چهارشنبه 26 اردیبهشت 1386

انتقال قدرت در فرانسه، صدای آلمان

از امروز (۱۶ مه) نیکولا سرکوزی رسماً رئیس جمهور فرانسه است. وی قصد دارد درکابینه‌ی خود از چهره‌های سرشناس چپ هم استفاده کند؛ از جمله از برنهارد کوشنر، بنیان‌گذار سازمان "پزشکان بدون مرز"، به عنوان وزیر امور خارجه.

ژاک شیراک، رئیس جمهور فرانسه، دیشب (۱۵ مه) در یک سخنرانی تلویزیونی با مردم کشورش خداحافظی کرد. وی که در کنار پرچم‌های فرانسه و اتحادیه‌ی اروپا نشسته بود، خطاب به فرانسویان گفت: «یک ملت، یک خانواده است، با یک وابستگی عمیق که مارا متحد می‌کند، ما را در امان نگه‌می‌دارد و مارا به پیش می‌برد.»

وی از هم‌وطنانش خواست، متحد بمانند و همبستگی‌شان را به یکدیگر نشان دهند.

شیراک برای جانشین خود نیکولا سرکوزی آرزوی موفقیت کرد و گفت، مطمئن است که وی فرانسه را به آینده‌ای بهتر رهنمون خواهد کرد.

ژاک شیراک به ۴۰ سال فعالیت سیاسی و ۱۲ سال حکومت خود پایان می‌دهد و زمام امور را به نیکولا سرکوزی واگذار می‌کند.

آن دو امروز (۱۶ مه) در کاخ الیزه با یکدیگر ملاقات می‌کنند و در پشت درهای بسته به گفت‌وگو می‌پردازند. در این دیدار، شیراک کُد سری بمب‌های هسته‌ای فرانسه را نیز در اختیار جانشین خود می‌گذارد.

سرکوزی پس از دیدار با شیراک و ایراد نخستین سخنرانی خود به عنوان رئیس جمهور فرانسه، بلافاصله برای دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و رئیس دوره‌ای اتحادیه‌ی اروپا به آلمان سفر می‌کند.


انتخاب وزیران

سرکوزی در روزهای اخیر سخت سرگرم انتخاب وزیران کابینه‌اش بود. به گزارش خبرگزاری‌ها، رئیس‌جمهور راست‌گرا مایل است در هئیت وزیران خود از چهره‌های سرشناس چپ هم استفاده کند؛ از جمله از برنهارد کوشنر، بنیان‌گذار سازمان "پزشکان بدون مرز"، به عنوان وزیر امور خارجه.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سرکوزی با این اقدام، عزم خود برای ایجاد وحدت میان سیاستمداران فراسه را به نمایش می‌گذارد. وی بارها تأکید کرده است، که فرانسوی‌ها خواهان ایجاد وحدت میان چپ و راست هستند و رسالت وی برآورده‌کردن این خواسته است: «من خواهان آنم که شکافها را از بین ببرم، شکافهایی که دیگر بی معنی شده‌اند.»

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33277

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتقال قدرت در فرانسه، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016