سه شنبه 6 شهریور 1386

گاردين: دگرگونی سياست فرانسه در قبال تمام کشورها، از ايران تا آمريکا، مهر

سخنان روز گذشته رئيس جمهور فرانسه که در آن به مسائلی چون موضوع هسته ای ايران، حضور نظامی آمريکا در عراق، روسيه، حماس و ... پرداخته بود نشان می دهد که سياست خارجی فرانسه در مقايسه با دوران ژاک شيراک در حال تغيير است.
به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه گاردين در شماره امروز خود به تحليل سخنرانی روز گذشته "نيکولا سارکوزی" در جمع ۱۸۰ سفير فرانسه در کشورهای جهان پرداخت و نوشت : سخنان سارکوزی که اولين سخنرانی رسمی او درباره ترسيم سياست خارجی فرانسه محسوب می شود نشان داد که سياست خارجی مورد نظر سارکوزی با آنچه در دوران رياست جمهوری "ژاک شيراک" وجود داشت کاملا متفاوت بوده و سياست خارجی اين کشور در حال تغيير است.

به نوشته گاردين، اين تغييرات به گونه ای است که فقط شامل کشوری خاص نمی شود، بلکه سياست فرانسه در قبال تمام کشورهای جهان از ايران گرفته تا آمريکا در حال دگرگونی است.

گاردين در توضيح اين مطلب می نويسد : سخنان ديروز سارکوزی نشان داد که فرانسه تمايل چندانی به تشکيل "ايران هسته ای" ندارد و اين در حالی است که "ژاک شيراک" رئيس جمهور سابق فرانسه اعلام کرده بود که وجود ايران هسته ای قابل پذيرش است.

درباره آمريکا نيزهر چند سارکوزی خواستار ارائه جدول زمان بندی شده برای خروج نظاميان اين کشور ازعراق شد، اما لحن سخنان سارکوزی به گونه ای بود که نشان می داد سياست های "نيکولا" در برابر آمريکا بسيار دوستانه تر از سياست های "ژاک" خواهد بود.

از سوی ديگر سارکوزی يکی از چالش های امروز جهان را تقابل غرب با اسلام ناميد که اين ديدگاه نيز تناسب چندانی با ديدگاه های شيراک درباره اسلام ندارد.

علاوه بر آن، سارکوزی برخلاف آنچه پيش از اين نشان می داد در سخنان ديروز خود اعلام کرد که از مذاکرات آنکارا با اتحاديه اروپا برای پيوستن ترکيه به اين اتحاديه حمايت کرده و هرگز اين مذاکرات را تحريم نمی کند.

درادامه اين تحليل آمده است : در مرتبه ای ديگر از تفاوت سياسی خارجی سارکوزی با سياست خارجی شيراک، شاهد آن بوديم که رئيس جمهور فرانسه خطاب به "ولاديمير پوتين" رئيس جمهور روسيه اعلام کرد که مسکو از ذخاير نفت و گاز خود با "سبعيت و درنده خويی" استفاده می کند.

علاوه بر اين موارد، سارکوزی با اشاره به اهميت حضور فرانسه در معادلات خاورميانه اعلام کرد که اگر سوريه از اقدامات فرانسه برای پايان دادن به بحران لبنان حمايت کند، پاريس حاضر است مذاکراتی در سطح بسيار عالی را با دمشق برگزار کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنرانی روز گذشته سارکوزی در حالی انجام گرفت که فرانسه در تلاش است تا روابط خود با آمريکا را که در دوره رئيس جمهوری شيراک به سردی گراييده بود مجددا احيا کرده و خود را به عنوان يک ميانجی در عراق نشان دهد و در راستای همين عمل، سارکوزی "کوشنر" وزير امور خارجه خود را وادار کرد تا از دولت عراق به دليل صحبت های روز قبلش مبنی بر لزوم کنار رفتن نخست وزير عراق، معذرت خواهی کند.

در پايان اين تحليل آمده است : با اين اوصاف بايد گفت که سياست خارجی فرانسه در دوران رياست جمهوری سارکوزی با آنچه در دوران شيراک شاهد آن بوديم تفاوت های زيادی خواهد کرد که مهمترين آنها را می توان در نزديک شدن پاريس به واشنگتن و تمايل فرانسه برای حضور در عراق به عنوان يک ميانجی مشاهده کرد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34131

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گاردين: دگرگونی سياست فرانسه در قبال تمام کشورها، از ايران تا آمريکا، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016