دوشنبه 25 تیر 1386

تلفات سنگین غیرنظامیان در انفجارهای کرکوک، راديو فردا


انفجار مهیب دو خودروی بمب گذاری شده در یک بازار و در یک خیابان شلوغ در شهر کرکوک که روز دوشنبه بوقوع پیوست دست کم ۸۰ کشته بر جای گذاشت.

پلیس عراق اعلام کرد که در این انفجارها، ۱۳۶ نفر نیز زخمی شدند و احتمال داد که تعداد کشته شدگان افزایش یابد.

به گزارش رویترز، کامیون حامل مواد منفجره در بازار شهر کرکوک و در نزدیکی دفتر اتحادیه میهنی کردستان، حزب جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق، منفجر شده است.

فیلمبردار خبرگزاری رویترز که در محل انفجار حضور داشت می گوید: بر اثر این انفجار ده ها خودرو آتش گرفتند و تمامی مسافران یک اتوبوس زنده زنده سوختند.

به گفته پلیس عراق، چند دقیقه پس از این انفجار، خودروی بمبگذاری شده دیگری نیز در محله تجاری «ایسکان» در نزدیکی چند مغازه منفجر شد.

افزایش خشونت ها موجب شده که دمکرات ها و برخی از جمهوریخواهان میانه رو در کنگره آمریکا خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شوند.

جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا گفته که تا ماه سپتامبر، که گزارش ژنرال دیوید پترویس، فرمانده نظامی آمریکا در عراق اعلام می شود، تصمیمی برای کاهش نیروهای آمریکایی در عراق نخواهد گرفت.

نیروهای آمریکایی به همراه ارتش عراق صبح روز دوشنبه در ادامه تلاش خود برای ایجاد امنیت در بغداد و شهرهای حوالی پایتخت عراق دست به عملیات جدیدی در ۳۵ کیلومتری جنوب بغداد زدند.

ارتش آمریکا اعلام کرد که هزاران سرباز آمریکایی و عراقی، برای پاکسازی پایتخت عراق از ستیزه جویان القاعده، در عملیات جدیدی در جنوب بغداد شرکت کرده اند. این عملیات گسترده، تلاشی برای جلوگیری از ارسال سلاح و شورشیان به سوی بغداد است.

این عملیات که «بهمن مارن» نام دارد، از زمان اعزام ۳۰ هزار سرباز تازه نفس آمریکایی به عراق، در سال جاری میلادی، تازه ترین عملیات برای پاکسازی شورشیان و ستیزه جویان در بغداد و پیرامون آن است.

فرار زندانی های ایرانی از زندانی در عراق

گزارش دیگری از عراق حاکیست که ۲۴ زندانی ایرانی روز یکشنبه ۱۵ ژوئیه از زندانی در عراق در نزدیکی مرز ایران با این کشور فرار کردند. به گفته مقامات نظامی عراق چهار نفر از آنها دوباره دستگیر شدند.

یکی از گاردهای مرزی که نخواست هویتش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت: « این زندانی ها با شکستن پنجره ای موفق به فرار شدند.»

به گفته نظامی یاد شده، این ایرانی ها به دلیل ورود غیر قانونی به خاک عراق زندانی شده بودند.

وی افزود: بعضی از زندانی های فراری منتظر محاکمه خود بوده و برخی دیگر به شش ماه زندان محکوم شده بودند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ایرانی ها در زندان ۱۲۰ نفری در شهر «بدرا» که در شرق عراق واقع است نگهداری می شدند.

پلیس عراق تحقیقاتی را در مورد چگونگی فرار ایرانی ها آغاز کرده است.

گفته می شود که شبه نظامیان شیعه توانسته اند در میان نیروهای امنیتی و به ویژه پلیس این کشور نفوذ کنند و این احتمال وجود دارد که برخی از نگهبان ها در فراری دادن ایرانی ها دست داشته اند.

مقامات آمریکایی، ایران را بارها متهم کرده اند که اسلحه و پول به طور قاچاق وارد خاک ایران می کند و آنها را در اختیار شورشیان قرار می دهد. دولت ایران همواره این اتهامات را رد کرده است.

در ماه های اخیر نیروهای امنیتی آمریکایی و عراقی حضور بیشتری در نواحی مرزی بین ایران و عراق داشته اند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33795

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تلفات سنگین غیرنظامیان در انفجارهای کرکوک، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016