سه شنبه 8 آبان 1386

بحران ترکيه‌ و کردها به برلين کشيده شد، ايسنا

- نگرانی جامعه‌ی آلمانی از نزاع ترک‌ها و کردها در کشورشان


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


نزاع بين ارتش ترکيه و پ.ک.ک به هزاران کيلومتر فراتر از اين منطقه نيز نفوذ کرده است. به دليل شدت گرفتن درگيری‌ها و وخامت اوضاع در نواحی شمال عراق، جايی که ارتش ترکيه با پ ک ک مشغول جنگ است، زندگی مسالمت‌آميز ترک‌ها و کردهای مقيم برلين نيز متاثر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه‌ی تاگس‌شاو -چاپ آلمان- چه در نزد ترک‌ها و چه کردها اين علاقه ديده می‌شود که نزاع بين ترک‌ها و کردها را به شهرهای بزرگ اروپا هم منتقل کنند تا بتوانند توجه اذهان عمومی را به مساله‌ی خودشان جلب کنند.

اخيرا، جوانان ترک با سوء استفاده از مشکلات موجود در برلين و همين طور در بلژيک به برپايی آشوب‌های خيابانی پرداختند. نارضاتی از بيکاری و همين‌طور عدم وجود چشم‌انداز و نااميدی در زندگی به اضافه‌ی بحران‌های اخير در شمال عراق به عاملی تبديل شده که منجر به افزودن آتش خشونت در آلمان و در بين ترک‌ها شد.

البته، هم پليس و هم ماموران مجری قانون در آلمان وقوع اين حوادث را پيش بينی کرده بودند. زياده‌روی‌هايی که از طرف دو جناح ترک و کرد در چند روز اخير روی داده نشان داد که ايجاد همبستگی در برلين به عنوان پايتخت آلمان چه وظيفه‌ی دشواری است.

در اين بين مقامات آلمانی و همين‌طور اتحاديه‌های ترک و کرد سعی فراوان در ايجاد برادری بين ترک‌ها و کردها دارند اما در صورت ادامه‌ی نبردها بين کردها و ترک‌ها در شمال عراق مطمئنا اتحاد بين اين گروه‌ها در نقاط ديگر دنيا ممکن نخواهد شد.

در گزارش اين روزنامه آمده است: شايد خارجی‌های مقيم آلمان فکر می‌کنند که اين جزو حقوق‌شان است که دولت آلمان اجازه‌ی برپايی اجتماعات و راهپيمايی‌های اعتراض‌آميز را به آنها بدهد اما، افرادی که خواهان زندگی طولانی مدت در کشور ديگر هستند اجازه ندارند که از آزاد بودن حق اعتراض سوء استفاده کرده و آن را منتهی به زور و درگيری کنند.

افريم بابا، عضو فراکسيون چپ در خانه‌ی نمايندگان آلمان که خود يک کرد است، اظهار کرد: برداشت من اين است که درگيری‌ها در روزهای آتی نيز ادامه خواهد داشت. با اين حال ما همه تلاش خود را در آرام نمودن شرايط خواهيم نمود، اما حال وهوای کردها بسيار متشنج شده است.

ارهات کورتينگ، سناتور داخلی حزب سوسيال دموکرات (SPD) نيز اظهار کرد: من از هفته‌ی گذشته اطمينان داشتم که آشوب‌هايی از سوی ترک‌ها برپا خواهد شد.

اما وی گفت: من فکر می‌کردم که تنها شاهد برپايی تظاهرات آرام از سوی ترک‌ها باشيم. اما حوادث روز يکشنبه که در "کرويتس برگ" روی داد خلاف اين را اثبات کرد.

اواسط هفته گذشته نيز جوانان ترک در بلژيک بعد از برپايی نشستی ناسيوناليستی به آشوب و سر وصدا پرداختند. طولی نکشيد که وضعيت مشابه در برلين نيز روی داد.

فرانک هنکل، سخنگوی حزب دموکرات مسيحی (CDU) آلمان نيز گفت: کورتينگ احتمال آشوب خيابانی از سوی ترک‌ها را کاملا اشتباه حدس زده بود.

وی خواستار پيشنهادات امنيتی گسترده در آلمان در صورت افزايش درگيری‌ها در شمال عراق شد.

اين روزنامه در ادامه آورده است: چگونه می‌توان امنيت را در شهری که در آن ۱۰ هزار کرد از ترکيه، عراق، سوريه و ايران زندگی می‌کنند، ايجاد کرد؟ جايی که در آن بيش از صدها هزار ترک نيز ساکن هستند. چگونه می‌توان از روبرو شدن اين دو گروه در هزاران رستوران، اغذيه فروشی و مکانهای ديگر جلوگيری کرد؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يکی از مقامات کرد که محقق تعليم و تربيت اجتماعی است و به دلايل امنيتی نامش کمتر در روزنامه‌ها ديده می‌شود، اظهار کرد که به ويژه جوانان ترک در اين مورد بسيار افراطی عمل می‌کنند. نسل سوم ترک‌ها مشکلات هويتی بسياری دارند. ميهن آنها نه ترکيه است نه آلمان.

وی در ادامه گفت: به نظر من در نزاع‌های قبل از اين که در کوريتس برگ روی داد هر دو جبهه مقصر بودند.

بنديکت لوکس، به عنوان يکی از نمايندگان حزب سبز‌ها اظهار داشت: اميدوارم آشوب‌های اخير، معلمان وهمين طور کادر آموزشی مدارس در برلين را تحت تاثير قرار ندهد. من اين را وظيفه‌ی معلمان می‌دانم که برای جوانان توضيح دهند که در يک جامعه‌ی دموکراتيک تنها در چارچوب قانون و به صورت صلح‌آميز می‌توان اعتراض کرد. من خواهان موضع‌گيری خنثی معلمان هستم.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34732

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بحران ترکيه‌ و کردها به برلين کشيده شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016