چهارشنبه 17 بهمن 1386

پيشی گرفتن هيلاری کلينتون و جان مک کين، بی بی سی

جان مک کين، سناتور جمهوريخواه آمريکا به دنبال پيروزی در چندين ايالت مهم آمريکا، يک گام به کسب نامزدی رياست جمهوری از سوی اين حزب نزديک تر شده است.

آقای مک کين در "سه شنبه بزرگ" توانست در ايالت هايی چون کاليفرنيا و نيويورک که اهميت فراوانی دارند به پيروزی برسد. مايک هاکابی، از رقبای آقای مک کين نيز توانست علی رغم پيش بينی ها، به پيروزی های مهمی دست يابد.

خبرنگار بی بی سی می گويد که موفقيت آقای مک کين به مذاق برخی محافظه کاران حزب جمهوريخواه خوش نمی آيد، چون اين افراد، اين کهنه سرباز جنگ ويتنام را "بيش از اندازه" ليبرال می دانند.

در ميان دموکرات ها، سناتور هيلاری کلينتون توانست در نيويورک و کاليفرنيا به پيروزی برسد. رقيب او باراک اوباما نيز در سيزده ايالت به پيروزی رسيد.

ضربه به ميت رامنی

جيمز کومراسامی، خبرنگار بی بی سی در واشنگتن می گويد که پيروزی های جان مک کين، به ميت رامنی رقيب اصلی او لطمه زده است.

آقای مک کين به غير از کاليفرنيا و نيويورک توانست در ايلينوی، اوکلاهما، نيوجرسی، ميسوری، کانکتيکات، دلاور و آريزونا پيروز شود.

در رقابت های ميان نامزدهای جمهوريخواهان، فرد برنده تمام نماينده های ايالت را از آن خود می کند. نيويورک به تنهايی دارای ۸۷ نماينده است.

ميت رامنی، فرماندار سابق ايالت ماساچوست، توانسته است در ايالت های ماساچوست، داکوتای شمالی، يوتا، مينه سوتا و مونتانا پيروز شود.

پيشی گرفتن هيلاری کلينتون

رقابت ميان دو نامزد دموکرات، شديد است و هنوز نمی توان پيش بينی کرد که چه فردی نامزد اين حزب برای انتخابات ماه نوامبر خواهد بود. در حال حاضر هيلاری کلينتون از باراک اوباما پيشی گرفته است.

در نيويورک که خانم کلينتون نماينده آن در سنای آمريکا است، او توانست ۵۷ درصد آرا را از آن خود کند و آقای اوباما نيز چهل درصد آرا را به دست بياورد.

در کاليفرنيا، خانم کلينتون ۵۲ درصد و آقای اوباما ۴۱ درصد آرا را به دست آوردند.

هيلاری کلينتون به غير از کاليفرنيا و نيويورک، توانست در ماساچوست، نيوجرسی، اوکلاهما، تنسی و آرکانزاس نيز پيروز شود.

باراک اوباما نيز توانست در سيزده ايالت از جمله جورجيا و ايلينوی، زادگاهش پيروز شود. يوتا، داکوتای شمالی، آلاباما، دلاور، کانکتيکات، کانزاس، کلورادو و مينه سوتا ديگر ايالت هايی هستند که آقای اوباما در آن پيروز شده است.

در حزب دموکرات، آرای نمايندگان هر ايالت برای شرکت در گردهمايی ملی حزب به نسبت آرای کانديداها در حوزه های انتخابيه بين آنان تقسيم می شود در نتيجه، کانديدايی که در يک ايالت آرای بيشتری بدست آورد، الزاما تمامی آرای مربوط به آن ايالت را در اختيار نمی گيرد.

در نتيجه برای تعيين کانديدای حزب دموکرات، بايد تا پايان رقابت ها منتظر ماند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پيروزی خانم کلينتون در ايالت ماساچوست يکی از نتايج غيرمنتظره اين رای گيری محسوب می شود زيرا جان کری و ادوارد کندی، يعنی هر دو سناتور اين ايالت که از دموکرات های ارشد حزب محسوب می شوند و نيز فرماندار دموکرات ماساچوست از باراک اوباما حمايت کرده بودند.

سه شنبه بزرگ

روز سه شنبه ميليون ها شهروند آمريکايی در ۲۴ ايالت برای انتخاب نامزدهای حزبی به پای صندوق های رای رفتند تا کانديداهای مورد نظر خود را برای نامزدی يکی از دو حزب جمهوريخواه يا دموکرات در انتخابات رياست جمهوری اين کشور انتخاب کنند.

در اين رقابت ها که به خاطر گستردگی "سه شنبه بزرگ" ناميده می شود، بيش از نيمی از اعضای هيات های نمايندگی اعزامی به گردهمايی ملی حزب دموکرات و ۴۱ درصد نمايندگان اعزامی ايالت ها به گردهمايی ملی حزب جمهوريخواه انتخاب شدند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35836

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيشی گرفتن هيلاری کلينتون و جان مک کين، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016