جمعه 15 اردیبهشت 1385

وزيران خارجه و كشور انگليس بركنار شدند، ايرنا

لندن، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۲/۱۵‬

"توني بلر" نخست وزير انگليس و رهبر حزب حاكم "كارگر" روز جمعه و در نخستين واكنش پس از ناكامي روز گذشته اين حزب در انتخابات شوراهاي محلي، وزيران خارجه و كشور را از كار بركنار كرد.

گزارش‌هاي رسيده از نشست اضطراري روز جمعه هيات دولت انگليس كه با هدف ترميم كابينه تشكيل شد، حاكي است خانم "مارگارت بكت" وزير محيط زيست به عنوان اولين زن وزير خارجه انگليس به جاي "جك استراو" منصوب شده است.

همچنين، "جان ريد" وزير دفاع جايگزين "چارلز كلارك" وزير كشور شده است.

"جان پرسكات" معاون نخست‌وزير انگليس نيز به رغم جنجال دو هفته اخير درباره روابط غيراخلاقي وي با يك كارمند دفترش، در اين سمت ابقا شد.

دفتر نخست‌وزيري انگليس تا لحظه ارسال اين گزارش در ساعت ‪ ۱۳‬به‌وقت محلي بيانيه رسمي درباره فهرست نهايي كابينه اين كشور منتشر نكرده است.

همچنين شنيده مي‌شود "پاتريشيا هيويت" وزير بهداشت كه نام وي در صدر فهرست ترميم اعضاي هيات دولت انگليس قرار داشت، در سمت خود ابقا شده‌است.

از دو هفته پيش، افشاي رابطه نامشروع پرسكات با منشي‌اش، اعتراف كلارك به ناتواني دولت در عدم اخراج بيش از يك هزار تبهكار خارجي از انگليس و انتقاد جدي كاركنان نظام بهداشتي از خانم هيويت چشم‌انداز پيروزي حزب كارگر در كارزار انتخاباتي روز پنجشنبه را تيره كرد.

برخي گزارش‌ها حاكي است، استراو به‌علت مخالفت با سياست‌هاي دولت كارگري بلر در همراهي با آمريكا در جنگ عراق و مخالفت با سياست ستيزه‌جويانه واشنگتن در چالش برنامه هسته‌اي ايران از سمت خود كنار گذاشته شده است.

وي اكنون به سمت رهبر اكثريت حزب كارگر در مجلس عوام منصوب شده و در اين جايگاه مسووليت هماهنگي سياست‌هاي حزب حاكم را در پارلمان و دولت برعهده خواهد داشت.

بدين ترتيب، "جف هون" كه اين سمت را برعهده داشت، اكنون به سمت معاون اروپاي وزارت خارجه انگليس منصوب مي‌شود.

با انتشار نتايج راي‌گيري روز پنجشنبه معلوم شد، حزب كارگر مجموعا ‪۲۵۵‬ كرسي شوراهاي محلي را از دست داد كه در اين ميان ‪ ۲۵۰‬مورد از آنها نصيب حزب رقيب محافظه‌كار شد.

تحليلگران، اين نتايج را به‌منزله "دماسنج افكارسنجي" و ميزان نارضايتي مردم از عملكرد حزب كارگر تفسير كردند.

"گوردون براون" وزير خزانه‌داري و معاون حزب كارگر نتايج انتخابات اخير را به منزله "تير اخطار" براي دولت ناميد و وعده داد كه حزبش به نظر مردم گوش فرا خواهد داد.

با اين حال، منتقدان دولت حاكم كارگري در واكنش به تصميم بلر براي تغيير برخي از چهره‌هاي مساله‌ساز هيات دولت يا جابجايي مسووليت آنان، خواستار تجديد نظر دولت در زمينه خط مشي و سياست‌هاي خود شده‌اند.

نخست وزير انگليس و ساير مقام‌هاي ارشد حزب كارگر كه از سال ‪ ،۱۹۹۷‬قدرت را در اين كشور در دست دارند و در سال‌هاي اخير چالش‌هاي جدي همچون جنگ عراق را پشت سر گذاشته‌اند، از مدتي پيش با نگراني بيشتري به انتخابات شوراهاي محلي نگاه مي‌كردند.

