دوشنبه 4 تیر 1386

گوردون براون رهبر حزب کارگر انگلیس شد، صدای آلمان

گوردون براون، از اعضای ارشد حزب کارگر انگلیس و وزیر خزانه‌داری در دولت بلر روز یکشنبه ۲۴ ژوئن رسماً به عنوان رهبر جدید حزب کارگر انتخاب شد. روز چهارشنبه‌ ۲۷ ژوئن، براون پست نخست‌وزیری بریتانیا را نیز برعهده می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در کنگره‌ی فوق‌العاده‌ی حزب کارگر که در شهر منچستر برگزار شد، رهبری جدید این حزب انتخاب شد. دو کاندیدای دیگر با براون برای رهبری حزب رقابت می‌کردند اما هیچ‌یک از آنها از آراء کافی برخوردار نشدند. خانم هریت هرمان، به عنوان معاون رهبر حزب انتخاب شد. وی این پست را در رقابت با پنج کاندیدای دیگر به دست آورد و جانشین جان پراسکات شد.

براون در نخستین اظهارنظر خود اعلام کرد «در دولت من باید نظم و انضباظ حاکم باشد.» براون در فعالیت‌هایش برای کسب مقام رهبری حزب، به خاطر حمایت از جنگ عراق و نیز روش مدیریت‌ اشراف‌منشانه‌اش مورد انتقاد بود. با این همه، او این شایعات را رد کرد که رابطه‌ی دولت وی با دولت جورج بوش در آمریکا سرد خواهد شد. او گفت: «سیاست خارجی دولت وی براساس منافع ملی کشور خواهد بود و این در جهت منافع ملی انگلیس است که نخست‌وزیرش مناسبات خوبی را با رئیس‌جمهور آمریکا برقرار نماید.»

پیش از این، روزنامه‌ی انگلیسی دیلی تلگراف نوشته بود: «به علت زیان‌های هم‌پیمانی تونی بلر با آمریکا، براون قصد دارد سیاستی دیگر در رابطه با آمریکا دنبال کند و روابط محدودتری با جورج بوش داشته باشد.»

گوردون براون که هم‌اکنون ۵۶ سال دارد در تمام طول دوره‌ی ده ساله‌ی حکومت حزب کارگر، وزیر خزانه‌داری بود و اختیارات گسترده‌ای در دولت تونی بلر داشت. او در سال ۲۰۱۲ در انتخابات پارلمانی، با دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه‌کار رقابت خواهد کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارس روزنامه‌ی ساندی تایمز، احتمال دارد ۹ وزیر از کابینه‌ی ۲۳ عضوی دولت بلر به همراه وی کنار روند و افراد جدید جانشین آنها شوند. بنا به همین گزارش، جک استرا رهبر کنونی مجلس عوام، احتمالا پست وزارت دادگستری را در دست خواهد گرفت و آلیستر دارلینگ وزیر تجارت و صنعت کنونی انگلیس، جای خود براون در وزارت خزانه‌داری خواهد نشست. گفته می‌شود احتمالا مارگارت بکت وزیر خارجه نیز از سمت خود کنار خواهد رفت.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33559

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گوردون براون رهبر حزب کارگر انگلیس شد، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016