یکشنبه 20 خرداد 1386

امید و ناامیدی در G8، آرش البرزی، راديو فردا


گردهم آیی هشت کشور قدرتمند دنیا، G8، روز جمعه هشتم ژوئن در آلمان با موافقت غیر الزام آور کشورهای قدرتمند جهان برای کاهش گازهای گلخانه ای و کمک ۶۰ میلیارد دلاری به آفریقا پایان یافت.

روزنامه انگلیسی فاینشیال تایمز، موفقترین دستآورد این گردهم آیی را موافقت تمامی این کشورها از جمله آمریکا برای مبارزه با گرمایش زمین دانست.

کشورهای شرکت کننده در بیانیه ای اعلام کردند که در کاهش تولید گازهای گلخانه ای به میزان ۵۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ خواهند کوشید.

این بیانیه هیچ قدرت اجرایی ندارد و هیچ کدام از امضاکنندگان را ملزم به هیچ عملی نمی کند.

بر خلاف گروه های هوادار محیط زیست که این بیانیه را ناکافی دانستند، فاینشیال تایمز این بیانیه را قدمی مثبت می داند.

به نوشته اپن روزنامه این بیانیه موجب می شود که کشورهای اروپایی و ژاپن با جدیت در این مورد با یکدیگر مذاکره کنند و کشورهایی مانند چین و هند به دشواری خواهند توانست از این مذاکرات طفره روند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این بیانیه راه را برای تصویب پروتکلی دیگر که جایگزین پروتکل کیوتو شود، هموار می کند.

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان گفت که کار زیادی برای انجام دادن باقی مانده است ولی یکی از دستآوردهای مهم این گردهم آیی این بود که مذاکرات در مورد گرمایش زمین در چارچوب سازمان ملل صورت خواهد گرفت.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از بیانیه گروه هشت در مورد مبارزه با گرمایش زمین اظهار رضایت کرد و گفت در ماه سپتامبر در نیویورک اجلاسی در همین زمینه در سطحی بالا برگزار می شود.

آقای بان با رهبران کشورهای چین و هند نیز گفت و گو کرده و از آنها برای شرکت در اجلاس نیویورک دعوت کرده است.

رهبران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان موافقت کردند ۶۰ میلیارد دلار برای مبارزه با فقر به آفریقا کمک می کنند. از اهداف اصلی این کمک مالی مبارزه با بیماری هایی نظیر ایدز سل و مالاریا است.

آمریکا به تنهایی ۳۰ میلیارد دلار از این کمک را پرداخت می کند.

«تجارت راه حل است نه کمک»

اما این کمک ها، چندان نیز علاقه مندان به کمک های بشردوستانه را راضی نکرده است. باب گلداف خواننده معروف راک و از فعالان مبارزه علیه فقر، دستآورد این اجلاس را برای آفریقا ناچیز می داند.

وی در مقاله ای در روزنامه انگلیسی ایندپندنت می نویسد که این کمک کافی نیست بلکه باید کشورهای آفریقایی را وارد تجارت جهانی کرد.

وی می گوید در دهه شصت آفریقا و هند تقریبا از نظر ارقام اقتصادی در یک سطح بودند و به نظر می رسید که کشورهای آفریقایی از هند رشد سریعتری داشته باشند، اما می بینیم که آفریقا در حال حاضر در چه شرایطی است.

باب گلداف می افزاید سهم آفریقا در تجارت جهانی حدود یک تا دو در صد است.

وی می گوید اگر فقط یک در صد سهم آفریقا در تجارت جهانی افزایش یابد نتیجه آن پنج برابر بیشتر از کمکی خواهد بود که این قاره در حال حاضر دریافت می کند.

مذاکرات سیاسی با دستآوردهای ناچیز

مذاکرات سیاسی در اجلاس گروه هشت نیز چندان دستآوردی نداشت، اگر چه ایران تهدید شد که اگر غنی سازی را به تعلیق در نیاورد تحریم های جدیدی در انتظارش خواهد بود.

ولادمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به جرج بوش رییس جمهوری آمریکا پیشنهاد داد که برای سپر دفاع ضد موشکی از راداری در آذربایجان استفاده کند و از استقرار رادار و ضد موشک های آمریکایی در اروپای شرقی خودداری کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش بسیاری از رسانه ها بعید به نظر می رسد که آمریکا چنین پیشنهادی را بپذیرد.

تونی بلر نخست وزیر بریتانیا نیز با آقای پوتین در مورد موضوع های مختلفی از جمله سپر ضد موشکی، تهدید روسیه علیه اوکراین و عدم استرداد جاسوس سابق شوروی که متهم به قتل الکساندر لیتوینکو شده به بریتانیا، صحبت کردند.

روزنامه انگلیسی گاردین می نویسد که آقای بلر به ولادمیر پوتین گفته است که غرب از جهت گیری سیاست کنونی روسیه نگران و هراسان است.

رهبران گروه هشت در مورد استقلال کوزوو به نتیجه ای نرسیدند. روسیه بارها اعلام کرده که از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده خواهد کرد تا هر گونه تصمیم گیری برای به رسمیت شناختن استقلال کوسوو از صربستان را بلوک کند.

صربستان از مناطق تحت نفوذ روسیه به شمار می رود.

گروه هشت در مورد بحران دارفور در سودان حمایت خود از سازمان ملل را اعلام کردند.

نیکلاس سرکوزی رییس جمهوری فرانسه در اجلاس گروه هشت گفت در ۲۵ ژوئن در پاریس پایتخت فرانسه اجلاسی بین المللی برای حل بحران دارفور برگزار خواهد کرد.

سازمان ملل متحد تعداد کشته شدگان در دارفور را دویست هزار نفر تخمین می زند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33420

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'امید و ناامیدی در G8، آرش البرزی، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016