اين حزب در انتخابات سراسري مجلس عوام بريتانيا كه در ارديبهشت ماه سال گذشته برگزار شد، توانست براي سومين بار پيروز ميدان قدرت باشد اما در يك سال اخير، برخي رويدادهاي ناخوشايند مقام‌هاي ارشد حزب را نسبت به آينده نگران كرده است.

چشم‌انداز نه چندان روشن تحولات عراق، افزايش جرم و جنايت و نابساماني در نظام بهداشتي و درماني و آموزش و پرورش انگليس از چالش‌هاي عمده دولت حاكم كارگري انگليس محسوب مي‌شود.

توني بلر وعده كرده است كه تا انتخابات سراسري بعدي اين كشور در چهار سال آينده، رهبري حزب كارگر را به "گوردون براون" مرد شماره دو اين حزب بسپارد، اما برخي تحليلگران با ترديد به موفقيت اين گزينه و تاثير آن بر آينده حزب كارگر نگاه مي‌كنند.

در مقابل حزب كارگر، احزاب "محافظه‌كار" و "ليبرال‌دمكرات" قرار دارند.

اين گروه‌هاي رقيب اگرچه از مزيت انتقاد به حزب حاكم براي كسب محبوبيت خود استفاده مي‌كنند، اما خود نيز با چالش‌هايي اساسي دست و پنجه نرم مي‌كنند.

به اعتقاد ناظران تحولات انگليس، حزب حاكم كارگر با اينكه محبوبيت گذشته خود را از دست داده، اما خوش اقبالي ضعف رقيبان، بارها آن را از خطر شكست، نجات داده است.

با اين حال، مشكل اعضاي كابينه بلر تنها به وزيران كشور و بهداشت و معاون نخست وزير محدود نمي‌شود و اتهام سوء‌استفاده همسر خانم "تسا جوئل" وزير فرهنگ بريتانيا و ادعاي شهادت او در يك پرونده قضايي به نفع "سيلويو برلوسكوني" نخست وزير ايتاليا در مقابل دريافت ‪ ۳۰۰‬هزار پوند شمار بيشتري از همكاران بلر را در مقابل حمله منتقدان قرار داده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

انتظار مي‌رود خانم جوئل نيز در اين سمت ابقا شود.

در كنار اين موضوع، اعطاي القاب رسمي همچون "لرد" و "سر" به افراد پولدار در مقابل دريافت كمك مالي به حزب كارگر هرچه بيشتر عرصه را بر بلر و ياران وي تنگ كرده است.

نخست وزير انگليس روز سه‌شنبه در سخنراني در اين كشور به مناسبت نهمين سالگرد رسيدن به قدرت گفت: ‪ ۹‬روز عناوين مطبوعاتي، نمي‌تواند ‪ ۹‬سال خدمات حزب كارگر را تحت الشعاع قرار دهد.

با اين حال، به‌نظر مي‌رسد انتخابات روز پنجشنبه زنگهاي خطر را در خانه شماره ‪" ۱۰‬داونينگ استريت" كه محل استقرار دفتر نخست وزيري است به صدا در آورد.

راي‌دهندگان انگليسي، روز پنجشنبه نشان دادند كه بازتاب عملكرد حزب كارگر در افكار عمومي مردم انگليس مطلوبيت گذشته خود را از دست داده است.

گذشت زمان معلوم خواهد كرد، آيا جابجايي چند عضو كابينه به منزله اقدامي مقطعي براي برون رفت دولت انگليس از بحران عدم محبوبيت بوده و يا اينكه حزب حاكم كارگر قصد دارد، با اين جابجايي‌ها به برخي تغييرات در خط مشي خود به ويژه در صحنه سياست خارجي و امنيت داخلي دست زده و حيات خود را در قدرت تضمين كند.

همچنين بايد ديد آيا اين تغييرات مي‌تواند جايگاه توني بلر را در سمت نخست وزيري و رهبري حزب كارگر بيمه كند يا اينكه شمارش معكوس براي جايگزيني پيش از موعد وي در صورت تداوم حضور اين حزب در قدرت، آغاز شده است.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29873

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزيران خارجه و كشور انگليس بركنار شدند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016