت جديد ايران تحت رياست جمهورى جديد اين كشور به تعهداتى كه طى جريان مذاكرات دو ساله حاصل شده است، احترام خواهد گذاشت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه جديد اتحاديه اروپا درباره روابط با ايران، ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016