پنجشنبه 9 تیر 1384

عقب‌نشيني فرانسه: نيازي به تعليق برنامه هسته‌اي ايران نيست، بازتاب

پس از عقب‌نشيني تلويحي صدراعظم آلمان و اعلام احتمال ارائه پيشنهاد جديد هسته‌اي به ايران، فرانسه نيز كه باني مذاكرات هسته‌اي ايران و اروپا به شمار مي‌رود، با اعلام مواضعي جديد، از مواضع تند پيشين خود عقب‌نشيني كرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب»، وزير امور خارجه فرانسه در مورد مسائل هسته‌اي ايران مي‌گويد كه در بخش غيرنظامي ايران با روسيه فعاليت مي‌كند و در اين بخش به دليل اين همكاري، هيچ‌گونه مشكلي ندارد و تضمين‌هاي لازم وجود دارد. او گفت: تعليق نبايد براي برنامه‌هاي غيرنظامي صورت گيرد، بلكه بايد براي برنامه‌هاي نظامي انجام شود. ما بايد با ايرانيان مذاكره كنيم تا بتوانيم پاسخ‌هايمان را در اين زمينه به دست آوريم.

او همچنين ادامه داد كه علاقه‌مند است ايران موضوع حقوق بشر را مورد احترام قرار دهد. پرونده حقوق بشر مشكلاتي در گذشته داشته، اما معمولا موضوع اصلي مذاكرات نبوده است.
پيشنهاد معاملات اقتصادي اروپا به ايران، معمولا شامل اعطاي تكنولوژي هسته‌اي صلح‌آميز، هواپيماهاي مدرن مسافربري و حمايت از ايران براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني است.

آنان همچنين به ايران پيشنهاد مذاكرات امنيتي و سياسي داده‌اند تا به اين طريق به ايران اطمينان داده شود كه هدف حمله غرب نخواهد بود. اروپايي‌ها قصد دارند، حمايت كامل آمريكا در اين مذاكرات را هم داشته باشند، اما واشنگتن در اين اواخر اعلام كرده است كه قصد دارد، با تهران درباره انجام فعاليت‌هاي هسته‌اي توافقاتي را به صورت مستقيم انجام دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گفتني است، پيش از اين ژاك شيراك در ديدار توني بلر، نخست‌وزير انگليس، بر لزوم توقف دايمي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران تأكيد كرده بود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عقب‌نشيني فرانسه: نيازي به تعليق برنامه هسته‌اي ايران نيست، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016