چهارشنبه 9 آبان 1386

زيباری: پ.ک.ک هرگز از حمايت ما برخوردار نخواهد بود، ايسنا

- هرگونه حمله‌ی نظامی به عراق، ثبات منطقه را تهديد می‌کند

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی


زيباری پس از ديدار با سفير ترکيه در بغداد، تاکيد کرد: هرگز حمله نظامی عليه کشور و حاکميت‌مان را نمی‌پذيريم.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری کويت،‌ هوشيار زيباری وزير امور خارجه‌ی عراق، پس از ديدار با سفير ترکيه در بغداد، در يک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: مذاکره، گفت‌وگو و ديدارهای مداوم بين مسوولان ترکيه و عراق بهترين گزينه جهت حل مشکلات و تحکيم روابط و همکاری‌های دو جانبه است.

وی افزود: کانال‌های ديپلماتيک بين دو کشور بر اساس عرف و قوانين موجود تنها راه برای حل مشکلات است.

زيباری تمايل عراق را نسبت به ارتقای سطح روابط بين دو کشور به دور از هر گونه تنش و بحران اعلام کرد.

وی هم چنين تاکيد کرد که دولت عراق از تمامی تدابير مناسب و ممکن برای حل مسالمت آميز بحران استفاده می‌کند و سفر اخير هيات عراقی به آنکارا نيز در همين راستا صورت گرفته است.

وزير امور خارجه عراق نشست وزرای امور خارجه‌ی کشورهای همجوار عراق را که قرار است در استانبول برگزار شود فرصتی مناسب برای بحث و تبادل نظر بيشتر بين رهبران ترکيه و عراق جهت حل مشکلات مرزی دانست و افزود: نبايد بحران موجود بر روند اين کنفرانس تاثير بگذارد، زيرا اين نشست بين‌المللی برای حمايت از ثبات و امنيت عراق اهميت ويژه‌ای دارد.

سفير ترکيه در بغداد نيز آمادگی کشورش را جهت تعامل مثبت با دولت عراق اعلام کرده و افزود: هدف نهايی مسووليت من در عراق توسعه روابط آنکارا - بغداد، ايفای نقش مثبت در تحقق تفاهم و توافق دو جانبه و از بين بردن موانع موجود بر سر راه گسترش و تحکيم روابط است.

وزارت امور خارجه‌ی عراق نيز با صدور بيانيه‌ای اعلام کرد که زيباری مهمترين تحولات مربوط به بحران‌ مرزی ترکيه و عراق را به روسای هيات‌های ديپلماتيک در عراق ابلاغ کرده است.

وی بر تمايل عراق جهت ايجاد همکاری‌های سازنده با آنکارا تاکيد کرده و گفته است:‌ دولت عراق حضور شورشيان حزب کارگران کردستان ترکيه (پ.ک.ک) را در عراق غير قانونی می‌داند و اين حزب هرگز از حمايت دولت عراق و دولت خودمختار کردستان عراق برخوردار نخواهد بود.

زيباری در اين گزارش تاکيد کرده است: ما نيز قربانی تروريسم هستيم لذا نمی‌توانيم از يک گروه تروريستی حمايت کنيم.

وی ضمن ابراز تاسف از دستگيری سربازان ترکيه توسط حزب پ.ک.ک بار ديگر آمادگی کشورش را جهت توسعه همکاری‌ها با دولت آنکارا برای حل بحران موجود اعلام کرد.

زيباری هم چنين عنوان داشت که کميته‌ی سه جانبه‌ی عراق، ترکيه و آمريکا مسووليت پيگيری و هماهنگی تحولات مرزی را جهت جلوگيری از وقوع حمله نظامی ترکيه عليه عراق بر عهده دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در ادامه تاکيد کرد که کشورش در تلاش است تا تمامی دفاتر مربوط به حزب پ.ک.ک را در عراق ببندد.

وزير امور خارجه‌ی عراق در اين گزارش هم چنين عنوان داشت که هيات عراقی در آنکارا نسبت به پيامد‌های هر گونه حمله نظامی ترکيه عليه عراق هشدار داده و آن را به پيچيدگی بيشتر امور، متضرر ساختن روابط دو کشور همسايه و از بين بردن ثبات و امنيت منطقه منجر دانسته است.

زيباری هم چنين از روسای هيات ديپلماتيک فعال در عراق خواسته تا درخواست عراق مبنی بر حل سياسی مشکلاتشان با اين کشور را بر اساس احترام به وحدت و حاکميت آن و جلوگيری از روی آوردن به هر گونه گزينه نظامی يک جانبه که ثبات عراق را هدف قرار دهد به مقامات کشورهايشان ابلاغ کنند و به دنبال همکاری‌های جدی و سازنده با عراق جهت ريشه‌کنی تروريسم باشند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34763

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زيباری: پ.ک.ک هرگز از حمايت ما برخوردار نخواهد بود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016