دوشنبه 28 خرداد 1386

دور دوم انتخابات مجلس ملی فرانسه: در فرانسه "سونامی آبی‌رنگ" روی نداد، صدای آلمان

* سارکوزی نتایج مورد انتظار را بدست نیاورد

دور دوم انتخابات مجلس ملی فرانسه پایان یافت و نخستین نتایج انتخابات برخلاف پیش‌بینی‌‌ها حاکی از پیروزی سارکوزی با اکثریت ضعیف است. اما آرا سوسیالیست‌ها به میزان قابل توجه‌ای افزایش یافته است. با این پیروزی شکننده‌ی حزب سارکوزی "سونامی آبی‌رنگ" مورد انتظار در فرانسه روی نداد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، براساس آخرین‌ نظرسنجی‌ها حزب "یو ام پی" نیکلا سارکوزی ۳۱۹ تا ۳۲۹ کرسی از مجموع ۵۷۷ کرسی مجلس فرانسه را بدست می‌آورد. این تعداد آشکارا کمتر از میزان پیش‌بینی‌ها در نظرسنجی‌های پیش از شروع رای‌گیری است. بلوک زیر رهبری سارکوزی پیش از این ۳۵۹ کرسی را در اختیار داشت. تعداد کرسی‌هایی که توسط سوسیالیست‌ها تصاحب خواهد شد، بین ۲۰۲ تا ۲۱۰ تخمین زده می‌شود. آنها پیش از این ۱۴۹ کرسی در مجلس ملی فرانسه در اختیار داشتند.

براساس گزارش موسسات نظرسنجی فرانسه، علاوه بر دو حزب بزرگ یاد شده، حزب کمونیست‌ فرنسه‪ ۱۵ ‬کرسی ، حزب "یو د اف" سابق ‪۲۲ ‬کرسی ، حزب سبزها و حزب جدید بایرو با نام "جنبش دمکراتیک" هر کدام ‪ ۳‬ کرسی را کسب کرده‌اند.

فرانسوا اولاند دبیر اول حزب سوسیالست فرانسه می‌گوید، سمت‌گیری فرانسوی‌ها از یک هفته پیش تغییر کرد تا بتوانند وزنه‌ای در برابر دولت ایجاد کنند. او گفت: "سونامی آبی‌رنگ" مورد انتظار با این پیروزی شکننده‌ی حزب سارکوزی روی نداد.

فرانسوا اولاند ضمن ابرازخرسندی از نتایج انتخابات، از حضور مردم و طرفداران حزب سوسیالیت در نتخابات تشکر کرد.

اما ژان لوئیس بارلو، وزیر اقتصاد و دارایی نتیجه‌ی انتخابات برای حزب "یو ام پی" را "تاریخی" توصیف کرد. به‌نظر وی با این پیروزی برای نخستین بار پس از ۳۰ سال، اکثریت پارلمانی یک دولت برسرکار، تایید شد.

گزارش‌ها حاکی از حضور کم مردم در دور دوم انتخابات است. میزان مشارکت بین ۶۰ تا ۶۱ درصد تخمین زده شده است. با وجود این، وزارت کشور فرانسه اعلام کرده است میزان شرکت‌کنندگان در دو دور انتخابات اخیر، نسبت به انتخابات مجلس ملی فرانسه در سال ۲۰۰۲ افزایش داشته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فرانسوا فیون نخست وزیرفرانسه نیز پس از پایان انتخابات گفت: فرانسوی‌ها با رای خود به حزب "یو ام پی" برنامه‌ی اصلاحات برای مدرن کردن فرانسه را تایید کردند.

نخست‌وزیر فرانسه گفت: «شکست گروهی به معنای پیروزی گروه دیگر نیست. انتخابات موجب تقویت دمکراسی در کشور می‌شود.» نخست وزیر فرانسه بلوک‌های "راست" و "چپ" فرانسه به اتحاد برای مقابله با چالش‌های بین‌المللی فراخواند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33470

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دور دوم انتخابات مجلس ملی فرانسه: در فرانسه "سونامی آبی‌رنگ" روی نداد، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016