دوشنبه 16 اردیبهشت 1387

اروپا در تسخير محافظه‌ كاران، نيوزويك

نيوزويك - ترجمه نيلوفر قديري، همشهری

محافظه‌كاران تقريبا سراسر اروپا را به تسخير درآورده‌اند و در راس دولت‌هاي اين قاره قرار گرفته‌اند.

اينكه آنها با اين همه قدرت در اختيار خود چه مي‌كنند هنوز معلوم نيست.
بازگشت سيلويو برلوسكني به قدرت در ايتاليا، اكنون احزاب راست‌ در اروپا مي‌توانند با افتخار به قاره‌اي كه در كنترل دارند نگاه كنند.

اروپا اكنون از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب يكپارچه به رنگ آبي است. سوسيال دمكرات‌ها در دولت‌هاي ائتلافي در آلمان و هلند پست‌هاي وزارت دارند اما دولت‌ها در اين كشورها توسط راست‌ها اداره مي‌شوند.

تنها 3كشور از اعضاي اتحاديه اروپا يعني انگليس، اسپانيا و پرتغال تحت حكومت انحصاري چپ‌هاست.

انتخاب جياني آلمانو از سياستمداران دوران بعد از فاشيست به شهرداري شهر روم و درخشش بوريس جانسون از پوپوليست‌هاي حزب محافظه‌‌كار توري و از مخالفان اتحاديه اروپا در مقام شهرداري لندن، پيشروي پيروزمندانه راست‌ها به راهروهاي قدرت در اين قاره كامل شد. در بروكسل اگر خوزه مانوئل باروسو رئيس‌ محافظه‌كار كميسيون اروپا بتواند با شكست رقيب چپ گراي خود يعني توني بلر به رياست اتحاديه اروپا برسد، محافظه‌كاران اروپا به اربابان صحنه سياست در اين قاره تبديل مي‌شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما امروز كه محافظه‌كاران اروپا قدرت زيادي در اين قاره به دست آورده‌اند، با اين قدرت چه مي‌كنند؟ جوابي براي اين پرسش فعلا وجود ندارد. محافظه‌كاران بعد از جنگ در اروپا رهبران بزرگي داشته‌اند و ماموريتشان هم مشخص بود.

از جمله اين رهبران چرچيل در انگليس، دوگل در فرانسه و آدنائر در آلمان غربي بود. آنها با هم اختلاف داشتند اما حس اقتدار و اعتماد به ارزش‌هاي نظام محافظه‌كاري هم در آنها قوي بود.

اين محافظه‌كاران كاپيتاليسم اجتماعي را به وجود آوردند، در برابر كمونيسم مقاومت كرده و ارزش‌هاي كاتوليك رومي را حفظ كردند.

محافظه‌كاراني كه امروز در اروپا قدرت را به دست گرفته‌اند ليموزين‌هاي دولتي دارند اما رهبر و متفكري ندارند.

نيكولا ساركوزي در فرانسه با وعده به كار گرفتن بيشتر مردم در جامعه جانشين ژاك‌شيراك شد. اما او اكنون باعث نااميدي بسياري شده‌است.

در حالي كه او سراسر دنيا را به همراه همسر جديدش زير پا مي‌گذارد، نرخ رشد اقتصادي در فرانسه روز‌به‌روز پايين‌تر مي‌آيد.

ساركوزي اشتباهات رهبران قبلي فرانسه را تكرار مي‌كند. آنگلا مركل صدراعظم آلمان نمي‌داند براي كاهش بيكاري در اين كشور چه كند. برلوسكني تا كنون2 طرح براي اصلاح اقتصادي و وضعيت بازار مسكن ارائه كرده اما هنوز هيچ‌كدام جواب نداده‌است.

محافظه‌كاران اروپا به قوانين طلايي محافظه‌كاري پشت كرده‌اند. اين قوانين، دخالت كمتر دولت، نرخ ماليات كمتر و توجه بيشتر به بازار است.

در انگليس، كشور مارگارت تاچر، گوردون براون و دولت كارگري‌ او ماليات را كاهش داده درحالي‌كه ديويد كامرون رهبر حزب توري وعده پول دولتي بيشتر براي هزينه‌هاي درماني و دفاعي را مي‌دهد.

مركل رهبر راست ميانه آلمان به جاي تقويت ناتو از ورود اوكراين به اين سازمان ممانعت كرد.

دولت محافظه‌كار يونان هم از ورود مقدونيه به ناتو ممانعت كرد. هزينه‌هاي دفاعي اروپا در زمان قدرت دولت‌هاي محافظه‌كار اين قاره به پايين‌ترين سطح خود رسيده‌است.

اكنون چرچيل، آدنائر و دوگل در گور بر خود مي‌لرزند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36743

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اروپا در تسخير محافظه‌ كاران، نيوزويك' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016